Desentralisasi Pendidikan Madrasah Melalui Otonomi Daerah Di Indonesia

  • Masyithoh Aini
Keywords: madrasah, Regional autonomy, school-based management

Abstract

Regional autonomy policies in Indonesia have penetrated the world of primary and secondary education, including madrasas. As an education with religious characteristics, its impact has significance compared to equivalent general educational institutions. This can be seen from the literature review in this study. After the content is analyzed, it can be concluded that regional autonomy has provided broad freedom for madrasas in utilizing school-based management (SBM), delegation of authority, including opportunities for educational innovation. The autonomy paradigm in the field of education has spurred the movement of madrasa education to a more humane orientation of educational goals. Students are awakened to be more sensitive to participate in education that prosper together based on local religious wisdom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Athiyah, Cut Ummu. “Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah Sebagai Alternatif Desentralisasi Pendidikan di MAN 4 Jakarta.” Andragogi: Jurnal Diklat Teknis Pendidikan dan Keagamaan 7, no. 1 (2019): 130–145.

Fattah, Nanang. Landasan Manajemen Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2004.

Fauzi, Makhrus, dan Difla Najih. “Pembentukan Karakter Siswa Melalui Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Studi Kasus Madrasah Ibtidaiyah Ma’arif Giriloyo 1 Kecamatan Imogiri Bantul.” Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman 5, no. 1 (2015): 1–8.

H., Ahmad Nadjib, Muh. Jamaluddin, Hilman Haroen, Taufik Nugroho, dan Paiman Paiman. “Penanaman Nilai-Nilai Kemasyarakatan Di Pesantren Modern.” Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat 4, no. 1 (Juni 25, 2019): 17–32.

Hasbullah, H. “Karekteristik Pendidikan Islam Menurut Imam Al-Ghazali Proses Pendidikan Islam Yang Berkelanjutan Dan Berangsur-Angsur.” As-Sibyan : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 2, no. 2 (2018): 85–93.

Imroatun, Imroatun, dan Ilzamudin Ilzamudin. “Sejarah Peristilahan Tarbiyah Dan Taklim Dalam Tinjauan Filsafat Pendidikan Islam.” Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman 10, no. 2 (Desember 29, 2020): 163–176.

Imroatun, Imroatun, dan F. Setiawan Santoso, ed. “Integration Of Revelation And Social Sciences In The Study Of The Quran And Hadith.” In SAPLI 2021 E-PROSIDING Quality and integrity in Research: Challenges and Prospects, 491–497. Universiti Islam Sultan Sharif Ali (UNISSA) Brunei Darussalam, 2021.

Indonesia, Republik. Undang-Undang RI Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional, n.d.

Maisyanah, Maisyanah. “Analisis Dampak Desentralisasi Pendidikan Dan Relevansi School Based Management.” Quality 6, no. 2 (2018): 1–13.

Mulyasa, E. Manajemen Berbasis Sekolah (Konsep, Strategi dan Implementasi). Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2004.

Nadjih, Difla, Ahmad Nasir Ari Bowo, Salamudin, Candra Audy, Riduan Harahap, Siti Utami, Reni Indrayani, et al. “Peran Guru Dalam Meningkatkan Karakter Religius Murid Di MTs Nurul Ummah.” Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman 10, no. 1 (2020): 59–70.

Nugroho, Taufik. “Analisis Manajemen Pendidikan Terhadap Kualitas Madrasah Indonesia.” Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman 6, no. 2 (2016): 80–87.

Pasaribu, Asbin. “Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah Dalam Pencapaian Tujuan Pendidikan Nasional Di Madrasah.” EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Ilmu Sosial 3, no. 1 (2017): 12–34.

Rahardja, Setya. “Manajemen Berbasis Sekolah-Masyarakat dalam Implementasi KTSP.” Dinamika Pendidikan 13, no. 2 (2006): 245–260.

RI. “Undang-undang No.22 Tahun 1999 tentang Pemerintahan Daerah.” Kementerian PPN/Bappenas.

———. UNDANG-UNDANG REPUBLIK INDONESIA NOMOR 41 TAHUN 2004 TENTANG WAKAF, 2004.

Sulistiyo, Rozib. “Internalisasi Perspektif Bhineka Tunggal Ika Dalam Pendidikan Agama Islam Di Indonesia.” Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman 8, no. 1 (2018): 63–78.

Umiarso, dan Imam Gojali. Manajemen mutu sekolah di era otonomi pendidikan. Yogyakarta: Ircisod, 2010.

Wahyudi, Wahyudi. “IMPLEMENTASI MANAJEMEN BERBASIS SEKOLAH (SCHOOL-BASED MANAGEMENT) DALAM RANGKA DESENTRALISASI PENDIDIKAN.” Guru Membangun 23, no. 1 (Maret 2012).

Wahyuningrum, MM. “Penerapan Manajemen Berbasis Sekolah Dan Desentralisasi Pendidikan Pada Era Otonomi Daerah.” Jurnal Manajemen Pendidikan 2, no. 2 (2006): 41–49.

Published
2022-03-02
How to Cite
Aini, Masyithoh. “Desentralisasi Pendidikan Madrasah Melalui Otonomi Daerah Di Indonesia”. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman 12, no. 1 (March 2, 2022): 95 - 106. Accessed December 4, 2022. https://jurnal.ucy.ac.id/index.php/agama_islam/article/view/1122.