Pengaruh Media Corong Berhitung terhadap Kemampuan Berhitung Siswa di Kelas III Sanggar Bimbingan Muhammadiyah Kepong Malaysia
DOI:
https://doi.org/10.47200/aoej.v15i2.2820Keywords:
Funnel Media, Numeracy Skills, multiplicationAbstract
Based on observations conducted at the Muhammadiyah Kepong Guidance Center, Malaysia. One of the causes of the problems faced is learning media that is less interesting and interactive. Many teachers still use traditional approaches that make students feel bored and less motivated, and have a negative view of mathematics subjects that are claimed to be difficult and confusing. The objectives of this study are 1) to analyze the effect of the counting funnel media used in students' numeracy skills. 2) to evaluate the improvement of mathematical numeracy skills in the multiplication material of grade III students at the Muhammadiyah Kepong Guidance Center, Malaysia. The results of the analysis show that the sig value (2-tailed) is 0.000, which means it is less than 0.05. Thus, H0 is rejected and Ha is accepted. These results indicate that the counting funnel media has a significant positive impact on improving students' numeracy skills, especially in multiplication material. The findings of this study confirm that the use of the counting funnel media has an effect on students' numeracy skills in grade III of the Muhammadiyah Kepong Guidance Center, Malaysia, thus indicating that the use of this media is very effective in improving students' numeracy skills.
Downloads
References
Annisak, F., Zainuri, H. S., & Fadilla, S. (2024). PERAN UJI HIPOTESIS PENELITIAN PERBANDINGAN MENGGUNAKAN STATISTIKA NON PARAMETRIK DALAM PENELITIAN. 3(1).
Diahratri, K. (2022). Efektivitas Penggunaan Youtube Sebagai Media Belajar Mahasiswa Program Studi Pendidikan Informatika STKIP PGRI Pacitan. Skripsi. Pacitan. Khusnul Diahratri.2022, 5(3), 248–253.
Hamdi, S., & Fahrurrozi. (2021). Metode Pembelajaran Matematika.
Handayani, S., Studi, P., Guru, P., Ibtidaiyah, M., Tarbiyah, F. I., Islam, U., Raden, N., & Said, M. A. S. (2022). Pengaruh media pembelajaran berhitung terhadap kemampuan berhitung siswa kelas iii di min 3 karanganyar tahun pelajaran 2022/2023. 31.
Hasan, M., Khasanah, B. A., & Patriyani, R. E. H. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran.
Hasanah, A. (2020). Penerapan Media Corong Berhitung Dalam Meningkatkan Kemampuan Number Sanse Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, 4(01), 69–79. https://doi.org/10.29408/jga.v4i01.2073
Ilajanah, N. (2022). Pengaruh Media Corong Berhitung Terhadap Hasil Belajar Pada Muatan Matematika Pada Siswa Kelas 3 SD Islam Sultan Agung 3 Semarang.
Kadek, N., & Devi, L. (2024). Analisis Pelaksanaan Kegiatan Numerasi dengan Metode Matematika Gasing Yang di Kaitkan dengan Permainan Tradisional pada Siswa Kelas 4 SD N 1 Demulih. 4.
Kusumawati, A., Ayu Pitaningtyas, F., Amelia Putri Indrawan, T., & Rachmani Dewi, N. (2023). Penerapan Teori Perkembangan Mental Anak Usia 8-9 Tahun oleh Piaget Pada Hukum Kekekalan Luas. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 6, 156–161.
Nabila, A. R., Putri, D. P., Erawati, P., & Marini, A. (2022). PEMANFAATAN GAME EDUKASI ONLINE MATEMATIKA DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERHITUNG SISWA. 2(2), 357–364.
Novia, P. N., Rahayu, N. P., & Yoga, J. R. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (Tgt) Berbasis Media Corong Berhitung Terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Perkalian Di Sekolah Dasar. PI-MATH-Jurnal Pendidikan Matematika Sebelas April, 1(1), 1–10.
Nuryati, A. E., Tryanasari, D., & Suprapti, S. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika di Sekolah Dasar melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning. Edusia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Asia, 2(2), 20–37. https://doi.org/10.53754/edusia.v2i2.588
Pujiono, A. M., Sary, R. M., & Subekti, E. E. (2022). Analisis Kemampuan Berhitung Materi Perkalian Untuk Siswa Kelas Iii Sekolah Dasar. MALIH PEDDAS (Majalah Ilmiah Pendidikan Dasar), 12(24), 31–38.
Rahma, N. N., & Rahaju, E. B. (2020). Proses Berpikir Reflektif Siswa Sma Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Ditinjau Dari Kemampuan Matematika. MATHEdunesa, 9(2), 329–338. https://doi.org/10.26740/mathedunesa.v9n2.p329-338
Sopiana, S., Wafiqoh, R., & Arrosyad, M. I. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Corong Hitung Terhadap Keterampilan Berhitung Siswa Kelas Ii Sd Negeri Di Salah Satu Kecamatan Kelapa. Jurnal Lebesgue : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 4(3), 1777–1786. https://doi.org/10.46306/lb.v4i3.516
Unaenah, E; Khairunnisa, A Z; Ningrum, N W; Sabilah, S. (2023). Analisis Pemahaman Konsep Perkalian Pada Bilangan Cacah Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: SEROJA, 2(4).
Wardani, I. K., Khusnah, A., & Laili, A. N. (2022). IMPLEMENTASI MEDIA CORONG BERHITUNG UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PERKALIAN PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA. In JPDI: Jurnal Pendidikan Dasar Islam (Vol. 4, Issue 2).
Yani, T. A. (2020). PENGEMBANGAN MEDIA CORONG BERHITUNG PADA MATERI OPERASI HITUNG PERKALIAN DAN PEMBAGIAN BILANGAN CACAH DI KELAS II SEKOLAH DASAR. 1–18.
Yuniarti, A., Safarini, F., Rahmadia, I., Putri, S., Biologi, P., Tanjungpura, U., & Artikel, I. (2023). MEDIA KONVENSIONAL DAN MEDIA DIGITAL. 4, 84–95.
Yurda, Y. (2020). Peningkatan Kemampuan Berhitung Anak melalui Permainan Kartu Angka Pada Anak Kelompok B Di Tk Dharmawanita Pasar Usang. Journal on Teacher Education, 1(1), 79–91. https://doi.org/10.31004/jote.v1i1.509
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alda Elfiyana Dwiyanti, Ismail Saleh Nasution, Suci Perwita Sari, M. Afiv Toni Suhendra Saragih

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.