Tantangan Dan Relevansi Filsafat Ilmu Pengetahuan Barat Dalam Perspektif Pendidikan Islam
DOI:
https://doi.org/10.47200/ulumuddin.v14i2.2665Keywords:
Islamic Education, Relevance, Challenges, Philosophy of ScienceAbstract
The goal of this research is to delve deeper into the philosophy of western science via the lens of Islamic education, examining numerous obstacles and their significance. According to literature research, the philosophy of western science is a thought process that includes objects and their scope. Epistemology is the study of how to get knowledge through revelation, reason, senses, and experience in a holistic manner. Axiology emphasizes the value and purpose of science for societal benefit and the creation of a monotheistic civilization. This foundation makes Islamic education relevant in the formation of intellectually and spiritually balanced individuals. The article concludes with evidence that the philosophy of science not only addresses ontological, epistemological, methodological, logical, ethical, and aesthetic issues. But also plays a role as a tool to get closer to Allah and become a source of blessings for the life of mankind.
Downloads
References
Al Amin, M. Nur Kholis. “Mohammed Abid Jābirī, Reformasi Hukum Islam Dan Pembaruan Pengetahuan.” Ulumuddin : Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman 9, no. 2 (February 2020): 133–52. https://doi.org/ 10.47200/ulumuddin.v9i2.323.
Alfin, Miftachul, and Fattah Setiawan Santoso. “Strategi Pengembangan Perguruan Tinggi Agama Islam Sebagai Organisasi Pembelajaran.” Ulumuddin : Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman 3, no. 2 (2013): 54–67.
Anggito, Albi, and Johan Setiawan. Metodologi Penelitian Kualitatif. Jawa Barat: CV Jejak, 2018.
Chesueni, Solahuddeen, Nur Alfan Baheem, Daneeya Lohmi, Taufik Nugroho, Difla Nadjih, and Ibroheem Ha. “Madrasah Al-Maarif al-Wathaniyah, Artikulasi Pembaharuan Pendidikan Islam Haji Sulong Di Patani.” Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan 2, no. 1 (December 2023): 37–52. https:// doi.org/10.47200/AWTJHPSA.V2I1.1358.
Fadil, Muhammad Rijal. “Hubungan Filsafat Dengan Ilmu Pengetahuan Dan Relevansinya Di Era Revolusi Industri 4.0 (Society 5.0).” Jurnal Filsafat 31 No. 1 (2021): hlm. 137.
Fatimatuzzahro, Faza, Marselina Ayu Lestari, Fadhila Syarifatun Amirah, Wahyuningsi Wahyuningsi, and Toto Hermawan. “Pendidikan Karakter Bangsa Dalam Pandangan HOS Tjokroaminoto.” Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan 3, no. 1 (2024): 1–10. https://doi.org/10.47200/awtjhpsa.v3i1.1817.
Ferdino, Muhammad Farhan, Abdur Razzaq, and Kristina Imron. “Konsep Moderasi Beragama Pada Pendidikan Agama Islam Dalam Perspektif Al-Qur’an Surah Al-Baqarah Ayat 143.” Jurnal Ilmiah Global Education 5 No. 3 (2024): hlm. 1501.
Ferdino, Muhammmad Farhan, Zuhdiyah Zuhdiyah, and Tutut Handayani. “Peran Pendekatan Sosial Pada Pendidikan Islam Sebagai Solusi Dalam Menghadapi Tantangan Perubahan Zaman.” Attractive : Innovative Education Journal 6 No. 3 (2024): hlm. 130.
Haroen, Hilman. “Kebenaran Pengetahuan, Antara Barat Dan Timur.” Ulumuddin: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman 4, no. 1 (2014): 36–47.
Ibrahim, Duski. Filsafat Ilmu Dari Penumpang Asing Untuk Para Tamu. Palembang: Noerfikri Offset, 2017.
