Implementasi Kebijakan Pendidikan Lingkungan Hidup Di Sekolah Islam Terpadu Dalam Kajian Literatur

  • Dedik Dwi Prihatmoko
Keywords: Enviromental Education, Integrated Islamic Schools, policies, implementation

Abstract

Every country has different environmental problems that have an impact on the variety of policies and implementation of environmental education. The development of environmental education is dynamic and attracts attention so that it is always discussed in order to find solutions. Integrated Islamic Schools (SIT) in Indonesia also need to consider it as a major part of their education even though the leveled schools from elementary to secondary level have specificities in the implementation of Islamic character. The offer of literature on environmental education policies is described, although not in its entirety, it is selected in order to obtain an important strategy for its implementation in SIT education. The three policies have provided insight into how environmental education should be applied in SIT. The combination strategy with acculturation and habituation is expected to provide a buffering force for character education for all parties involved in integrated education from an integrated Islamic school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AG, Subarsono. Analisis Kebijakan Publik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2006.

Agustina, Septia, Irawan Suntoro, dan Yunisca Nurmalisa. “Peran Sekolah Islam Terpadu Dalam Pembentukan Karakter Religius Siswa Study kasus di SDIT Islam Terpadu Permata Bunda GedungMeneng Rajabasa Bandar Lampung TP 2012/2013.” Jurnal Kultur Demokrasi 1, no. 2 (2012).

Azmi, Fadila, dan Elfayetti Elfayetti. “Analisis Sikap Peduli Lingkungan Siswa Melalui Program Adiwiyata Di SMA Negeri 1 Medan.” Jurnal Geografi 9, no. 2 (Agustus 8, 2017): 135.

Bahrudin, Mohammad Dendy Fathurahman. “Pelaksanaan Program Adiwiyata Dalam Mendukung Pembentukan Karakter Peduli Lingkungan.” Gea. Jurnal Pendidikan Geografi 17, no. 1 (2017): 25–37.

Braja, Das. “Pendidikan Lingkungan Hidup Sebagai Muatan Lokal Pada Sekolah Adiwiyata di SDN Purwantoro I Kota Malang,” n.d.

Donna, Erika, Meissy Karmanto, Moch Makmur, dan Ainul Hayat. “Kebijakan Pengintegrasian Pendidikan Lingkungan Hidup Pada Sekolah Adiwiyata (Studi pada Sman 1 Puncu Kecamatan Puncu Kabupaten Kediri).” Jurnal Administrasi Publik (JAP) 3, no. 12 (2015): 1981–1985.

Endah, Sulistyowati. Implementasi Kurikulum Pendidikan Karakter,. Yogyakarta: Citra Aji Parama, 2012.

Imroatun, Imroatun. “Masjid dan Pengembangan Wawasan Aak Usia Dini dalam Pelestarian Lingkungan Hidup Nasional.” Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman 5, no. 1 (2015): 21–28.

Junanto, Subar dan Khuriyah. “Konsep pendidikan lingkungan hidup dalam perspektif islam.” In Halaqoh Nasional dan Seminar Internasional Pendidikan, 121–135. Surabaya: UIN Sunan Ampel, 2015.

Kadorodasih. “Implementasi Pendidikan Lingkungan Hidup Melalui Program Adiwiyata Di SDN Giwangan Yogyakarta.” Hanata Widya 6, no. 4 (2017): 43–53.

Ketut, Prasetyo, dan Hariyanto. Pendidikan Lingkungan Indonesia. Bandung: Rosdakarya, 2017.

Kurnaengsih. “Konsep sekolah islam terpadu Kajian Pengembangan Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia.” Risalah Pendidikan dan Studi Islam 1, no. 1 (2015): 78–84.

Mulyanti, Dety. “Pendidikan Lingkungan Hidup Dalam Konsep Islam.” Nizham 5, no. 2 (2016): 253–270.

Musaropah, Umi. “Pendidikan Agama Islam Berwawasan Lingkungan Pada Anak Usia Dini (Studi Kasus di Pos PAUD Ananda Nologaten).” Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman 4, no. 1 (2014): 48–57.

Nadjih, Difla, Sujarwo Saputro, dan Mukhlas Madani. “Identifikasi Jumlah dan Faktor Timbulan Sampah Di Kawasan Wisata Malioboro .” Nuansa Akademik Jurnal Pembangunan Masyarakat 5, no. 1 (Mei 14, 2020): 35–43.

