Pengembangan Media Komik Audio Digital Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas V SDN Larangan 1 Utara
DOI:
https://doi.org/10.47200/aoej.v16i2.3101Keywords:
Media Development, Digital Audio Comic, Reading Comprehension, Facts and Opinions, Indonesian LanguageAbstract
This research aims to develop a digital audio comic as a learning media for the topic of facts and opinions in Indonesian language subject for fifth-grade students at SDN Larangan 1 Utara. The method used is Research and Development (R&D) with the ADDIE development model, consisting of five stages: Analyze, Design, Develop, Implement, and Evaluate. The media integrates visual elements in the form of digital comics and audio narration to enhance students' engagement and reading comprehension. Validation results from media experts, material experts, and language experts indicate that the developed media is appropriate for use. Small and large-scale trials show improvements in students' learning outcomes, proven by the comparison of pretest and posttest scores. Additionally, students responded positively to the media, stating it was interesting, easy to understand, and helpful in distinguishing between facts and opinions. Based on these findings, it can be concluded that the digital audio comic media is effective in improving elementary students’ reading comprehension skills.
Downloads
References
Ahmat, J., & Sukartiningsih, W. (2021). Penggunaan Media Komik untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Cerita di Kelas V Sekolah Dasar. Jpgsd, 1(2), 1–9. http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/3025
Aisyah, N., Panjaitan, S., & Rasyid, H. Al. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Bahasa Arab Berbasis Canva. Journal Of Education Research, Vol.4(No.2), 484.
Akhir, R. M., & Prihandani, W. M. (2019). Efektivitas Penggunaan Media Komik Digital (Cartoon Story Maker) dalam pembelajaran Tema Selalu Berhemat Energi. Jurnal Pancar, 2(1).
Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Dan Sastra (Basastra) Di Sekolah Dasar. PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 35–44. https://doi.org/10.31851/pernik.v3i2.4839
Alpian, V. S., & Yatri, I. (2022). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman pada Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5573–5581. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3298
Andriani, N. (2019). Penerapan Media Komik Digital terhadap Pemahaman Pembelajaran Matematis Siswa SMP. Prosiding DPNPM Unindra, 0812(50), 31–38.
Angga, P. M. W., Sudarma, I. K., & Suartama, I. K. (2020). E-Komik Pendidikan Untuk Membentuk Karakter Dan Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Edutech Undiksha, 8(2), 93. https://doi.org/10.23887/jeu.v8i2.28920
Arisyana Dwi Jaya. (2022). UNIKOM_Dwi Jaya Arisyana_13_BAB II. Analisis Visual Karakter Hero Komik Digital Nusantara Droid War, 2008, 14–67. https://elibrary.unikom.ac.id/id/eprint/5242/
Devista, J. R., & Kadafi, T. T. (2021). Pemanfaatan Laman Web Make Beliefs Comix dalam Pembuatan Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Komik Digital. Jurnal Pendidikan, 30(2), 153. https://doi.org/10.32585/jp.v30i2.1531
Dita, P. (2022). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Early Childhood Islamic Education Journal, 3(01), 73–85. https://doi.org/10.58176/eciejournal.v3i01.679
Fuji Pramulia, Mayang Sari Munthe, Yusuf Andreansyah, Syahrial, S. N. (2023). Jurnal Pendidikan dan Konseling. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 4093–4096.
Handayani, E. S., & Subakti, H. (2020). Pengaruh Disiplin Belajar terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 151–164. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.633
Ibrahim, mochamad arsad, Fauzan, muhamad lutfi, Raihan, P., Nurhadi, siti nuriyah, Setiawan, U., & Destiyani, yustika nur. (2022). Jenis, Klasifikasi, dan Karakteristik Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Islam, 4(8.5.2017), 2003–2005.
