Kebijakan Kepala Sekolah dalam Mengembangkan Kurikulum Islam Terpadu Di SMP IT Al Bayan

Authors

  • Marhatul Fatwa Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Mesiono Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.47200/aoej.v16i2.3107

Keywords:

Principal's policy, Integrated Islamic curriculum, Curriculum evaluation, Islamic education, SMP IT

Abstract

This study aims to describe the principal's understanding of the Integrated Islamic curriculum, the form of policies applied in curriculum development, and teachers' perceptions of these policies at Al-Bayan IT Junior High School. This research uses a qualitative approach with a case study method. Data were obtained through in-depth interviews with the principal, vice principal for curriculum, and teachers. The results showed that the principal has a comprehensive understanding of the Integrated Islamic curriculum as a curriculum that integrates academic aspects and Islamic values. The policies taken by the principal are strategic and collaborative, including the integration of Islamic values in lesson plans, tahfidz programme, adab habituation, and teacher training. Teachers responded positively to the policy, although further coaching is still needed. This research confirms the importance of the principal's role as a leader, innovator and evaluator in supporting the implementation of an integrated Islamic curriculum effectively and sustainably.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akmalia, R., Nst, W. N., & Siahaan, A. (2023). Pengaruh Efeksi Diri, Budaya Organisasi, Motivasi Berprestasi, dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Guru Madrasah Aliyah di Kabupaten Batubara [Universitas Negeri Islam Sumatera Utara Medan]. https://doi.org/http://repository.uinsu.ac.id/21297/

Ardiansyah, Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–9. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.57

Alfiansyah, R., & Rahmawati, D. (2023). Implementasi Kurikulum Islam Terpadu dalam Mewujudkan Karakter Siswa di Sekolah Islam. Jurnal Tarbiyatuna, 15(2), 210–224. https://doi.org/10.31294/jtarbiyatuna.v15i2.2023

Hanim, Z., Sari, D. S., & Soe’oed, R. (2020). Kebijakan Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Efektivitas Kinerja Guru. Jurnal Manajemen Pendidikan: Jurnal Ilmiah Administrasi, Manajemen Dan Kepemimpinan Pendidikan, 2(1), 43–60. https://doi.org/10.21831/jump.v2i1.30672

Ilham, I. (2021). Kebijakan Kepala Sekolah untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Sekolah Dasar. Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 2(3), 154–161. https://doi.org/10.54371/ainj.v2i3.70

Ina, L. (2024). Persepsi Guru Terhadap Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Motivasi Kerja Guru. 2(4).

Judijanto, L., Islam, U., Ulum, D., Runtu, A. R., Tinggi, S., Kesehatan, I., Tomohon, B., Meydiansyah, M. H., & Barombong, P. P. (2024). Pentingnya Kepemimpinan Dalam Manajemen Pendidikan. 10, 212–222. https://doi.org/10.37567/jie.v10i2.3310

Letik, A., Lende, Y., & Mau, R. N. (2024). Kebijakan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Presetasi Siswa Kelas 6 Di SD Negeri Tenau Kupang. 2(3).

Magdalena, I., Dea, K. Y., & Puspitasari. (2020). Rendahnya mutu hasil belajar siswa Sekolah Dasar dengan adanya pembelajaran online. Jurnal Edukasi Dan Sains, 2(2), 292–305. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi

Muchlas, M. (2021). Tauhid-Based Curriculum: Konsep dan Aplikasi dalam Pendidikan Islam Terpadu. Jurnal Pendidikan Islam Terpadu, 9(1), 50–65. https://doi.org/10.24235/jpit.v9i1.2021

Muhamad Hamzah, Nurrahmaniah, F. I. (2023). Kebikan Pendidikan Islam (Yunus (ed.)). Unpam Press.

Mulyasa, E. (2021). Menjadi Kepala Sekolah Profesional: Dalam Konteks Menyukseskan MBS dan KTSP. Jakarta: Bumi Aksara.

Ninik Hidayati, & Dian Rustyawati. (2020). Kepala Sekolah Sebagai Penentu Kebijakan Pendidikan Di Sekolah Dasar. PREMIERE : Journal of Islamic Elementary Education, 1(2), 91–103. https://doi.org/10.51675/jp.v1i2.82

Novianti, H. (2019). Konsep Kurikulum Terpadu Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 127. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i2.364

Nur Ahmad. (2019). Manajemen Kurikulum Terpadu Di SMPIT Luqmanul Hakim Bandung. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 4(1), 43–49. https://doi.org/10.35316/jpii.v4i1.169

Nugroho, T., & Fauziah, N. (2022). Kepemimpinan Transformatif Kepala Sekolah dalam Pengembangan Kurikulum Islam Terpadu. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 8(1), 77–90. https://doi.org/10.21043/jmpi.v8i1.2022

Putri, R. A., Pratama, A., & Musthofa, I. (2023). Evaluasi Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Implementasi Kurikulum Islam Terpadu. Jurnal Kependidikan Islam, 14(1), 45–59. https://doi.org/10.1234/jki.v14i1.2023

Safitri, Y., Darimus, A., & Hasanah, N. (2025). Kebijakan Pendidikan Islam di Sekolah Terpadu. 3(1), 780–790.

Sari, L., & Abdullah, M. (2022). Peran Kepala Sekolah sebagai Evaluator dalam Pengembangan Kurikulum Sekolah Islam Terpadu. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7(2), 132–147. https://doi.org/10.5678/jmpi.v7i2.2022

Siti Julaiha. (2019). Konsep kepemimpinan kepala sekolah. Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(3), 51–62.

Siregar, A. M. (2021). Manajemen Berbasis Sekolah dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam. Jurnal Ilmu Kependidikan Islam, 6(2), 135–149. https://doi.org/10.1234/jiki.v6i2.2021

Sudirman, Wirdanimar, F. (2023). Kebijakan Pendidikan dengan Pendekatan Dilematis. Communnity Development Journal, 4(5), 10198–10206.

Sugiyono. (2020). Metodologi Penelitian Kualitatif. In Metodologi Penelitian Kualitatif. In Rake Sarasin (Issue March). https://scholar.google.com/citations?user=O-B3eJYAAAAJ&hl=en

Syukri, M., Harahap, K. S., Rambe, A. S., & N, S. W. (2023). Jurnal Pendidikan dan Konseling. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 636–643.

Triarni, W., & Islam, P. (2024). ISLAM. 7, 18338–18343.

Udin, S., & Sutisna, A. (2020). Kurikulum Terpadu Berbasis Nilai-Nilai Islami. Paedagogie: Jurnal Pendidikan Dan Studi ISlam, 1(1), 1–19. https://doi.org/10.52593/pdg.01.1.01

Wahyuddin, W., & Ismayanti, M. (2020). Persepsi Guru Mengenai Guru Ideal. Jurnal Nalar Pendidikan, 8(2), 104. https://doi.org/10.26858/jnp.v8i2.15258

Wahyuni, R. (2021). Strategi Kepala Sekolah dalam Pengembangan Kurikulum Islam Terpadu di Sekolah Dasar Islam. Jurnal Kepemimpinan Pendidikan Islam, 6(1), 88–99.

Zhahira, J. (2022). Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Journal of Educational Research, 1(1), 85–100. https://doi.org/10.56436/jer.v1i1.16

Published

2025-07-31

How to Cite

Fatwa, M., & Mesiono. (2025). Kebijakan Kepala Sekolah dalam Mengembangkan Kurikulum Islam Terpadu Di SMP IT Al Bayan. Academy of Education Journal, 16(2), 281–293. https://doi.org/10.47200/aoej.v16i2.3107