EVALUASI PEMBELAJARAN DARING TERHADAP MATERI PEMBELAJARAN IPA KELAS IX SMPN 18 KOTA BENGKULU

Authors

  • Anggi Prasani Institut Agama Islam Negeri Bengkulu
  • Desti Herdiyanti Institut Agama Islam Negeri Bengkulu
  • Lisa Puspita Institut Agama Islam Negeri Bengkulu
  • Ahmad Walid Institut Agama Islam Negeri Bengkulu

DOI:

https://doi.org/10.47200/aoej.v12i2.437

Keywords:

Evaluation, Online Learning, Pandemic Covid-19

Abstract

This study aims to determine the quality of students through online methods during the pandemic in science subjects at SMPN 18 Bengkulu City. The method used in this research is to use qualitative methods. The data analysis technique used is a qualitative descriptive technique. The results showed that the science learning material at SMPN 18 Bengkulu City was in the above average category with a total of 27 students who scored between 80-85 and as many as 5 students who scored between 86-90.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ali, M. 2009. Pendidikan untuk Pembangunan Nasional Menuju Bangsa Indonesia yang Mandiri dan Berdaya Saing Tinggi. Bandung: Imtima.

Balım, A., G. (2009). The Effects of Discovery Learning on Students’ Success and Inquiry Learning Skills. Egitim Arastirmalari Eurasian Journal of Educational Research, 35, 1 20.

Setyorini, U. 2010. Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMPN 24 Semarang Pada Sub Pokok Bahasan GLBB. Skripsi. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Susilo, A. B. 2012. Pengembangan Model Pembelajaran IPA Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Berpikir Kritis Siswa SMP. Unnes Science Education Journal, 1(1) 12-20.

Sudijono, A.2015. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Nurgiyantoro, B. 2012. Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi. Yogyakarta: BPFE-Yogyakarta.

Depdikbud. 2013. Materi pelatihan guru implementasi kurikulum 2013 SMP, MTs Ilmu Alam (pp.1-366). Jakarta: Badan Pengembangan Sumber Daya Ma-nusia Pendidikan dan Kebudayaandan Penjaminan Mutu Pendidikan, Ke-mendikbud.

Firman, F& Rahayu, S. 2020. Pembelajaran Online di Tengah Pandemi Covid-19. Indonesian Journal of Educational Science (IJES), 2(2), 81-89.

Makhin, A.dkk. 2014. Penggunaan Bahan Ajar Berbasis Imtaq dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pokok Bahasan Sistem Reproduksi Manusia di Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Astanajapura Kabupaten Cirebon. Journal Sains Scientiae Educatia, 3(1) ,89-105.

Moore, J. L., Dickson-Deane, C., & Galyen, K. 2011. E-Learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same? Internet and Higher Education.

Paramata,Y. 2001. Pengembangan model so-sialisasi inovasi dan supervisi pembelajaran ilmu pengetahuan alam. (Disertasi Dok-tor. Universitas Pendidikan Indone-sia). Hal 2.

Puskur. 2002. Kurikulum Berbasis Kompetensi. Penilaian Berbasis Kelas. Jakarta: Balitbang Depdiknas.

Rasyid, Harun dan Mansur. 2007. Penilaian Hasil Belajar. Bandung: CV. Wacana Prima.

Thoha, M. Chabib. Teknik Evaluasi Pendidikan, PT. Raja Grafindo: Jakarta 1990.

Wand, Edwin, and Brown, Gerald W. 1957. Essentials of Educational Evaluation, New York : Holt Rinehart and Winston.

Published

2021-07-01

How to Cite

Prasani, A., Herdiyanti, D., Puspita, L., & Walid, A. (2021). EVALUASI PEMBELAJARAN DARING TERHADAP MATERI PEMBELAJARAN IPA KELAS IX SMPN 18 KOTA BENGKULU. Academy of Education Journal, 12(2), 246–253. https://doi.org/10.47200/aoej.v12i2.437