Khotima, Azizul Mahdha Lewis Husnul, Syarnubi Syarnubi, and Duski Ibrahim. “Problematika Filsafat Ilmu.” Pendas : Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar 9 No. 1 (2024): hlm. 1679.
Komara, Endang. Filsafat Ilmu Dan Metodologi Penelitian. Bandung: PT Refika Aditama, 2011.
Langgulung, Hassan. Asas-Asas Pendidikan Islam. Jakarta: Pustaka Al-Husna, 2006.
Mufid, Fatkhul. “Perkembangan Ontologi Dalam FIlsafat Islam.” Jurnal Penelitian 7 No. 2 (2013): hlm. 277.
———. “Perkembangan Paradigma Epistemologi Dalam Filsafat Islam.” Ulumuna : Jurnal Studi Keisalaman 17 No. 1 (2013): hlm. 20.
Nasrudin, Muhammad, Hilman Harun, Ahmad Salim, and Ahmad Dimyati. “Strategi Epistimologis Implementasi Pendidikan Holistik Pada Pondok Pesantren.” Ulumuddin : Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman 11, no. 1 (June 2021): 69–84. https://doi.org/10.47200/ulumuddin. v11i1.767.
Nasrudin, Muhammad, Fattah S. Santoso, Triwahyu Budiutomo, and Anggar Kaswati. “Arah Baru Kajian Pendidikan Sejarah Kebudayaan Islam Dari Muhammad Abid Jabiri.” Ulumuddin: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman 12, no. 2 (August 25, 2022): 227–46. https:// doi.org/10.47200/ulumuddin.v12i2.1283.
Octaviana, Dila Rukmi, and Reza Aditya Ramadhani. “Hakikat Manusia: Pengetahuan (Knowladge), Ilmu Pengetahuan (Sains), Filsafat Dan Agama.” Jurnal Tawadhu 5 No. 2 (2021): hlm. 153.
Pradipa, Rafi, Lely Nur Hidayah Syafitri, and Muhammad Nasruddin. “Nilai Filosofis Dalam Kesenian Wayang Kulit Bagi Pembentukan Identitas Kultural Generasi Z Muslim Indonesia.” Ulumuddin: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman 14, no. 1 (January 30, 2024): 13–26. https:// doi.org/10.47200/ulumuddin.v14i1.2183.
S., Sumarni, Sartika, Sama Satria, Duski Ibrahim, and Syarnubi. “Analisis Komparasi Filsafat Ilmu Dan Ilmu Filsafat Serta Implikasinya Terhadap Pendidikan Modern.” Jurnal Pendidikan Islam 13 No. 2 (2023): hlm. 179.
Situmeang, Ivonne Ruth Vitamaya Oishi. “Hakikat Filsafat Ilmu Dan Pendidikan Dalam Kajian Filsafat Ilmu Pengetahuan.” Jurnal IKRA-ITH Humaniora 5 No. 1 (2021): hlm. 77-78.
Soelaiman, Darwis A. Filsafat Ilmu Pengetahuan Persepektif Barat Dan Islam. Aceh: Bandar Publishing, 2019.
Suaedi. Pengantar Filsafat Ilmu. Bogor: IPB Press, 2015.
Sudrajat, Adi, and Atika Zuhrotus Sufiyana. “Filsafat Pendidikan Islam Dalam Konsep Pembelajaran Holistik Pendidikan Agama Islam.” Andragogi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam 2 No. 2 (2020): hlm. 40.
Sutiana. “Pengantar Filsafat Ilmu.” An-Nidhom : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 4 No. 1 (2019): hlm. 125.
Umar. “Filsafat Ilmu: Suatu Tinjauan Pengertian Dan Objek Dalam Filsafat Pengetahuan.” El-Muhbib: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Dasar 2 No. 2 (2018): hlm. 162.
Wahana, Paulus. Filsafat Ilmu Pengetahuan. Yogyakarta: Pustaka Diamond, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Muhammad Farhan Ferdino, Mita Haryati, Duski Ibrahim, Syarnubi Syarnubi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.