PENANAMAN NILAI-NILAI KARAKTER ANTI KORUPSI PADA PEMBELAJARAN KIMIA

  • Jarwandi Jarwandi Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta
  • Heldy Ramadhan Putra Pembangunan Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta
Keywords: Character, curriculum, anti-corruption, chemis

Abstract

The purpose of this study was to determine the role of the world of education in preventing corruption through inculcating anti-corruption values ​​in the curriculum. The method used in this article is a qualitative method. Judging from the type, this article is a literature review. From the research, the results show that the instilling of anti-corruption character values ​​in the curriculum can be implemented at every level of education, and can be implemented in all subjects with due regard to management, principles and principles of the curriculum. Anti-corruption in chemistry learning in schools can be implemented by inserting each lesson, the Problem Basic Learning (PBL) approach model, making LKPD with the ADDIE approach model, the ethnoscience approach, integrating chemistry material with increasing faith and piety, instilling religious attitudes by inserting verses of the Koran and the Prophet's Hadith on learning materials, strong cooperation of all stakeholders to create conducive conditions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andayani, Y., Anwar, Y. A. S., & Hadisaputra, S. (2021). Pendekatan Etnosains dalam Pelajaran Kimia Untuk Pembentukan Karakter Siswa: Tanggapan Guru Kimia di NTB. Jurnal Pijar Mipa, 16(1), 39. https://doi.org/10.29303/jpm.v16i1.2269

Ayuningtyas, D. (2018). Integrasi Kurikulum Antikorupsi : Peluang dan Tantangan [Anti-Corruption Curriculum Integration: Opportunities and Challenges]. INTEGRITAS Jurnal Antikorupsi, 6(1), 93–107. https://jurnal.kpk.go.id/index.php/integritas/article/download/375/105/

Departemen Agama RI. (1984). Al-Quran Dan Terjemahannya. Departemen Agama RI.

Emda, A. (2017). Laboratorium Sebagai Sarana Pembelajaran Kimia Dalam Meningkatkan Pengetahuan Dan Ketrampilan Kerja Ilmiah. Lantanida Journal, 5(1), 83. https://doi.org/10.22373/lj.v5i1.2061

Hakim, L. (2012). Model Integrasi Pendidikan Anti Korupsi dalam Kurikulum Pendidikan Islam. Taklim, 10(2), 141–156.

Hartono. (2014). Pendidikan karakter dalam kurikulum. Jnana Budaya, 19(2), 259–268.

Keuangan, K. (2019). Memantapkan Pemahaman 9 Nilai Antikorupsi untuk Memperkokoh Jati Diri Insan Perbendaharaan. Kementerian Keuangan. http://www.djpb.kemenkeu.go.id/kppn/surabaya1/id/data-publikasi/artikel/2886-memantapkan-pemahaman-9-nilai-antikorupsi-untuk-memperkokoh-jati-diri-insan-perbendaharaan.html

Kompas. (n.d.). Harapan Jurnalisme Berkelanjutan - Visual Interaktif Kompas. Retrieved October 18, 2021, from https://vik.kompas.com/harapan-jurnalisme-berkelanjutan/

Kusumawati, I. (2016). Landasan Filosofis Pengembangan Karakter Dalam Pembentukan Karakter. Academy of Education Journal, 7(1), 1–15. https://doi.org/10.47200/aoej.v7i1.342

Manurung, R. (2012). Pendidikan Antikorupsi Sebagai Satuan Pembelajaran Berkarakter Dan Humanistik. Jurnal Sosioteknologi, 11(27), 227–239.

Ningrum, R. S. (2017). Mahir Kimia SMA/MA IPA. PT. Grasindo, Jakarta. https://www.google.co.id/books/edition/Mahir_Kimia_SMA_MA_IPA/5GZwDwAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=ilmu+kimia+adalah&printsec=frontcover

Paizaluddin, P. (2018). PENERAPAN KURIKULUM ANTI KORUPSI DI SEKOLAH. Jurnal I’TIBAR, 2(01). http://e-jurnal.stitqi.ac.id/index.php/itibar/article/view/143

Prisma, I. P. A. (2014). Pengaruh Integrasi Nilai-Nilai Imtaq Pada Materi Religius. 2(2), 121–127.

