MENINJAU PERMASALAHAN RENDAHNYA KUALITAS PENDIDIKAN DI INDONESIA DAN SOLUSI

  • Fitria Nur Auliah Kurniawati Universitas Pendidikan Indonesia
Keywords: Education, Quality of Indonesian Education, Educational Problems

Abstract

This article is written to discuss the currently low quality of Indonesian education. In fact, education is something that is agreed upon to be the main thing in any nation. The quality of education in a nation is one of the determinants of the nation's progress. In other words, the progress of a nation or country can be seen from the quality of education in that nation and country. Therefore, this paper describes what problems Indonesia faces that can hinder the realization of a good quality education. Then it also describes how solutions can be made as an effort to overcome the problems of education in Indonesia. This study the authors used a qualitative method, namely by conducting a literature review. The author collects data and information from trusted journals and books and is in accordance with the discussion of this article. With this paper, it is hoped that it will raise awareness from each individual to build a better and more advanced Indonesia in order to prepare quality humans

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arfani, L. (2016). Mengurai Hakikat Pendidikan, Belajar, Dan Pembelajaran. Jurnal Ppkn Dan Hukum, 11 (2), 4 - 7.

Aziz, A. (2015). Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal Studi Islam, 10 (2), 2 - 12.

Herlambang, Y. T. (2018). Pedagogik: Telaah Kritis Ilmu Pendidikan Dalam Multiperspektif. Jakarta: Bumi Aksara.

Idris, R. (2010). Apbn Pendidikan Dan Mahalnya Biaya Pendidikan. Jurnal Lentera Pendidikan, 13 (1), 3 - 10.

Isa, K., Rosni, N., & Palpanadan, S. (2021). MALAYSIAN UNIVERSITY STUDENTS’ PERCEPTIONS AND KNOWLEDGE LEVEL OF INDUSTRIAL REVOLUTION 4.0. Academy of Education Journal, 12(2), 169-178. https://doi.org/10.47200/aoej.v12i2.571

Jakaria, Y. (2014). Analisis Kelayakan Dan Kesesuaian Antara Latar Belakang Pendidikan Guru Sekolah Dasar Dengan Mata Pelajaran Yang Diampu. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 20 (4), 3 - 8.

Kartiani, B. S. (2015). Pengaruh Metode Pembelajaran Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Kelas V Kabupaten Lombok Barat Ntb. Jurnal Pendidikan Dasar, 6 (2), 3 - 8.

Kulla, S. K. (2017). Pengaruh Kesejahteraan Guru, Motivasi Kerja Dan Kompetensi Guru Terhadap Kinerja Guru Smk Di Kabupaten Sumba Barat. Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan, 1 (2), 2 - 9.

Kurniawan, R. Y. (2016). Identifikasi Permasalahan Pendidikan Di Indonesia Untuk Meningkatkan Mutu Dan Profesionalisme Guru. Konvensi Nasional Pendidikan Indonesia (Konaspi) (Pp. 2 - 5). Jakarta: Universitas Negeri Jakarta.

Musanna, A. (2017). Indigenisasi Pendidikan: Rasionalitas Revitalisasi Praksis Pendidikan Ki Hadjar Dewantara. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 2 (1), 2 - 9.

Nandika, D. (2007). Pendidikan Di Tengah . Jakarta: Pt. Remaja Rosda Karya.

Nasution. (2009). Asas - Asas Kurikulum. Jakarta: Bumi Aksara.

Neviyarni, S. D. (2013). Aktor-Faktor Penyebab Rendahnya Prestasi Belajar Siswa (Studi Deskriptif Terhadap Siswa Smp N 12 Padang). Jurnal Ilmiah Konseling, 2(1), 2 - 5.

Nurkholis. (2013). Pendidikan Dalam Upaya Memajukan Teknologi. Jurnal Kependidikan, 1 (1), 2 - 8.

Suparno, P. (2004). Pendidikan Dan Peran Guru. Jakarta: Buku Kompas.

Prihastuti, E., & Daud, S. (2019). PENGARUH KUALITAS LAYANAN PENDIDIKAN TERHADAP KEPUASAN MAHASISWA PROGRAM STUDI MANAJEMEN FAKULTAS EKONOMI PADA UNIVERSITAS SWASTA DI BANDAR LAMPUNG. Academy of Education Journal, 10(01), 76-99. https://doi.org/10.47200/aoej.v10i01.273

Yustikia, N. W. (2017). Pentingnya Sarana Pendidikan Dalam Menunjang Kualitas Pendidikan Di Sekolah. Jurnal Pendidikan Hindu, 4 (2), 2 - 11.

Published
2022-01-01
How to Cite
KurniawatiF. N. (2022). MENINJAU PERMASALAHAN RENDAHNYA KUALITAS PENDIDIKAN DI INDONESIA DAN SOLUSI. Academy of Education Journal, 13(1), 1-13. https://doi.org/10.47200/aoej.v13i1.765