Bahasa Arab Dan Identitas Keagamaan Dalam Kajian Sosiolinguistik
DOI:
https://doi.org/10.47200/ulumuddin.v14i1.2160Keywords:
Arabic Language, Religious Identity, Traditional Muslims, Modern MuslimsAbstract
This research aims to examine the use of Arabic, both written and spoken, in relation to religious identity in Petanahan, Kebumen. This qualitative descriptive research uses interview techniques, observation and documentation. The conclusion is that the Petanahan village community is a pluralistic and multicultural society with various unique features found. The use of terms such as Rahimahulloh, hafidzohulloh, qodarulloh, tabarokalloh, jazakalloh, 'afwan, akhi, ukhti, ana, antum, abi, umi, differentiates the identity of the village's Muslims who can be grouped into traditional Muslims, traditional-modern Muslims, modern Muslims.
Downloads
References
Abdurrahman al-Fauzan dkk. Durus Al-Daurat al-Tadribiyah Li Mua’allimi al-Lugah al-Arabiyah Li Ghairi al-Natihiqin Biha (AlJanib al-Nazhari). Mu’assasah al -Waqf al -Islami, n.d.
Alwasilah, A. Chaedar. Pengantar Sosiologi Bahasa. Bandung: Angkasa, 2008.
Chaer dan Agustina. Sosiolinguistik Suatu Pengantar. Jakarta: Rineka Cipta, 2014.
Excellent. “Bahasa Arab Sebagai Bahasa Resmi PBB,” n.d. https://jasa-translate.com/bahasa-arab-sebagai-bahasa-resmi-pbb/.
Fatimatuzzahro, Faza, Marselina Ayu Lestari, Fadhila Syarifatun Amirah, Wahyuningsi Wahyuningsi, dan Toto Hermawan. “Pendidikan Karakter Bangsa dalam Pandangan HOS Tjokroaminoto.” Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan 3, no. 1 (2024): 1–10. ttps://doi.org/10.47200/AWTJHPSA.V3I1.1817.
Fitriyah, Tika. “Bahasa Arab Dan Tren Hijrah Masyarakat Milenial.” UIN Sunan Kalijaga, 2020. https://adab.uin- suka.ac.id/id/ kolom/detail/256/page-faq.html.
Halimah, Siti. “Strategi Penerapan Tariqah Mubasyarah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Tingkat Madrasah Ibtidaiyah.” Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan 1, no. 2 (30 Juli 2022): 215–28. https://doi.org/10.47200/ AWTJHPSA.V1I2.1621.
Harianto, Neldi, and Ayumi Hasnah Ritonga. “Kronolek Dalam Kajian Sosiolinguistik,” Jurnal Bahasa no. 3 (2022).
Ibrahim, Abdul Alim. Al Muwajjihul Al-Fanni. Qohiroh: Darul Maarif, 1968.
Khasanah, Nginayatul. “Strategi Mencapai Kebermaknaan Pembelajaran Bahasa Arab Pada Anak Usia Dini.” Ulumuddin : Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman 11, no. 1 (12 Juni 2021): 99–114. https://doi.org/ 10.47200/ulumuddin.v11i1.745.
Khasanah, Nginayatul. “Strategi Mencapai Kebermaknaan Pembelajaran Bahasa Arab Pada Anak Usia Dini.” Ulumuddin : Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman 11, no. 1 (2021). https://doi.org/10.47200/ ulumuddin.v11i1.745.
Lexy J. Moleong. Metodologi Penelitian Kualitatif. 36th ed. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2017.
Mujib, Ahmad. “Hubungan Bahasa Dan Kebudayaan (Perspektif Sosiolinguistik)” Adabiyyāt: Jurnal Bahasa Dan Sastra 8, no. 1 (2009): 141. https://doi.org/10.14421/ajbs.2009.08107.
Nasruddin, Muhammad, Fattah S Santoso, Triwahyu Budiutomo, dan Anggar Kaswati. “Arah Baru Kajian Pendidikan Sejarah Kebudayaan Islam Dari Muhammad Abid Jabiri.” Ulumuddin : Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman 12, no. 2 (25 Agustus 2022): 227–46. https:// doi.org/10.47200/ULUMUDDIN.V12I2.1283.
Nasrudin, Muhammad, M. Hadi Manshur, Nginayatul Khasanah, dan Ahmad Turmudzi. “Pelaksanaan Pengajian Mujahadah Kamis Wage Bagi Peningkatan Kualitas Bacaan Berbahasa Arab Jamaah.” Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat 6, no. 1 (10 Juni 2021): 89–102. https://doi.org/10.47200/jnajpm.v6i1.768.
Nginayatul Khasanah. “Pembelajaran Bahasa Arab Sebagai Bahasa Kedua (Urgensi Bahasa Arab Dan Pembelajarannya Di Indonesia).” An Nidzam 2, no1, 2015.
Sugiyono. Metode Penelitian Kualitatif. Cet.4. Bandung: Alfabeta, 2021.
Zauhani, Qonita Ratih, dan Yuniseffendri. “Sosiolek Dalam Tuturan Kyai Pada Video Podcast Deddy Corbuzier : Kajian Sosiolinguistik.” Bapala 10, no. 1 (2023): 37–44.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nginayatul Khasanah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.