Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia Melalui Media Gambar Di SDN Rawa Badak Utara 07 Pagi

  • Siti Rukiah
Keywords: Vocabulary, Indonesian, Picture Media, elementary school

Abstract

This study examines the Improvement of Indonesian Vocabulary Mastery Through Picture Media in Class II of SDN Rawa Badak Utara 07 Pagi. The results of the study show that the results of learning Indonesian through the media of images are able to involve intellectual, social and emotional abilities in an integrated manner so as to raise the potential for students to stimulate analytical thinking, be able to work together, and be able to solve problems independently. Students enjoy learning more and participate in learning with enthusiasm and enthusiasm and joy, so that the expected learning outcomes can be achieved. Learning by using image media can improve Indonesian learning outcomes. This is evidenced by the analysis of the first cycle with student learning outcomes of 67.25% and 72.00% in cycle II. Although the results in cycles I and II have increased, they have not reached the target set. Then the action of cycle III was carried out and the learning result was 76.25%. The learning outcomes in cycle III have exceeded the specified target of 75%. Thus it can be concluded that media images are able to improve the learning outcomes of Indonesian language students in class II of SDN Rawa Badak Utara 07 Pagi.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adisel, Adisel, dan Ahmad Gawdy Prananosa. “Penggunaan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Sistem Manajemen Pembelajaran pada Masa Pandemi Covid 19.” Journal Of Administration and Educational Management (ALIGNMENT) 3, no. 1 (2020): 1–10.

Arikunto, Suharismi. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara, 2007.

———. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta, 2002.

Arsjad, Maidar G., dan Mukti U.S. Kemampuan Berbicara Bahasa Indonesia. Jakarta: Penerbit Erlangga, 1988.

Firmansyah, Feri Hidayatullah, Intan Permata Sari, dan Musyarofah Musyarofah. “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Untuk Pembelajaran Terbuka dan Jarak Jauh di Universitas Pendidikan Indonesia.” Edsence: Jurnal Pendidikan Multimedia 1, no. 2 (2019): 99–108.

Fithriyah, Muh, dan Fithrah. Metodologi Penelitian: Penelitian Kualitatif, Tindakan Kelas & Studi Kasus. Sukabumi: CV. Jejak, 2017.

Habibatullah, Salwa, Astuti Darmiyanti, dan Dewi Siti Aisyah. “Potensi Bahasa Anak Usia Dini 5-6 Tahun Melalui Metode Bercerita.” PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 4, no. 02 (2021): 1–7.

Imroatun, Imroatun. “Media Belajar Bigbook Bagi Pengembangan Baca Nyaring Anak Usia Dini.” In Seminar Nasional Pembelajaran Baca, Tulis, Dan Hitung Tingkat Permulaan Bagi Anak Usia Dini, 119–127. Serang: FTK UIN SMH Banten, 2017.

Khoiruman, Muhamad. “Analisis Hambatan Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar.” Kajian Linguistik 9, no. 2 (2021): 51–62.

Kurniastuti, Irene. “Mengenal Kesukaran Belajar Membaca Menulis Awal Siswa Sekolah Dasar dan Metode Montessori Sebagai Alternatif Pengajarannya.” Jurnal Penelitian 19, no. 2 (2016).

Leonard, Leonard. “Kompetensi Tenaga Pendidik di Indonesia: Analisis Dampak Rendahnya Kualitas SDM Guru dan Solusi Perbaikannya.” Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA 5, no. 3 (2016): 192–201.

Nurbaety, Hetti. “Peningkatan Kemampuan Memahami Pembacaan Cerpen Melalui Model Pembelajaran Berpikir Induktif Dengan Media Film Pendek.” Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat 6, no. 2 (Agustus 23, 2021): 169–178.

Putri, Meidiah Nurdiana, Ria Ariesta, dan Noermanzah. “Problematika Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia dengan Sistem Blended Learning pada Masa Pandemi Covid-19 di Kelas IX SMP Negeri 17 Kota Bengkulu.” Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia 4, no. 2 (2022): 233–246.

Rofi’uddin, Ahmad, dan Darmiyati Zuchdi. Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia di Kelas Tinggi. Malang: Universitas Negeri Malang, 2001.

Rohani, Ahmad. Media Instruksional Edukatif. Jakarta : PT. Rineka Cipta, 1997.

Sarnoto, Ahmad Zain. “Belajar dalam Perspektif Psikologi dan Islam.” Madani Institute : Jurnal Politik, Hukum, Ekonomi, Pendidikan Dan Sosial-Budaya 1, no. 2 (2012): 41–50.

———. “Konsepsi Media Pembelajaran perspektif Al-Qur’an.” Madani Institutte: Jurnal Politik, Hukum, Pendidikan, Sosial dan Budaya 4, no. 2 (2015).

Sirait, Lince. “Upaya Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Materi Masalah, Fakta Dan Opini Sebuah Artikel Menggunakan Model Cooperative Learning Tipe STAD.” Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat 6, no. 2 (Agustus 23, 2021): 179–190.

Sugiyati. “Efektivitas Metode Bercerita Dengan Media Gambar.” Jurnal Ideguru 3, no. 2 (2018): 59–70.

Sugiyono. Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta, 2012.

Sukmadinata, Nana Syaodih. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosyda Karya, 2010.

Tohirin. Metode penelitian Kualitatif dalam Pendidikan dan imbingan Konseling. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2012.

Tyas, Ajeng Priendarning. “Dampak Tumpang Tindih Bahasa Ibu Dalam Perkembangan Bahasa Anak.” As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 7, no. 1 (2022): 113–120.

Published
2023-06-30
How to Cite
Rukiah, Siti. “Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia Melalui Media Gambar Di SDN Rawa Badak Utara 07 Pagi”. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman 13, no. 1 (June 30, 2023): 41 - 50. Accessed April 19, 2024. https://jurnal.ucy.ac.id/index.php/agama_islam/article/view/1419.