PETUAH PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN DALAM KONTESTASI POLITIK

  • T Heru Nurgiansah Universitas PGRI Yogyakarta
Keywords: Civic Education, Political Contestation

Abstract

The election event became the right moment in implementing democracy in the country of Indonesia. Contestants are contenders with the winners in the hearts of society. Here is the importance of citizenship education both for voters and for the figure who is running. The purpose of this research is to know the concept of citizenship education in political contestation. This method of research uses qualitative methods. The data collection techniques in these studies use observations, interviews, and literacy studies. The results of this study say that political contestation required a democratic, responsible, and participatory attitude, which all exist in the concept of citizenship education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bashori, K. (2018). Pendidikan Politik di Era Disrupsi. Sukma: Jurnal Pendidikan, 2(2), 287–310. https://doi.org/10.32533/02207.2018

Budi Ali. (2012). Politik Identitas Etnis Dalam Kontestasi Politik Lokal. Jurnal Kewarganegaraan, 19(2), 52–60.

Budiman, S. A., & Setyahadi, M. M. (2019). Peran Ormas Islam Dalam Menjaga Stabilitas Politik Sosial Budaya Indonesia Pasca Pemilu 2019 (Kajian Pustaka Pada Organisasi Islam Terbesar Nu Dan Muhammadiyah). Jurnal Renaissance, 4(2), 560–563.

Bunyamin, M. (2008). Internalisasi Nilai-Nilai Pancasila dan Nasionalisme Melalui Pendidikan Kewarganegaraan. EDUCATIONIST, II(2), 134–144.

Fatwa, A. N. (2016). Pengaruh Kesadaran Politik Terhadap Partisipasi Politik Masyarakat Dalam Pemilihan Bupati Tahun 2013 Didesa Sesulu Kabupaten Penajam Paser Utara. EJournal Ilmu Pemerintahan, 4(4), 1615–1626.

Helen NM. (2019). Dampak Perolehan Pendidikan Kewarganegaraan Terhadap Peningkatan Partisipasi Pemilih Remaja Dalam Pemilihan Umum. Journal of Civic Education, 2(2), 1–14.

Hemafitria. (2015). Pembelajaran PKn Sebagai Pendidikan Politik Pemilih Pemula. Jurnal Edukasi, 13(2), 175–189.

Hermawan, I. C. (2020). Implementasi Pendidikan Politik Pada Partai Politik di Indonesia. JPPHK (Jurnal Pendidikan Politik, Hukum Dan Kewarganegaraan), 10(1), 1–19.

Lestari, E. Y. (2018). Partisipasi Politik Pemilih Pemula pada Pemilihan Walikota Semarang di kota semarang. Jurnal Integralistik, 1(1), 63–72.

Muksin, A. (2018). Partai Politik dan Sistim Demokrasi di Indonesia. Jurnal Sosial Dan Humaniora, 3(6), 777–788. http://journal.unas.ac.id/populis/article/view/476

Nadir, N., & Wardani, W. Y. (2019). Membangun Pendidikan Politik Dalam Fatsun Demokrasi Pancasila Dan Deliberative. The Journal of Society & Media, 3(1), 126–141. https://doi.org/10.26740/jsm.v3n1.p126-141

Nasution, A. R. (2016). Urgensi Pendidikan Kewarganegaraan sebagai Pendidikan Karakter Bangsa Indonesia melalui Demokrasi, HAM dan Masyarakat Madani. Jupiis: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 8(2), 201–212. https://doi.org/10.24114/jupiis.v8i2.5167

Ngurah, I. G., Edy, I. P., & Sujana, I. G. (2019). Membangun Kualitas Sistem Politik Demokrasi Indonesia Melalui Pemilu Dalam Perspektif Integrasi Bangsa Dengan Berorientasikan Roh Ideologi Pancasila. Seminar Nasional I Hukum Dan Kewarganegaraan, 74–85.

Nurgiansah, T. H. (2019). Pemutakhiran Kurikulum Pendidikan Kewarganegaraan di Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Seminar Kewarganegaraan Universitas Negeri Medan, 1(1), 95–102.

Nurgiansah, T. H. (2020). Build An Attitude of Nationalism Students At SDN 7 KADIPATEN With The Method of Discusion In The Subject PPKn. Jurnal Serunai Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan STKIP Budi Daya Binjai, 9(1), 1–11.

Nurgiansah, T. H., Dewantara, J. A., & Rachman, F. (2020). The Implementation of Character Education in the Civics Education Syllabus at SMA Negeri 1 Sleman. Jurnal Etika Demokrasi Universitas Muhammadiyah Makasar, 5(2), 110–121.

Nurgiansah, T. H., & Widyastuti, T. M. (2020). Membangun Kesadaran Hukum Mahasiswa PPKn UPY Dalam Berlalu Lintas. Civic Edu: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Universitas Pasundan, 2(2), 97–102. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Rahman, A. (2017). Peran Sekolah Sebagai Sarana Sosialisasi Politik untuk Meningkatkan Partisipasi Politik Pada Pemilih Pemula. Prosiding Konferensi Nasional Kewarganegaraan III, 319–325. http://eprints.uad.ac.id/9800/1/319-325 Asmika Rahman.pdf

Rahman, A. (2018). Konsep Dasar Pendidikan Politik bagi Pemilih Pemula. Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 10(1), 44–51.

Sagala, A. I. (2019). Pengaruh Pendidikan Kewarganegaraan Terhadap Partisipasi Pemilih Pemula Pada Pemilihan Umum (Studi Kasus: Pemilu Gubernur Dan Wakil Gubernur Sumatera Utara Tahun 2018) Helen NM Napitupulu. Civic Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan PKn Dan Sosial Budaya, 3(1), 185–198.

Sarbaini. (2014). Orientasi Politik Masyarakat Terhadap Pemilihan Partai Politik di Kelurahan Melayu Kecamatan Banjarmasin Tengah. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 4(8), 600–607.

Sutisna, A. (2017a). Peningkatan Literasi Politik Pemilih Pemula Melalui Pendekatan Pembelajaran Kontekstual. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP UNTIRTA, 1–14.

Sutisna, A. (2017b). Strategi peningkatan literasi politik pemilih pemula melalui pendekatan pembelajaran kontekstual. Journal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 6(2), 135–146.

Sutrisno, S., Yuningsih, N. Y., & Agustino, L. (2018). Komparasi Teori Marketing Politik 4p Menurut Niffenegger dan 3p Menurut Adman Nursal. JPPUMA Jurnal Ilmu Pemerintahan Dan Sosial Politik Universitas Medan Area, 6(2), 106–111. https://doi.org/10.31289/jppuma.v6i2.1617

Zulhazmi, A. Z. (2019). Komunikasi Politik Kontestan Pilkada Jawa Tengah 2018. KOMUNIKA: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 13(2), 153–166. https://doi.org/10.24090/komunika.v13i2.1749

Published
2021-01-01
How to Cite
NurgiansahT. H. (2021). PETUAH PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN DALAM KONTESTASI POLITIK. Academy of Education Journal, 12(1), 39-47. https://doi.org/10.47200/aoej.v12i1.423