PENERAPAN PERILAKU JUJUR MELALUI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Awalia Marwah Suhandi Universitas Pendidikan Indonesia
  • Dinie Anggraeni Dewi Universitas Pendidikan Indonesia
  • Yayang Furi Furnamasari Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.47200/aoej.v13i1.941

Keywords:

Civics learning in elementary school, application of honest behavior, solution to the problem of cheating habits

Abstract

Honest behavior is the key to better education. In this case, education seems to turn a deaf ear to various problems related to honest problems. For that we need a solution to minimize it. A strategic solution to overcome these problems is to carry out civic education learning in elementary schools. The purpose of this research is to apply honest living behavior through civic education learning in elementary schools. In this case, civics education learning in elementary schools is important to be held because it will form a character attitude for students. Meanwhile, this study uses a qualitative method by conducting a literature study on the opinions of the figures and reviewing journals related to the material. The conclusion of this study is that civic education in elementary schools makes students good citizens because the content of the learning materials taught contains the value of character education, one of which is honest behavior.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Budiutomo, T. (2013). PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN DALAM MEMBENTUK KARAKTER BANGSA. Academy of Education Journal, 4(1). https://doi.org/10.47200/aoej.v4i1.94

Chairilsyah, D. (2016). Metode dan Teknik Mengajarkan Kejujuran Pada Anak Sejak Usia Dini. Jurnal Educhild. Vol 05, 8-14

Daulae, T.H. (2014). Menciptakan Pembelajaran yang Efektif. Jurnal Forum Pedagogik, Vol 06, 131-150

Haris, L. (2017). IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN DALAM PEMBENTUKAN PERILAKU SISWA BERWARGA NEGARA YANG BAIK DI SD JUARA KELURAHAN BACIRO KECAMATAN GONDOKUSUMAN KOTA YOGYAKARTA TAHUN PELAJARAN 2016. Academy of Education Journal, 8(2), 226-269. https://doi.org/10.47200/aoej.v8i2.372

Kurniawan, M.I. (2013). Integrasi Pendidikan Karakter Ke Dalam Pembekajaran Kewarganegaraan di Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan SD. Vol 01, 37-45

Kushartanti, A. (2009). Perilaku Menyontek Ditinjau Dari Kepercayaan Diri. Jurnal Indigenus. Vol 11, 38-46

Kusumawati, I. (2012). PEMBENTUKAN KARAKTER SISWA MELALUI PENDIDIKAN KEPRAMUKAAN. Academy of Education Journal, 3(1). https://doi.org/10.47200/aoej.v3i1.85

Kusumawati, I., & Kriswanto, Y. (2013). PENDIDIKAN KARAKTER DI SEKOLAH DASAR NEGERI BRENGOSAN 1 KECAMATAN NGAGLIK KABUPATEN SLEMAN. Academy of Education Journal, 4(1). https://doi.org/10.47200/aoej.v4i1.93

Magdalena, I. et al., (2020). Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah Dasar Negeri Bojong 3 Pinang. Jurnal Bintang : Pendidikan dan Sains. Vol 02, 418-430

Masada, C. & Dachmiati, S. (2016). Faktor Pemengaruh Perilaku Siswa dan Mahasiswa Menyontek. Jurnal Sosio E-Kons. Vol 08, 227-233

Mulyo. (2012). Model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Gava media

Nurgiansah, T. H. (2021). Pendidikan Pancasila Sebagai Upaya Membentuk Karakter Jujur. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha. Vol 09, 33-41

Paiman, P., & Temu, T. (2013). TANGGUNG JAWAB DAN KINERJA PESERTA DIDIK DALAM MENGERJAKAN PEKERJAAN RUMAH MATA PELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN DI SD MUHAMMADIYAHWIROBRAJAN II YOGYAKARTA. Academy of Education Journal, 4(1). https://doi.org/10.47200/aoej.v4i1.95

Rini, Y.L. (2013). Pendidikan : Hakekat, Tujuan, dan Proses. Jurnal Pendidikan dan Seni Universitas Negeri Jogyakarta. 1-13

Semiawan, C.R. (2010). Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta: Grasindo

Suhandi, A.M. & Dewi, D.A. (2021). Implementasi Nilai Pancasila Terhadap Esensi Nilai Humanisme dalam Kehidupan Bermasyarakat di Kalangan Generasi Muda. JepJurnal. Vol 03, 37-43

Suhandi, A.M. & Lestari, T. (2021). Pengaruh Kebudayaan Menyontek Terhadap Perkembangan Kemandirian Anak: Upaya Pemberantasan Kebiasaan Menyontek di Lingkungan Sekolah. Jurnal AoEJ. Vol 12, 285-293

Sukadi. (2013). Belajar dan Pembelajaran PKn SD sebagai Yadnya Dalam Rangka Perwujudan Dharma Agama dan Dharma Negara Berbasis Konstruktivisme.Jurnal Cakrawala Pendidikan. Vol 02, 196-206

Tirtoni, F. (2016). Pembelajaran PKn di Sekolah Dasar: Inovasi Melalui Strategi Habituasi dan Program Kegiatan Sekolah Berkarakter. Yogyakarta: CV Buku Baik Yogyakarta

Wati, R. (2016). STUDI PERBEDAAN ANTARA PRESTASI BELAJAR MANDIRI DENGAN BELAJAR PENDAMPINGAN MATA PELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN PADA SISWA TUNA WICARA SMALB. Academy of Education Journal, 7(2), 123-134. https://doi.org/10.47200/aoej.v7i2.407

Zulkhairi, T. (2011). Membumikan Karakter Jujur Dalam Pendidikan di Aceh. Jurnal Ilmiah Islam Futura. Vol 11, 105-115

Published

2022-01-01

How to Cite

Suhandi, A. M., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2022). PENERAPAN PERILAKU JUJUR MELALUI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN DI SEKOLAH DASAR. Academy of Education Journal, 13(1), 40–50. https://doi.org/10.47200/aoej.v13i1.941