Peningkatan Minat Dan Kemampuan Guru Dalam Pengembangan Indikator Dan Tujuan Pembelajaran Melalui Workshop Bimbingan Kelompok Di SDN Sumurbatu 14 Pagi

  • Suparmi Suparmi
Keywords: improving, Interest, Ability, Learning objectives, learning indicator

Abstract

This study examines Based on the analysis of the Indicator document prepared by the teacher and interviews conducted by the school through staff and representatives, it turns out that the following problems are still found: 1). Teachers still experience difficulties in developing indicators (especially the components of learning objectives, learning materials, learning steps and assessments); coupled with the integration of cultural values ​​and national character in Indicator 2) Teachers' interest in compiling indicators is still low, because indicators can be purchased. The problems mentioned above each other are problems that must be solved or ways to solve them so that all teachers are interested, enthusiastic in compiling and developing indicators with no problems or obstacles in making them. With workshops (teachers) developing Indicators can improve skills in preparing and developing Indicators and can implement them in the learning process so as to improve the quality and learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ambarita, Jenri, Hendra Helwaun, dan Lauraincia Van Houten. “Workshop Pembuatan E-book Sebagai Bahan Ajar Elektronik Interaktif Untuk Guru Indonesia Secara Online di Tengah Covid 19 di kota Wuhan ini tidak terkecuali dengan Negara Indonesia . Banyaknya korban yang mengambil kebijakan untuk menyikapi penyebaran viru.” Community Engagement & Emergence Journal 2, no. 1 (2021): 44–57.

Depdiknas. Petunjuk Teknis Pembuatan Laporan Penelitian Tindakan Sekolah Sebagai Karya Tulis Ilmiah Dalam Kegiatan Pengembangan Profesi Kepala Sekolah Sekolah. Jakarta. Jakarta: Depdiknas, 2009.

Harianja, Sabam. “Pelaksanaan Kegiatan iHT Dengan Aplikasi Google Meeting Untuk Meningkatkan Kemampuan Guru Menyusun RPP Daring Masa Pandemi COVID 19.” Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat 7, no. 1 (November 9, 2021): 1–12.

Imelda, Imelda. “Meningkatnya Kemampuan Guru Melaksanakan Proses Pembelajaran dengan Adanya Supervisi Klinis.” Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar 4, no. 2 (2020): 229.

Kurnia, Welli. “Upaya meningkatkan kompetensi guru dalam menyusun rencana pelaksanaan pembelajaran melalui workshop dan bimbingan berkelanjutan.” JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia) 6, no. 3 (2021): 772–777.

Leonard, Leonard. “Kompetensi Tenaga Pendidik di Indonesia: Analisis Dampak Rendahnya Kualitas SDM Guru dan Solusi Perbaikannya.” Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA 5, no. 3 (2016): 192–201.

Nurhayati, Sri, M Fajar Wicaksono, Riani Lubis, Myrna Dwi Rahmatya, dan Hidayat Hidayat. “Peningkatan Kemampuan Guru Dalam Pembelajaran Daring Dengan Memanfaatkan Teknologi Informasi Bagi Guru SMA Negeri 5 Cimahi Bandung.” Indonesian Community Service and Empowerment (IComSE) 1, no. 2 (2020): 70–76.

Rahmawati, Arum Yuli Dwi, Muhammad Nasruddin, dan Imroatun Imroatun. “Peran Sosial Guru Pendidikan Agama Islam Di Wilayah Pesisir Utara Pulau Jawa.” Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat 5, no. 1 (Juni 16, 2020): 1–12.

Saragih, Hotmaida. “Meningkatkan Ketrampilan Guru Membuat Perangkat Pembelajaran Berbasis Kurikulum 2013 bagi Guru pada Sekolah.” Jupiis: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial 8, no. 2 (2016): 114.

Sardiyanah. “Pendekatan dalam Pendidikan Islam.” AL-QALAM: Jurnal Kajian Islam dan Pendidikan 7, no. 2 (2015): 115–123.

Sarnoto, Ahmad Zain. “Konsepsi Materi Pembelajaran Perspektif Al-Qur’an.” Statement 4, no. 1 (2014): 49–70.

Sarnoto, Ahmad Zain, Edy Junaedi Sastradiharja, dan Kidam. “Pengaruh Pemberdayaan Guru Oleh Kepala Sekolah Dan Kompetensi Paedagogik Guru Terhadap Produktivitas Mengajar Pada Sekolah Menengah Pertama Komisariat Parung Kabupaten Bogor.” Statement | Jurnal Media Informasi Sosial dan Pendidikan 8, no. 2 (2018): 45–58.

Siregar, Eveline. “Pengembangan Belajar Berbasis Aneka Sumber (Bebas).” Perspektif Ilmu Pendidikan 15, no. VIII (2007): 62–65.

Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2018.

Sukmadinata, Nana Syaodih. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosyda Karya, 2010.

Usman, Moh. Uzer. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2008.

Yudiawan, Agus. “Belajar Bersama Covid 19: Evaluasi Pembelajaran Daring Era Pandemi di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Negeri, Papua Barat.” AL-FIKR: Jurnal Pendidikan Islam 6, no. 1 (2020): 10–16.

Published
2023-06-30
How to Cite
Suparmi, Suparmi. “Peningkatan Minat Dan Kemampuan Guru Dalam Pengembangan Indikator Dan Tujuan Pembelajaran Melalui Workshop Bimbingan Kelompok Di SDN Sumurbatu 14 Pagi”. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman 13, no. 1 (June 30, 2023): 65 - 74. Accessed April 26, 2024. https://jurnal.ucy.ac.id/index.php/agama_islam/article/view/1422.