Rais, M. A. (1999). Buku KKN DI INDONESIA.pdf (p. 202). http://eprints.uad.ac.id/6582/1/Buku KKN DI INDONESIA.pdf

Rudilah, P. U. (2013). IDENTIFIKASI NILAI-NILAI KARAKTER DALAM PEMBELAJARAN KIMIA DI SMA NEGERI 2 YOGYAKARTA TAHUN PELAJARAN 2012/2013. Eprint UNY, Lumbung Pustaka Universitas Negeri Yogyakarta.

Saputro, A. N. C. (2011). Seminar Nasional VIII Pendidikan Biologi 197. Seminar Nasional VIII Pendidikan Biologi, UniversitasSebelas Maret, Surakarta, 16–34. http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/prosbio/article/download/748/416

Sari, E., Syamsurizal, S., & Asrial, A. (2016). Pengembangan Lembar Kegiatan Peserta Didik (LKPD) Berbasis Karakter Pada Mata Pelajaran Kimia SMA. Edu-Sains: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 5(2). https://doi.org/10.22437/jmpmipa.v5i2.3388

Silalahi, E.K, Silaban R, S. A. (2014). PENGEMBANGAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING (PBL) TERINTEGRASI INKUIRI TERBIMBING PADA PELAJARAN KIMIA LARUTAN DI SMA KELAS XI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR KIMIA DAN NILAI KARAKTER Dkmtj SISWA. Journal Pendidikan Kimia Universitas Negeri Medan, 6(2), 27–44.

Subakti, H., Haddar, G. Al, & Orin, E. A. (2021). Analisis Penilaian Keterampilan Kurikulum 2013 pada Pembelajaran Daring Kelas Tinggi Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. http://www.jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1300

Sulastri, R. F. I. R. (2017). Kimia Dasar I. Syah Kuala University Press. https://www.google.co.id/books/edition/Kimia_Dasar_I/vJDPDwAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=kimia+dasar&printsec=frontcover

Syahroni, Maharso, T. S. (2018). Korupsi, Bukan Budaya tetapi Penyakit - Google Books. CV Budi Utama. https://www.google.co.id/books/edition/Korupsi_Bukan_Budaya_tetapi_Penyakit/z4VJDwAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=korupsi&printsec=frontcover

TI. (2018). Corruption perceptions. In Transparency International. http://cpi.transparency.org/cpi2013/results/

Undang-undang no 20 Tahun 2003. (2003). 6. http://stpi-binainsanmulia.ac.id/wp-content/uploads/2013/04/Lamp_2_UU20-2003-Sisdiknas.doc

Undang-Undang, No. 19 tahun 2019 T. P. (2019). Undang-Undang Tetang Komisi Pemberantasan Korupsi. 012591, 1–46. https://www.kpk.go.id/images/pdf/Undang-undang/UU-Nomor-19-Tahun-2019.pdf

Undang -Undang No. 31 Tahun 1999. (n.d.). Retrieved October 19, 2021, from https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/45350/uu-no-31-tahun-1999

Wijayanto, R. Z. (n.d.). Korupsi Mengorupsi Indonesia. Gramedia. Retrieved October 18, 2021, from https://www.google.co.id/books/edition/Korupsi_Mengorupsi_Indonesia/Ul9nDwAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=korupsi&printsec=frontcover

Published
2022-01-01
How to Cite
Jarwandi, J., & Pembangunan, H. R. (2022). PENANAMAN NILAI-NILAI KARAKTER ANTI KORUPSI PADA PEMBELAJARAN KIMIA. Academy of Education Journal, 13(1), 113-126. https://doi.org/10.47200/aoej.v13i1.984