Sekolah Pasar Rakyat Sambilegi, Alternatif Pendidikan Agama Islam Dalam Masyarakat

Authors

  • Khilda Maulidiah
  • Siti Aisyah
  • Muhammad Nasrudin

DOI:

https://doi.org/10.47200/ulumuddin.v7i1.182

Keywords:

Islamic Religious Education, Community, Market

Abstract

This paper intends to see one form of public education in Indonesia in the perspective of Islamic Education. The object of this research is the Sambilegi tradisonal Market School (SPRS) located in Sleman Regency. From the data obtained through observation, interviews and observations it can be concluded that the principle of togetherness in welfare which is the basis of organization and education is an important value for its conformity with the principles of Islamic education. Supporting and inhibiting factors in SPRS education are indeed found, but togetherness commitments need to be deepened as long as education is even disseminated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, Nazili Shaleh. Pendidikan dan Masyarakat. penerjemah Syamsuddin Asyrofi, Yogyakarta : Sabda, 2011

Anggaran Dasar Anggaran Rumah Tangga Sekolah Pasar Rakyat

Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta, 2010

Asy-Syaibani. Falsafah Pendidikan Islam. terj. Hasan Langgulung. Jakarta : Bulan Bintang, 1979.

Santoso, Fattah Setiawan, Diflah Nadjih dan Imam Samroni. “Penguatan Budaya Ramah Lingkungan Berbasis Fikih Di Kampung Nelayan Wilayah Poncosari Srandakan Bantul-DIY.” Laporan Akademik Program Bantuan Peningkatan Mutu Pengabdian Kepada Masyarakat. 2015.

Heningtyas, M. A., Sjamsuddin, S., & Hadi, M. “Peran Pemerintah Dan

Masyarakat Dalam Upaya Pengembangan Pendidikan Nonformal (Studi Kasus: Eksistensi “Kampung Inggris” Kabupaten Kediri).” Jurnal Administrasi Publik (JAP), 2(2), 2014, 264–268.

http//dinaspasar.slemankab.go.id

Imroatun, Imroatun.“Masjid Dan Pengembangan Wawasan Anak Usia Dini Dalam Pelestarian Lingkungan Hidup Nasional,” Jurnal Ulumuddin Volume 5, Nomor 1, Juni 2015, h. 21-28

Karim, M. Abdul. Islam Nusantara. Yogyakarta :Pustaka Book Publisher, 2007

Kusumawati, Intan. “Menciptakan Iklim Kenyamanan Belajar Di Dalam Keluarga,” Academy Of Education Journal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Vol. 4 No. 2 Januari 2013, 59-71

Nugroho, Taufik. “Analisis Manajemen Pendidikan Terhadap Kualitas Madrasah Indonesia,” Jurnal Ulumuddin Volume 6, Nomor 2, Desember 2016, h. 80-87

Suryapermana, Nana dan Imroatun. Dasar-dasar Kependidikan. Serang: FTK Banten press, 2018.

Prasetyo, Hendro dkk. Islam dan Civil Society, Jakarta : PT Gramedia Pustaka Utama kerjasama PPIM-IAIN Jakarta, 2002

Ramayulis. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia, 2004

Sada, Heru Juabdin. “Peran Masyarakat Dalam Pendidikan Perspektif Pendidikan Islam.” Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, Volume 8, No I 2017 , h. 117-125

Saebani, Beni Ahmad dan Hendra Akhdiyat. Ilmu Pendidikan Islam, Bandung: CV Pustaka Setia, 2009

Surakhmad, Winarno. Pengantar Penelitian ilmiah Dasar Metoda Tehnik, Bandung : Tarsito, 1998.

Tim Sekolah Pasar. Sekolah Pasar Rakyat. Yogyakarta : Pusat Studi Ekonomi Kerakyatan UGM, 2013.

Zayadi, Ahmad dan Abdul Majid. Tadzkirah: Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Berdasarkan Kontekstual. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2005

Zuhairini dkk. Sejarah Pendidikan Islam. Jakarta : Bumi Aksara & Depag RI, 2011.

Downloads

Published

2017-06-14

How to Cite

Maulidiah, Khilda, Siti Aisyah, and Muhammad Nasrudin. “Sekolah Pasar Rakyat Sambilegi, Alternatif Pendidikan Agama Islam Dalam Masyarakat”. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman 7, no. 1 (June 14, 2017): 31–44. Accessed November 5, 2024. https://jurnal.ucy.ac.id/index.php/agama_islam/article/view/182.