Kharisma Kyai Dalam Organisasi Pendidikan Pesantren Tradisional

  • Umi Musaropah
Keywords: organization, education, salaf pesantren

Abstract

Islamic boarding schools (pesantren) are very complex because of the variety of education held. Therefore, the role of the clerics as a charismatic leader in them is needed so that education can be sustainable. Qualitative research at pesantren At-Tanwir in Bojonegoro Regency uses data collection instruments in the form of; observation, in-depth interviews and documentation. For data validation, it was determined through an extension of the research time and the results crossing based on the research tool category

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aziz, Abdullah Aminuddin.“Memahami Organisasi Di Lingkungan Pesantren,” Al Ta’dib, Volume 4 Nomor 2 Januari 2015, h. 173-191.

Dedik. “Budaya Organisasi Pondok Pesantren Tarbiyah Islamiyah Ar-Raudhatul Hasanah Paya Bundung Medan.” Analytica Islamica, Vol. 4, No. 2, 2015: 323-350.

Fattah, Nanang. Landasan Manajemen Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2004.

Fauzi, Faruq Tri. “Manajemen Organisasi Pondok Pesantren”. Edukasi Volume 01, Nomor 01, Juni 2013, h. 075- 091

Handoko, Hani. Manajemen. Yogyakarta: BPFE, 2001.

Kurnia, Heri. “Pengaruh Keaktifan Berorganisasi Terhadap Indeks Prestasi Kumulatif Mahasiswa Universitas Cokroaminoto Yogyakarta.” Academy Of Education Journal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Vol. 5 No.2 Juli 2014, h. 91-103, https://jurnal.ucy.ac.id/index.php/fkip/article/view/120/ 123

Musaropah, Umi. “Pemberdayaan Masyarakat Dalam Penyelenggaraan Pendidikan Anak Usia Dini Berbasis Pesantren.” aṣ-ṣibyan, Jurnal Pendidikan Guru Raudlatul Athfal, Vol.1, No.2, Tahun 2016, h. 177-185, http://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/assibyan/ article/ view/203

Musaropah, Umi. “Pengelenggaraan Pendidikan Berbasis Masyarakat di Pondok Pesantren At-Tanwir, Talun, Sumberejo, Bojonegoro (1992-2004).” Proceedings Seminar Nasional Pendidikan Penilaian Kinerja Guru dalam Era Sertifikasi, 14 Juni 2012, h. 81-88.

Pidarta, Made. Manajemen Pendidikan Indonesia. Jakarta: Bina Aksara, 1986.

Soepardi, Imam. Dasar-dasar Administrasi Pendidikan. Jakarta: Depdikbud, 1988.

Steenbrink, Karel A. Pesantren Madrasah Sekolah; Pendidikan Islam Dalam Kurun Waktu. (Jakarta: LP3ES, 1986), h.10.

Sudjana. Untuk Pendidikan Formal, Untuk Pengembangan Sumber Daya Manusia. Bandung: Falah Production, 2004.

Syamsi, Ibnu. Pokok-pokok Organisasi dan Manajemen. Jakarta: Rineka Cipta, 1994.

Wahid, Abdurrahman. Menggerakkan Tradisi. Yogyakarta: LKIS, 2001.

Wahono, Joko. “Pentingnya Organisasi Dalam Mencapai Sebuah Tujuan.” Academy Of Education Journal Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Vol. 5 No.1 Januari 2014, h. 71-79, https://jurnal.ucy.ac.id/ index.php/fkip/article/view/113/116

Published
2018-12-12
How to Cite
Musaropah, Umi. “Kharisma Kyai Dalam Organisasi Pendidikan Pesantren Tradisional”. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman 8, no. 2 (December 12, 2018): 141-155. Accessed April 26, 2024. https://jurnal.ucy.ac.id/index.php/agama_islam/article/view/193.