Nihlawati, Siti. “Substansi Kebijakan Kurikulum Berbasis Lingkungan pada Sekolah Adiwiyata di SMPN 2 Kebomas Gresik.” Didaktika 18, no. 2 (2011): 6–21.

Nofijantie, Lilik. “Menanamkan Nilai Karakter Peduli Lingkungan Melalui Pendidikan Lingkungan Hidup Tantangan Bagi FITK.” In Prosiding Halaqah Nasional dan Seminar Internasional Pendidikan Islam., 83–91. Surabaya: UIN Sunan Ampel, 2015.

Purwidianto. “Pendidikan Lingkungan Hidup dalam Perspektif Islam.” Jurnal Pendidikan Islam 8, no. 2 (2017): 205–228.

Rahman, Ayu Awalia, I Made Putrawan, dan Mieke Miarsyah. “Hubungan Antara Orientasi Nilai (Value Orientation) dengan Perilaku Pro Lingkungan (Pro Environmental Behavior) Siswa.” IJEEM - Indonesian Journal of Environmental Education and Management 5, no. 2 (Maret 4, 2020): 152–164.

Rahmawati, Arum Yuli Dwi, Muh Nasruddin, dan Imroatun Imroatun. “Peran Sosial Guru Pendidikan Agama Islam Di Wilayah Pesisir Utara Pulau Jawa.” Nuansa Akademik Jurnal Pembangunan Masyarakat 5, no. 1 (2020): 1–12.

Republik Indonesia. Undang-undang Nomor 32 tahun 2009 tentang Perlindungan dan Pengelolaan Lingkungan Hidup, 2009.

Santoso, Fattah Setiawan. “Lingkungan Keluarga Sebagai Awal Pengembangan Kewirausahaan Islam.” Nuansa Akademik Jurnal Pembangunan Masyarakat 5, no. 1 (2020): 13–22.

Santoso, Fattah Setiawan, Diflah Nadjih, dan Imam Samroni. Penguatan Budaya Ramah Lingkungan Berbasis Fikih Di Kampung Nelayan Wilayah Poncosari Srandakan Bantul-DIY, Laporan Akademik Program Bantuan Peningkatan Mutu Pengabdian Kepada Masyarakat. Jakarta, 2015.

Sudarwati, Theresia Melania. “Implementasi kebijakan pendidikan lingkungan hidup SMAN 11 Semarang menuju Sekolah Adiwiyata.” Universitas Diponegoro Semarang, 2012.

Sungkowo. Konsep Pendidikan Lingkungan Hidup pada Jalur Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Dikdasmen, 2005.

Suyatno, Suyatno. “Sekolah Islam Terpadu Dalam Sistem Pendidikan Nasional.” Al-Qalam 21, no. 1 (Januari 9, 2016): 1.

Syukri, Hamzah. Pendidikan Lingkungan, Sekelumit Wawasan Pengantar. Bandung: Refika Tama, 2015.

Umam, Khoirul. “PLH di SDN Malang.” UIN MMI Malang, 2018.

Wahyudin, Dinn, dan Ranbir Singh Malik. “Teaching Environmental Education For Sustainable Development: Strategies And Challenges.” Journal of Sustainable Development Education and Research 3, no. 1 (Mei 14, 2019): 51–70.

Widodo. Analisis Kebijakan Publik: Konsep dan Aplikasi Analisis Proses Kebijakan Publik. Malang: Mayu Media, 2011.

Zaenuri, Sudarmin, Y. Utomo, dan E. Juul. “Habituation model of implementing environmental education in elementary school.” Jurnal Pendidikan IPA Indonesia 6, no. 2 (Oktober 1, 2017): 206–212.

Zainal, Said Abidin. Kebijakan Publik. Jakarta: Yayasan Pancur Siwah, 2004.

Published
2020-12-29
How to Cite
Prihatmoko, Dedik. “Implementasi Kebijakan Pendidikan Lingkungan Hidup Di Sekolah Islam Terpadu Dalam Kajian Literatur”. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman 10, no. 2 (December 29, 2020): 117 - 132. Accessed April 25, 2024. https://jurnal.ucy.ac.id/index.php/agama_islam/article/view/433.