Iis, E., & Totok, S. (2021). Uji Kelayakan Media Pembelajaran Interaktif Pada Mata Pelajaran Administrasi Server. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 2(2), 204–210. https://doi.org/10.21831/elinvo.v2i2.17315
Jayanti, D., & Wiratama, N. A. (2020). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BUKU BERGAMBAR PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA MATERI MENULIS PUISI Pengembangan media buku bergambar dilakukan dengan beberapa tahapan yang dimulai dengan penyusunan Media buku bergambar menggunakan PIxelLab yang meng. 5(2), 537–542.
Kholil, M. (2019). Upaya Peningkatan Pembelajaran Kekuatan Dan Kelincahan Melalui Bermain Siswa Kelas V Sdn Banaran 1 Grabag Magelang. 8–23.
Maulana, M. R., Rusli, C. Y., & Ristiyanah. (2020). Pemanfaatan Multimedia sebagai Media Pembelajaran Matematika Untuk Anak SD Kelas 3 Berbasis Animasi 2D. IC-Tech, XII(1), 51–56.
Musnar Indra Daulay, & Nurmnalina. (2021). Pengembangan Media Komik untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV SDN 41 Pekanbaru. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 7(1), 24–34. https://doi.org/10.30605/onoma.v7i1.452
Narestuti, A. S., Sudiarti, D., & Nurjanah, U. (2021). Penerapan Media Pembelajaran Komik Digital untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Bioedusiana: Jurnal Pendidikan Biologi, 6(2), 305–317. https://doi.org/10.37058/bioed.v6i2.3756
Nisa, S. Z., Enawar, & Latifah, N. (2022). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Berdasarkan Taksonomi Barret pada Siswa Kelas 4 SDN Karangharja 2. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 7893–7899. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/3689
Payanti, D. A. K. D. (2022). Peran Komik Digital sebagai Media Pembelajaran Bahasa yang Inovatif. Sandibasa I: Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia I, 4(April), 464–475. https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/sandibasa/article/view/2035%0Ahttps://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/sandibasa/article/download/2035/1484
Prof. Dr. Sugiono. (2023). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. In Sustainability (Switzerland) (Vol. 11, Issue 1). http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf?sequence=12&isAllowed=y%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2008.06.005%0Ahttps://www.researchgate.net/publication/305320484_SISTEM_PEMBETUNGAN_TERPUSAT_STRATEGI_MELESTARI
Rustandi andi, & Rismayanti. (2021). Penerapan Model ADDIE dalam Pengembangan Media Pembelajaran di SMPN 22 Kota Samarinda. Jurnal Fasilkom, 11(2), 57–60. https://doi.org/10.37859/jf.v11i2.2546
Sarika, R., Gunawan, D., & Mulyana, H. (2024). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V Di Sd Negeri 1 Sukagalih. CaXra: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(2), 62–69. https://doi.org/10.31980/caxra.v1i2.801
Septianti, N., & Afiani, R. (2020). Pentingnya Memahami Karakteristik Siswa Sekolah Dasar di SDN Cikokol 2. As-Sabiqun, 2(1), 7–17. https://doi.org/10.36088/assabiqun.v2i1.611
Shinta, M., & Ain, S. Q. (2021). Strategi Sekolah Dalam Membentuk Karakter Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 4045–4052. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1507
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. In Alvabeta. CV. https://www.academia.edu/118903676/Metode_Penelitian_Kuantitatif_Kualitatif_dan_R_and_D_Prof_Sugiono
Sukarelawan, M. I., Indratno, T. K., & Ayu, S. M. (2024). N-Gain vs Stacking.
Sungkono, S., Trilisiana, N., & Prabowo, M. (2022). Pengembangan Buku Panduan Penilaian Multimedia Pembelajaran. Akademika, 11(02), 371–378. https://doi.org/10.34005/akademika.v11i02.2112
Untari, M. F. A., & Saputra, A. A. (2021). Keefektifan Media Komik Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Pada Siswa Kelas Iv Sd. Mimbar Sekolah Dasar, 3(1), 29–39. https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v3i1.2354
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074
Yuliana, E., Satria, T. G., & Kusnanto, R. A. B. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia SD. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(3), 203–210. https://doi.org/10.47709/educendikia.v1i3.1356
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Zahra Salsabil, Rudi Ritonga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


