PENANAMAN NILAI-NILAI KARAKTER ANTI KORUPSI PADA PEMBELAJARAN KIMIA
Abstract
The purpose of this study was to determine the role of the world of education in preventing corruption through inculcating anti-corruption values in the curriculum. The method used in this article is a qualitative method. Judging from the type, this article is a literature review. From the research, the results show that the instilling of anti-corruption character values in the curriculum can be implemented at every level of education, and can be implemented in all subjects with due regard to management, principles and principles of the curriculum. Anti-corruption in chemistry learning in schools can be implemented by inserting each lesson, the Problem Basic Learning (PBL) approach model, making LKPD with the ADDIE approach model, the ethnoscience approach, integrating chemistry material with increasing faith and piety, instilling religious attitudes by inserting verses of the Koran and the Prophet's Hadith on learning materials, strong cooperation of all stakeholders to create conducive conditions.
Downloads
References
Andayani, Y., Anwar, Y. A. S., & Hadisaputra, S. (2021). Pendekatan Etnosains dalam Pelajaran Kimia Untuk Pembentukan Karakter Siswa: Tanggapan Guru Kimia di NTB. Jurnal Pijar Mipa, 16(1), 39. https://doi.org/10.29303/jpm.v16i1.2269
Ayuningtyas, D. (2018). Integrasi Kurikulum Antikorupsi : Peluang dan Tantangan [Anti-Corruption Curriculum Integration: Opportunities and Challenges]. INTEGRITAS Jurnal Antikorupsi, 6(1), 93–107. https://jurnal.kpk.go.id/index.php/integritas/article/download/375/105/
Departemen Agama RI. (1984). Al-Quran Dan Terjemahannya. Departemen Agama RI.
Emda, A. (2017). Laboratorium Sebagai Sarana Pembelajaran Kimia Dalam Meningkatkan Pengetahuan Dan Ketrampilan Kerja Ilmiah. Lantanida Journal, 5(1), 83. https://doi.org/10.22373/lj.v5i1.2061
Hakim, L. (2012). Model Integrasi Pendidikan Anti Korupsi dalam Kurikulum Pendidikan Islam. Taklim, 10(2), 141–156.
Hartono. (2014). Pendidikan karakter dalam kurikulum. Jnana Budaya, 19(2), 259–268.
Keuangan, K. (2019). Memantapkan Pemahaman 9 Nilai Antikorupsi untuk Memperkokoh Jati Diri Insan Perbendaharaan. Kementerian Keuangan. http://www.djpb.kemenkeu.go.id/kppn/surabaya1/id/data-publikasi/artikel/2886-memantapkan-pemahaman-9-nilai-antikorupsi-untuk-memperkokoh-jati-diri-insan-perbendaharaan.html
Kompas. (n.d.). Harapan Jurnalisme Berkelanjutan - Visual Interaktif Kompas. Retrieved October 18, 2021, from https://vik.kompas.com/harapan-jurnalisme-berkelanjutan/
Kusumawati, I. (2016). Landasan Filosofis Pengembangan Karakter Dalam Pembentukan Karakter. Academy of Education Journal, 7(1), 1–15. https://doi.org/10.47200/aoej.v7i1.342
Manurung, R. (2012). Pendidikan Antikorupsi Sebagai Satuan Pembelajaran Berkarakter Dan Humanistik. Jurnal Sosioteknologi, 11(27), 227–239.
Ningrum, R. S. (2017). Mahir Kimia SMA/MA IPA. PT. Grasindo, Jakarta. https://www.google.co.id/books/edition/Mahir_Kimia_SMA_MA_IPA/5GZwDwAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=ilmu+kimia+adalah&printsec=frontcover
Paizaluddin, P. (2018). PENERAPAN KURIKULUM ANTI KORUPSI DI SEKOLAH. Jurnal I’TIBAR, 2(01). http://e-jurnal.stitqi.ac.id/index.php/itibar/article/view/143
Prisma, I. P. A. (2014). Pengaruh Integrasi Nilai-Nilai Imtaq Pada Materi Religius. 2(2), 121–127.
Rais, M. A. (1999). Buku KKN DI INDONESIA.pdf (p. 202). http://eprints.uad.ac.id/6582/1/Buku KKN DI INDONESIA.pdf
Rudilah, P. U. (2013). IDENTIFIKASI NILAI-NILAI KARAKTER DALAM PEMBELAJARAN KIMIA DI SMA NEGERI 2 YOGYAKARTA TAHUN PELAJARAN 2012/2013. Eprint UNY, Lumbung Pustaka Universitas Negeri Yogyakarta.
Saputro, A. N. C. (2011). Seminar Nasional VIII Pendidikan Biologi 197. Seminar Nasional VIII Pendidikan Biologi, UniversitasSebelas Maret, Surakarta, 16–34. http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/prosbio/article/download/748/416
Sari, E., Syamsurizal, S., & Asrial, A. (2016). Pengembangan Lembar Kegiatan Peserta Didik (LKPD) Berbasis Karakter Pada Mata Pelajaran Kimia SMA. Edu-Sains: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 5(2). https://doi.org/10.22437/jmpmipa.v5i2.3388
Silalahi, E.K, Silaban R, S. A. (2014). PENGEMBANGAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING (PBL) TERINTEGRASI INKUIRI TERBIMBING PADA PELAJARAN KIMIA LARUTAN DI SMA KELAS XI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR KIMIA DAN NILAI KARAKTER Dkmtj SISWA. Journal Pendidikan Kimia Universitas Negeri Medan, 6(2), 27–44.
Subakti, H., Haddar, G. Al, & Orin, E. A. (2021). Analisis Penilaian Keterampilan Kurikulum 2013 pada Pembelajaran Daring Kelas Tinggi Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. http://www.jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1300
Sulastri, R. F. I. R. (2017). Kimia Dasar I. Syah Kuala University Press. https://www.google.co.id/books/edition/Kimia_Dasar_I/vJDPDwAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=kimia+dasar&printsec=frontcover
Syahroni, Maharso, T. S. (2018). Korupsi, Bukan Budaya tetapi Penyakit - Google Books. CV Budi Utama. https://www.google.co.id/books/edition/Korupsi_Bukan_Budaya_tetapi_Penyakit/z4VJDwAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=korupsi&printsec=frontcover
TI. (2018). Corruption perceptions. In Transparency International. http://cpi.transparency.org/cpi2013/results/
Undang-undang no 20 Tahun 2003. (2003). 6. http://stpi-binainsanmulia.ac.id/wp-content/uploads/2013/04/Lamp_2_UU20-2003-Sisdiknas.doc
Undang-Undang, No. 19 tahun 2019 T. P. (2019). Undang-Undang Tetang Komisi Pemberantasan Korupsi. 012591, 1–46. https://www.kpk.go.id/images/pdf/Undang-undang/UU-Nomor-19-Tahun-2019.pdf
Undang -Undang No. 31 Tahun 1999. (n.d.). Retrieved October 19, 2021, from https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/45350/uu-no-31-tahun-1999
Wijayanto, R. Z. (n.d.). Korupsi Mengorupsi Indonesia. Gramedia. Retrieved October 18, 2021, from https://www.google.co.id/books/edition/Korupsi_Mengorupsi_Indonesia/Ul9nDwAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=korupsi&printsec=frontcover
Copyright (c) 2022 Jarwandi Jarwandi, Heldy Ramadhan Putra Pembangunan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.