Pengembangan Media Edukatif Materi Sifat Cahaya Pembelajaran IPAS Kelas V SD Negeri Mranggen 2
DOI:
https://doi.org/10.47200/aoej.v16i2.3040Keywords:
Learning Media, Educational, Properties of Light, Elementary SchoolAbstract
The limitations of learning media, especially on the material of the properties of light in the subject of science, cause students' learning motivation to decrease. Therefore, interesting and interactive media are needed. This study aims to develop educational learning media on the material of the properties of light for grade V elementary school students that are valid and practical. Using the Research and Development method with the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation), this study collected data through interviews and questionnaires on teacher and student needs, media validation, materials, and teacher and student responses. The research sample involved students and teachers of grade V of Mranggen 2 Elementary School. The results showed that the developed learning media was valid and practical. The validation of media experts reached 96% with the criteria of "very feasible to use" and material experts 97% with the criteria of "very feasible to use". Practicality was assessed from the teacher's response of 97% with the criteria of "very feasible to use" and the student's response of 92% with the criteria of "very practical". The results of the development carried out include materials, learning videos, quizzes, and motivation. This media is recommended as an alternative interactive learning about the properties of light in schools.
Downloads
References
Adam, S. (2023). Pengembangan media pembelajaran berbasis digital untuk sekolah dasar. Bandung: Alfabeta.
Fauziyah, N., Maulidina, A., & Hidayat, R. (2022). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis Canva untuk meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 6(1), 30–40.
Hattarina, S., Dwijayanti, I., & Yuliati, L. (2022). Pembelajaran IPAS dalam Kurikulum Merdeka. Jakarta: Direktorat Sekolah Dasar, Direktorat Jenderal PAUD, DIKDAS dan DIKMEN, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Ma’aniyah, L., & Mintohari, M. (2019). Pengembangan media pembelajaran interaktif di sekolah dasar: Studi validitas dan kepraktisan. Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(2), 98-110.
Manalu, M., Sihombing, R. F., & Saragih, S. (2022). Pengembangan kurikulum dan pembelajaran. Medan: Yayasan Kita Menulis.
Mawarni, E., Yulianti, Y., & Sulistyowati, P. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Canva pada Materi Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 8(4), 2660–2671.
Mulyatiningsih, E. (2012). Metode penelitian terapan bidang pendidikan. Yogyakarta: Alfabeta.
Nabila, S., Adha, I., & Febriandi, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Pop Up Book Berbasis Kearifan Lokal pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3928-3939.
Putra, D. R., Sari, M., & Lestari, I. (2024). Pengaruh media Canva terhadap hasil belajar IPAS siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Teknologi Pembelajaran, 8(2), 112–120.
Putri, A. N., & Nurafni, N. (2021). Pengaruh penggunaan media powerpoint interaktif terhadap hasil belajar IPAS siswa. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 5(1), 10–18.
Riduwan. (2015). Skala Pengukuran Variabel-variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha Press. Sugiyono. (2008). Metode penelitian kualitatif, kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Slamet, S. Y., Subiyanto, B., & Mulyono, H. (2021). Filsafat pendidikan: Teori dan praktik pendidikan dalam perspektif filosofis. Yogyakarta: Deepublish.
Sugiyono. (2008). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2018). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2019). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Tanjung, R. E., & Faiza, D. (2019). Canva sebagai media pembelajaran pada mata pelajaran dasar listrik dan elektronika. Jurnal Vokasional Teknik Elektronika dan Informatika, 7(2), 79–85.
Tegeh, I. M., & Wibawa, I. M. C. (2019). Desain dan pengembangan model pembelajaran. Riduwan. (2015). Skala Pengukuran Variabel-variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Tobamba, D. A., Malik, A., & Nurdin, N. (2019). Penggunaan media pembelajaran dalam meningkatkan antusiasme belajar siswa pada mata pelajaran IPAS. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2), 40–48.
Triningsih, D. E. (2021). Penerapan aplikasi Canva untuk meningkatkan kemampuan menyajikan teks tanggapan kritis melalui pembelajaran berbasis proyek. Cendekia: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 15(1), 128–144.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. (2003). Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2003 Nomor 78. Jakarta: Sekretariat Negara.
Zulfiana, E. (2018). Pemanfaatan media pembelajaran sains dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sains, 2(3), 270–278.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ayu Rifenda Sari, Mira Azizah, Diana Endah Handayani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


