STUDI PERBEDAAN ANTARA PRESTASI BELAJAR MANDIRI DENGAN BELAJAR PENDAMPINGAN MATA PELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN PADA SISWA TUNA WICARA SMALB
DOI:
https://doi.org/10.47200/aoej.v7i2.407Keywords:
Comparison, independent learning achievement, mentoring learning, Civics, SMALBAbstract
This study discusses the results of independent learning by assisting learning in PKB subjects specifically students of speech class XI SLALB SLB Negeri 2 Bantul. Total population of 7 students with census techniques, the population used as research. From the analysis results obtained t count of 13.28 while t table at a significance level of 5% of 2.26. With t arithmetic> t table there is a difference in independent learning achievement with Mentoring learning. Thus the hypothesis "It is suspected that the learning achievement of students who are mentoring is better than the learning achievement of students who are self-learning in Civics subjects in speech impaired students of class XI SLALB SLB Negeri 2 Bantul 2016/2017 Academic Year".
Downloads
References
Bowo, A. N. A. (2015). Pengembangan Pengelolaan Pembelajaran Ekonomi Berbasis Lingkungan dengan Strategi Small Group Discussion di SMA Muhammadiyah 1 Surakarta. Academy of Education Journal, 6(1).
Bowo, A. N. A. (2015). Cerita Cinta Belajar Mengajar. Deepublish.
Bowo, A. N. A. (2014). Small Group Discussion Berbasis Reading Guide untuk Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar PKn Siswa MTs. Academy of Education Journal, 5(2).
Abdul Salim, 2000. Pemberdayaan Penyandang Cacat Menuju Kearah Kemandirian. Surakarta : PPRR Lemlit UNS
Abdurrachman, Muljono dan Sudjadi, (1994), pendidikan Luar Biasa Umum. Jakarta:Departemen pendidikan dan Kebudayaan.
Ancok, Djamaludin. 1991. Pengembangan dan Perluasan Kesempatan Kerja Dalam Rangka Peningkatan Kualitas Hidup Penyandang Cacat. Jakarta :Departemen Sosial RI Anonim. 1993.
Garis-garis Besar Haluan Negara.Jakarta : PT. Pabelan Boediono, 1996. Bimbingan dan Konseling. Direktorat Pendidikan Menengah. Jakarta.
Djummur dan Moh. Surya : 1993 : Bimbingan Konseling di Sekolah. Bandung :CV Ilmu. Haris Mudjiman. (2008). Belajar Mandiri. Surakarta: UNS Press.
Holstien. 1986. Murid Belajar Mandiri. Bandung: Cipta Karya
Ichrom, Moch. Sholeh.Y.A. 1996. Meningkatkan Motivasi dan Minat Siswa dalam Belajar. Jakarta : Dikdasmen Depdikbud.