KOMPETENSI SOSIAL GURU IPA DI MADRASAH IBTIDAIYAH SWASTA ANNUR ISLAMIC FULLDAY SCHOOL TAHUN AJARAN 2020-2021

  • Ranisa Sagita Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan
  • Nazar Ikhwan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan
  • Rohanis Luthfiyyah Rahma Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan
  • Luthfi Hakim Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan
Keywords: Teacher Social Competence, Science Teacher, Science Teacher Social Competence

Abstract

Social competence is the ability of teachers to communicate and interact effectively and efficiently with students, fellow teachers, parents/guardians of students and the surrounding community. A teacher must try to develop communication both in the school environment and in the community. This research uses naturalistic qualitative research, which aims to make jokes in a systematic, accurate and accurate way about the facts or encountered in the field. The result of this research is that science teachers have not fully implemented social competence indicators. The indicators that have not been fully implemented are building effective communication with parents of students, and science teachers have not communicated with their own professional community and other professions orally and in writing or in other forms

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ali, & Yusof, H. (2011). Quality and qualitative studies: The case of validity, reliability, and generalizability. 5 (1/2)(Social and Environmental Accounting), 25-26.

BSNP. (2006). Standar Isi Mata Pelajaran IPA SMP/ MTs. Jakarta: BSNP.

Creswell, J. (2007). Qualitative Inquiry & Research Design Choosing Among Five Approaches (2 ed.). California: Sage Publications.

Hasyim, A. (2016). Metode Penelitian Dan Pengembangan di Sekolah. Yogyakarta: Media Akademi.

Kurnia, H., Hasim, J., & Samili, A. O. (2021). Peranan Kompetensi Guru Terhadap Pengembangan Life Skill Siswa SMP Negeri 31 Kabupaten Halmahera Barat. Jurnal Civic Education: Media Kajian Pancasila dan Kewarganegaraan, 5(2), 139-147.

Lestarai, I. (2018). Upaya Peningkatan Hasil Belajar IPA Melalui Metode Demonstrasi. Academy of Education Journal, 9(2), 95-100. https://doi.org/10.47200/aoej.v9i2.261

Luk Staff UGM. (2021). Perturan Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 16 Tahun 2007 Tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru. Retrieved Desember 4, 2021, from Bahan Kuliah, Artikel, Tautan oleh Ir. Djoko Luknanto, M.Sc., Ph.D.: https://luk.staff.ugm.ac.id/atur/bsnp/Permendiknas16-2007KompetensiGuru.pdf

Marsiyah, M. (2016). PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS VI PADA MATA PELAJARAN IPA TENTANG GERHANA BULAN DAN MATAHARI DENGAN MENGGUNAKAN METODE DEMONSTRASI DI SD NEGERI 1 KALIWANGI KECAMATAN PURWOJATI KABUPATEN BANYUMAS TAHUN PELAJARAN 2015/ 2016. Academy of Education Journal, 7(1), 53-66. https://doi.org/10.47200/aoej.v7i1.350

Mulyasa, E. (2007). Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Ngadinem, N. (2019). Penggunaan Media KIT IPA untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa dalam Memahami Materi Gaya Magnet. Academy of Education Journal, 10(02), 152-158. https://doi.org/10.47200/aoej.v10i02.280

Paiman, P. (2014). PERKEMBANGAN MORAL SISWA KELAS VI MADRASAH IBTIDAIYAH MA’ARIF SOKORINI KEC. MUNTILAN KAB. MAGELANG MENURUT TEORILAWRENCE KOHLBERG. Academy of Education Journal, 5(1). https://doi.org/10.47200/aoej.v5i1.108

Prasani, A., Herdiyanti, D., Puspita, L., & Walid, A. (2021). EVALUASI PEMBELAJARAN DARING TERHADAP MATERI PEMBELAJARAN IPA KELAS IX SMPN 18 KOTA BENGKULU. Academy of Education Journal, 12(2), 246-253. https://doi.org/10.47200/aoej.v12i2.437

Sakina, N., Nurmawati, S., Sarawati, Y., & Walid, A. (2021). EVALUASI PEMBELAJARAN DARING TERHADAP MATA KULIAH STATISTIKA IPA IAIN BENGKULU. Academy of Education Journal, 12(1), 149-157. https://doi.org/10.47200/aoej.v12i1.436

Sudrajat, Y. (2020). IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN AKTIF (ACTIVE LEARNING) UNTUK MENINGKATKAN KOMPETENSI SPIRITUAL DAN SOSIAL SISWA DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA. Academy of Education Journal, 11(2), 142-167. https://doi.org/10.47200/aoej.v11i2.398

Suhana, Nanang Hanafiah, & Cucu. (2012). Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: Refika Aditama.

Suryabrata, S. (2013). Metodologi Penelitian. Jakarta: Rajawali Pers.

Suryana. (2010). Metodologi Penelitian: Model Praktis Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. Universitas Pendidikan Indonesia.

Taonah, T. (2016). PENGUNAAN METODE PICTURE AND PICTURE UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA PADA MATERI PENGGOLONGAN HEWAN BERDASARKAN JENIS MAKANAN MATA PELAJARAN IPA KELAS IV SD NEGERI 3 PURWOJATI SEMESTER I TAHUN PEAJARAN 2015/ 2016. Academy of Education Journal, 7(1), 36-44. https://doi.org/10.47200/aoej.v7i1.348

Wibowo, A., & Hamrin. (2012). Menjadi Guru Berkarakter. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Yumarlin, M. (2013, April). Pengembangan Permainan Ular Tangga untuk Kuis Mata Pelajaran Sains Sekolah Dasar. Jurnal Teknik, 3, 1. Dipetik Desember 2021, dari https://www.researchgate.net/publication/319416534_PENGEMBANGAN_PERMAINAN_ULAR_TANGGA_UNTUK_KUIS_MATA_PELAJARAN_SAINS_SEKOLAH_DASAR

Published
2022-01-01
How to Cite
SagitaR., IkhwanN., RahmaR., & HakimL. (2022). KOMPETENSI SOSIAL GURU IPA DI MADRASAH IBTIDAIYAH SWASTA ANNUR ISLAMIC FULLDAY SCHOOL TAHUN AJARAN 2020-2021. Academy of Education Journal, 13(1), 153-163. https://doi.org/10.47200/aoej.v13i1.990