Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Powerpoint Pada Mata Pelajaran IPAS Pada Siswa Kelas IV di SDN 1 Simbune Desa Simbune Kecamatan Tirawuta Kabupaten Koloka Timur
DOI:
https://doi.org/10.47200/aoej.v16i1.2798Keywords:
Media, Learning, Interactive, Based, PowerpointAbstract
Based on the results of interviews conducted by researchers with teachers in grade IV of SD Negeri Simbune, the variables of sources or learning media used by teachers in the learning process of science and technology cause students to be less interested in the subject matter taught. Environmental factors that can interfere with students' concentration in receiving learning materials. So that the response from students is less active and less enthusiastic in following the learning process with traditional methods. The objectives of this researcher are: 1) To develop interactive PowerPoint media that can be used in science learning, and 2) To describe the process of developing interactive PowerPoint media for science and science subjects in grade IV students at SDN 1 Simbune, Simbune Village, Tirawuta District, East Kolaka Regency. The results and conclusions in this research and development are: 1) The validity of PowerPoint-based interactive learning resources in the science science subject taught in grade IV of SD Negeri 1 Simbune with an average validity of 92.71%., and 2) Interactive learning media using PowerPoint for teaching science science to grade IV students of SD Simbune proved to be very practical, with students completing 89.79%.
Downloads
References
Afifah, N., Kurniaman, O., Noviana, E. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Kiprah Pendidikan. 1(1), 33-42
Agustini, P.D., Agustini, K., Pascima, I.B.N. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Discovery Learning Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris Materi Descriptive Di Smp Negeri IV Singaraja. Kumpulan Artikel Mahasiswa Pendidikan Teknik Informatika (KARMAPATI). 12(1), 95-106
Anitah, Media (2012) Pembelajaran. Surakarta: Yuma Pusaka,
Bay, R.R., Argiranto, Umar, Y. (2021). Penggunaan Media Microsoft Power Point Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Elementary Kajian Teori dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar. 4(2), 125-133.
Damitri, D.E., Agistana, G.A.Y.P. (2020). Keunggulan Media Powerpoint Berbasis Audio Visual Sebagai Media Presentasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Smk Teknik Bangunan. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan. 6(2), 1-7
Dewi, N.L.P.S., Manuaba, I.B.S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif Pada Mata Pelajaran IPA Siswa Kelas VI SD. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan. 5(1), 76-83
Ferdiansyah, A. Ambiyar, M. M. Zagoto, and I. E. D. Putra, (2020) Pemanfaatan Media Pembelajaran berbasis E Learning dalam Meningkatkan Hasil Belajar pada Matakuliah Media Pembelajaran Musik,” Komposisi J. Pendidik. Bahasa, Sastra, dan Seni, vol. 21, no. 1, pp. 62–72,
Nurrita, (2018) Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa,” MISYKAT J. Ilmu-ilmu Al- Quran, Hadist, Syari’ah dan Tarb., vol. 3, no. 1, p. 171,
Hayati, F., Neviyarni., Irdamurni. (2021). Karakteristik Perkembangan Siswa Sekolah Dasar: Sebuah Kajian Literatur. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1809-1815.
Khotimah, K. (2019). Pemanfaatan Powerpoint Terintegrasi Dengan I-Spring Presenter Sebagai Media Pembelajaran Ict. Jurnal Eksponen. 9(1), 79-85
Safitri, A., Rusmiati, M.N., Fauziyyah, H., Prihantini. (2022). Pentingnya Memahami Karakteristik Peserta Didik Sekolah Dasar untuk Meningkatkan Efektivitas Belajar dalam Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Tambusai. 6(2), 9333-9339
Suri, F. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran PowerPoint interaktif pada Materi Struktur Pokok dan Fungsi Organ pada Sistem Ekskresi untuk Siswa Kelas XI untuk Tahun Ajaran 2018/2019. (Skripsi Sarjana, Universitas Islam Riau)
Syah, M.N.F., Hidayatullah, R.S., Kurniawan, W.D., Susanti, N.A. (2023). Pengaruh Media Powerpoint Interaktif Terhadap Hasil Belajar Generasi Z Siswa Kejuruan. Journal of Mechanical Engineering Learning. 12(1)
Wulandari, E. (2022). Pemanfaatan Powerpoint Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Dalam Hybrid Learning. JUPEIS: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial. 1(2), 26-32
Sugiyono, (2008Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D,” CV. Alf. Bandung, p. 25
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Anidi, Intan Kusumawati, Muh. Aqil Syhafiq

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.