PENGARUH MOTIVASI BELAJAR, MANAJEMEN KELAS DAN IMPLEMENTASI PROJECT BASEC LEARNING TERHADAP HASIL BELAJAR PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN
Abstract
This study aims to show the positive effect of learning motivation on learning outcomes, the positive influence of classroom management on learning outcomes, the positive influence of project based learning (PBL) implementation on learning outcomes in Civic Education lessons in class VIII SMPS Harvest Christian School Tangerang. The research method used is descriptive analysis method that involved the entire population, namely 26 respondents in class VIII SMPS Harvest Christian School Tangerang. Data was collected using a survey method in the form of a closed questionnaire and a test in the form of a rubric. Data analysis used descriptive statistics, with inferential statistics, and hypothesis testing using SmartPLS version 3.0. This study shows that (a) learning motivation has a positive effect on student learning outcomes; (b) classroom management has a positive effect on student learning outcomes; c) PBL implementation has a positive effect on student learning outcomes in Civic Education learning.
Downloads
References
Adi, S., S. 2016. Classroom Management untuk Mahasiswa Jurusan Pendidikan. Jakarta. Universitas Brawijaya Press. https://books.google.co.id/
Anggraini, C., & Nasution, M. 2017. Fasilitas belajar dan Manajemen Kelas sebagai determinan terhadap prestasi belajar siswa. Jakarta. Jurnal Manajemen dan Informasi, 16(2)
Daud, F. 2012. Pengaruh Kecerdasan Emosional (EQ) dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa SMA 3 Negeri Kota Palopo Makassar. Sulawesi. Jurnal pendidikan dan pembelajaran, Vol 19, Nomor 2
Eliyasni., K., & Sayer. 2019. Blended Learning and Project Based Learning: The Method to Improve Students’ Higher Order Thinking Skill (HOTS). Jakarta. Jurnal Iqra’: Kajian Ilmu Pendidikan, 4(2) 231–248
Erwinsyah, A. 2017. Manajemen Pembelajaran berbasis Islam.Jakarta. Pustaka Senja
Fatimah, F. 2012. Communication Skills And Problem Solving Through Mathematical Problem-Based Learning.Padang. UPBJJ-UT Padang
Handoyono, N. A., Arifin. Z. 2016. Pengaruh Inquiry Learning dan Problem-Based Learning terhadap Hasil Belajar PKn ditinjau Dari motivasi Belajar. Jakarta.Jurnal Pendidikan Vokasi, Vol 6, Nomor 1, 31-42
Hidayat, M,. Arif, A. M. 2018. Pengaruh Pengelolaan Kelas Terhadap Kemampuan Pemahaman dan Hasil Belajar Siswa Kelas VII MTs Negeri 2 Medan. Medan. Jurnal Agama Dan Pendidikan Islam
Jones, Beata. 2019. Good practice: Scaffolded, Collaborative Project-based Learning. Texas. Journal of the European Honors Council2019, 3(1), 1
Kaharudin, L., & Rosnawati, V. (2020). PERBANDINGAN PROJECT BASED LEARNING DAN GUIDED INQUIRY PADA PENGEMBANGAN PEMAHAMAN KONSEP PESERTA DIDIK SMA. Academy of Education Journal, 11(2), 104-114. https://doi.org/10.47200/aoej.v11i2.395
Kurnia, H. (2019). PENGARUH KECERDASAN INTELEKTUAL, EMOSIONAL DAN SPIRITUAL TERHADAP PRESTASI BELAJAR PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN. Academy of Education Journal, 10(01), 1-21. https://doi.org/10.47200/aoej.v10i01.267
Kurnia, H., & Wahono, J. (2021). PENGARUH KECERDASAN EMOSIONAL TERHADAP PRESTASI BELAJAR PENDIDIKAN PANCASILA DAN KEWARGANEGARAAN SISWA SMA NEGERI 5 YOGYAKARTA. Academy of Education Journal, 12(1), 82-97. https://doi.org/10.47200/aoej.v12i1.431
Novalinda, E., Kantun, S., & Widodo. 2017. Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Akuntansi Siswa Kelas X Jurusan Akuntansi Semester Ganjil Smk Pgri 5 Jember Tahun Pelajaran 2016/2017. Jember.Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi, dan Ilmu Sosial, ISSN 1907-9990 | E-ISSN 2548-7175 | Volume 11 Nomor 2 DOI: 10.19184/jpe.v11i2.6456
Pratiwi, V. D., Wuryandani, W. 2020. Effect Of Problem Based Learning (PBL) Models On Motivation And Learning Outcomes In Learning Civic Education. Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Indonesia (JPI)
Purbiyanto, R., Rustiana, A. 2018. Pengaruh Disiplin Belajar, Lingkungan Keluarga, Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jakarta. Economic Education Analysis Journal, 7(1)
Rumasoreng, M., Khuzaini, N., & Astuti, A. (2020). PERBANDINGAN PEMBELAJARAN BERBASIS PROYEK DENGAN BERBASIS MASALAH DITINJAU DARI KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH. Academy of Education Journal, 11(2), 115-128. https://doi.org/10.47200/aoej.v11i2.396
Sjukur, Sulihin. B. 2012. Pengaruh Blended Learning terhadap Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Tingkat Smk. Jakarta. Jurnal Pendidikan Vokasi, Vol 2, Nomor 3
Sugiyono. 2014 Metode Penilaian Administrasi dilengkapi Dengan Metode R dan D. Bandung: Alfabeta
Sugiyono. 2017. Metode Penilaian Administrasi dilengkapi Dengan Metode R dan D. Bandung: Alfabeta
Sugiyono. 2011. Metode Penilaian Administrasi dilengkapi Dengan Metode R dan D. Bandung: Alfabeta
Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta Bandung
Surya, A. P., Relmasira, S. C., & Hardini, A. T. A. 2018. Penerapan model pembelajaran project based learning (PjBL) untuk meningkatkan hasil belajar dan kreatifitas siswa kelas III SD Negeri Sidorejo Lor 01 Salatiga. Salatiga. Jurnal Pesona Dasar, 6(1)
Susanto, A. S. & Bharata, H. 2018. Effect of Cooperative Learning Model Think-Talk-Write (TTW) Type on Mathematical Problem-Solving Abilities In Terms of Learning Habits Al-Jabar. Jakarta. Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 33–40
Copyright (c) 2022 Sadaria Tamba, Pujianto Yugopuspito
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.