Penerapan Media Papan Paku untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Kelas III di Sanggar Belajar Muhammadiyah Kepong Malaysia

Authors

  • Della Putri Tania Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Ismail Saleh Nasution Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Chairunnisa Amelia Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • M Afiv Toni Suhendra Saragih Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.47200/aoej.v15i2.2821

Keywords:

Nail board media, Student learning activity, Flat shapes

Abstract

Interview results revealed that the learning participation of grade III students was low caused by a lack of learning media that was less interesting, causing students to quickly feel bored and less involved in learning, especially flat material. The limited variety of learning media made it difficult for students to understand the concepts in depth, resulting in their low activity levels in learning. The aim of this research is to evaluate how effective the use of bulletin board media is in enhancing active participation among third-grade students in learning about flat shapes. The research sample consisted of 10 students, and the method used was Classroom Action Research (CAR), which was conducted in 2 cycles, each consisting of the stages of planning, application, observation, and reflection. Data were collected through interviews and tests to measure the level of student activity before and after the use of bulletin board media. The results indicated that the use of bulletin board media in teaching flat shapes significantly increased student engagement. The percentage of student activity rose from 65% in the first cycle to 87.5% in the second cycle. Thus, bulletin board media proved to be effective in enhancing active student participation and helping them better understand the concepts of flat shapes.

Downloads

References

Adolph, R. (2016).No Title No Title No Title. 1–23.

Ariyana, I. K. S., & Suastika, I. N. (2022). Model Pembelajaran CIRC (Cooperative Integrated Reading And Composition) sebagai Salah Satu Strategi Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 22(1), 203. https://doi.org/10.33087/jiubj.v22i1.2016.

Dewi, R. K., Jannah, F., Abdurachman, U., Situbondo, S., Timur, J., Pembelajaran, P., Media, B., Berpaku, P., Meningkatkan, U., & Belajar, H. (2024). Ratih Kesuma Dewi 1 , Ach. Munawi Husein 2 , Nurmila 3 , Fitriyatul Jannah 4. 5(2), 781–788

Harahap, H. E., Magdalena, M., Suparni, S., Endayana, B., & Nursyaidah, N. (2023). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Pembelajaran Geoboard (Papan Berpaku) Untuk Mata Pelajaran Matematika Pokok Bahasan Bangun Datar Di Kelas IV-A MIN 1 Padangsidimpuan. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(4), 239–248.

Hidayat, R., Ag, S., & Pd, M. (2019). Buku Ilmu Pendidikan Rahmat Hidayat & Abdillah.

Ilmiah, J., Program, M., Pendidikan, S., Sekolah, G., & Matematika, H. B. (2022). Menggunakan Media Papan Berpaku Pada Kelas Iii Di Sd Negeri Semana Pendahuluan Maunah ( 2019 : 1 ) menyatakan bahwa tujuan pendidikan adalah perubahan yang diharapkan pada subjek didik yang sudah mengalami proses pendidikan , baik tingkah laku individu da. 315–322.

Kanza, N. R. F., Lesmono, A. D., & Widodo, H. M. (2020). Analisis Keaktifan Belajar Siswa Menggunakan Model Project Based Learning Dengan Pendekatan Stem Pada Pembelajaran Fisika Materi Elastisitas Di Kelas Xi Mipa 5 Sma Negeri 2 Jember. Jurnal Pembelajaran Fisika, 9(2), 71. https://doi.org/10.19184/jpf.v9i1.17955

Krisnawati, I., & Dwi Rahmawati, A. (2020). Bentuk-bentuk Geometri. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 28–39.

Masitoh dan Habudin, (2019)“Pengembangan Media Pembelajaran Papan Berpaku Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Luas Bangun Datar”, Jurnal Ibtida’I, Vol 5, No. 01, Januari-Juni Bengkulu, 2019.

Morgan. (2019). Pengantar Modul Hakikat Pembelajaran Matematika. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Muspika. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Papan Berpaku ( Geoboard ) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas IV SDN 138 Inpres Mangulabbe Kecamatan Mappakasunggu Kabupaten Takalar. Universitas Negeri Makassar, 10. http://eprints.unm.ac.id/19120/

Napitupulu, E. H., & Susanti, A. E. (2023). Mengupayakan Keaktifan Belajar Siswa Dengan Penerapan Metode Tanya Jawab. KAIROS: Jurnal Ilmiah, Vol. 3(No. 2), 32–46.

Nurfadhillah, S., Wahidah, A. R., Rahmah, G., Ramdhan, F., Maharani, S. C., & Tangerang Ubiversitas Muhammadiyah. (2021). Penggunaan Media Dalam Pembelajaran Matmatika Dan Manfaatnya Di Sekolah Dasar Swasta Plus Ar-Rahmaniyah. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 3(2), 289–298. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi

Persada, R. (2019). Azhar Arsyad, Media Pembelajaran (Depok: Rajagrafindo Persada, 2019), 3. 10. 10–23.

Puspita sari, A. S., Amalia, A. R., & Sutisnawati, A. (2022). Upaya Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika Menggunakan Media Rainbow Board di Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 3251–3265. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i3.1687

Putri, I. D. C. K., & Widodo, S. A. (2017). Hubungan Antara Minat Belajar Matematika, Keaktifan Belajar Siswa, Dan Persepsi Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia, 6(3), 721–724. Http;//Ahdadgadgha

Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.

Reza, W. S., & Masniladevi. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Papan Berpaku Terhadap Hasil Belajar Keliling dan Luas Bangun Datar Di Kelas IV SDN 08 Nan Limo Mudiak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 4531–4536.

Sopian, L. A., Yudha, C. B., & Oktaviana, E. (2020). Penerapan Media Papan Geoboard pada Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara II, 444–449.

Sudarta. (2022). No Title No Title No Title. 16(1), 1–23.

Unaenah, E., Hidyah, A., Aditya, A. M., Yolawati, N. N., Maghfiroh, N., Dewanti, R. R., Safitri, T., & Tangerang, U. M. (2020). Teori Brunner pada Konsep Bangun Datar Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 327–349. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara

Wahyuningsih, E. S. (2020). Model Pembelajaran Mastery Learning Upaya Peningkatan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa. Deepublish Publisher

Published

2024-12-31

How to Cite

Tania, D. P., Nasution, I. S., Amelia, C., & Saragih, M. A. T. S. (2024). Penerapan Media Papan Paku untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Kelas III di Sanggar Belajar Muhammadiyah Kepong Malaysia. Academy of Education Journal, 15(2), 1817–1827. https://doi.org/10.47200/aoej.v15i2.2821