Upaya Meningkatkan Hasil Penyusunan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Melalui Bimbingan Kepala Sekolah Di SMAN 70

  • Ratna Budiarti
Keywords: Guidance Program, School Principal, Teacher, Lesson Plan, improvement

Abstract

This research examines the importance of coaching to make a breakthrough by providing guidance on an ongoing basis to teachers at SMA Negeri 70 Kebayoran Baru, South Jakarta, with the hope that later it will produce (output) teachers who are able to master how to prepare lesson plans properly and correctly. The results of the study show that continuous guidance can increase teacher motivation in compiling a complete lesson plan. The teacher shows seriousness in understanding and compiling lesson plans, especially after receiving guidance on the development/composition of lesson plans from researchers. This information the researchers obtained from the results of observations when conducting interviews and guidance on the development / preparation of lesson plans for teachers. Next is to show that continuous guidance can improve teacher competence in preparing lesson plans. This can be proven from the results of observations which show that there is an increase in teacher competence in preparing lesson plans from cycle to cycle. In the first cycle, the average value of lesson plan components was 69% and in the second cycle, 83%. So, there was an increase of 14% from cycle I.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agung, Iskandar. Mengembangkan Profesionalitas Guru: Upaya Meningkatkan Kompetensi dan Profesionalisme Kinerja Guru. Jakarta: Bee Media, 2014.

Arikunto, Suharismi. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara, 2007.

———. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta, 2002.

Effendy, Aidil Amin, Aden Prawiro Sudarso, Ahmad Nurhadi, Chandra Fitra Arifianto, dan Kartono. “Peningkatan Profesionalisme Guru Dan Pengembangan Sdm Dalam Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0 Pada Guru Smk Mulia Buana Parung Panjang Bogor.” Abdi Laksana: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat 1, no. 2 (2020): 198–204.

Gemnafle, Mathias, dan John Rafafy Batlolona. “Manajemen Pembelajaran.” Jurnal pendidikan profesi guru indonesia 11, no. 1 (2017): 99–132.

Haryati, Mimin. Model dan teknik penilaian pada tingkat satuan pendidikan. Jakarta: Gaung Persada Press, 2007.

Hermawati, Wawat, Rohmatul Fawaiz, dan Laelatul Nurjanah. “Pengaruh Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Di Smp Negeri 2 Susukan Lebak.” Jurnal Manajemen 15, no. 1 (2021): 1–6.

Ibrahim, Ibrahim, dan Muslimah Muslimah. “Tekhnik Pemeriksaan Jawaban, Pemberian Skor, Konversi Nilai dan Standar Penilaian.” Jurnal Al-Qiyam 2, no. 1 (2021): 1–9.

Jafri, Novianti. Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah: Pengetahuan Manajemen, Efektivitas, Kemandirian, Keunggulan Bersaing dalam Kcerdasan Emosi. Yogyakarta: Deepublish, 2016.

Jamian, Jamian. “Pelaksanaan Tindakan Supervisi Klinis Untuk Meningkatkan Kemampuan Guru SD Negeri 29 Sanggau.” Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat 6, no. 2 (Agustus 23, 2021): 191–202.

Mulyani, Ade. “Pengaruh Kinerja Kepala Sekolah dan Kinerja Guru terhadap Mutu Pembelaran pada SMK Sekabupaten Purwakarta.” Jurnal Administrasi Pendidikan 14, no. 1 (2012): 86.

Panjaitan, Belman. “Peningkatan Keterampilan Guru Dalam Mengajar Dengan Teknik Pembelajaran Berbasis Powerpoint Melalui Pola Bimbingan Individu Di SMAN 2 Tarutung Semester 2 Tahun Pelajaran 2018/2019.” Intersections 7, no. 1 (Februari 1, 2022): 1–10.

Pendidikan, Tim Pusat Penilaian. Panduan Penulisan Soal Tahun 2021. Jakarta : Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, Badan Pengembangan dan Penelitian, Pusat Penilaian Pendidikan, 2021.

Sarnoto, Ahmad Zain. “Konsepsi Pendidik Yang Ideal Perspektif Al-Qur’an.” Profesi: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Keguruan 1, no. 2 (2012): 1–7.

———. “Urgensi Supervisi Pengajaran Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru.” Statement | Jurnal Media Informasi Sosial dan Pendidikan 2, no. 2 (2012): 55–66.

Sarnoto, Ahmad Zain, dan Nandang Burhanuddin. “Counter-Radicalization through Problem Based Learning in the Perspective of the Al Qur ’ an.” Ilmu Al-Qur’an (IQ) Jurnal Pendidikan Islam 4, no. 01 (2021): 1–16.

Sarnoto, Ahmad zain, dan Edy Junaedi Sastradiharja. Pengaruh Pemberdayaan Guru Oleh Kepala Sekolah Dan Kompetensi Paedagogik Guru Terhadap Produktivitas Mengajar Pada Sekolah Menengah Pertama Komisariat Parung Kabupaten Bogor, 2018.

Sudjana, Nana. Standar Kompetensi Kepala Sekolah Dimensi dan Indikator. Jakarta : Binamitra Publishing, 2009.

Suyatno, Suyatno. “Direct Instruction Aproach (DIA) Untuk Meningkatkan Kinerja Guru Dalam Pembelajaran.” Asas Wa Tandhim: Jurnal Hukum, Pendidikan Dan Sosial Keagamaan 1, no. 1 (Januari 30, 2022): 77–90.

Tohirin. Metode penelitian Kualitatif dalam Pendidikan dan imbingan Konseling. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2012.

Wahid, Muchdjabir, Sulis Rokhmawanto, dan Muna Fauziah. “Gaya Kepemimpinan Situasional Kepala Sekolah Alam Lukulo Kebumen.” An-Nidzam: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 7, no. 1 (2020): 60–73.

Published
2023-06-30
How to Cite
Budiarti, Ratna. “Upaya Meningkatkan Hasil Penyusunan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Melalui Bimbingan Kepala Sekolah Di SMAN 70”. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman 13, no. 1 (June 30, 2023): 1 - 12. Accessed July 21, 2024. https://jurnal.ucy.ac.id/index.php/agama_islam/article/view/1417.