Peran Komunitas Belajar Untuk Meningkatkan Mutu Pembelajaran Di SMP Muhammadiyah Yogyakarta

Authors

  • Wahyu Cholivah Universitas Ahmad Dahlan
  • Dian Hidayati Universitas Ahmad Dahlan
  • Sukirman Universitas Ahmad Dahlan

DOI:

https://doi.org/10.47200/aoej.v16i1.2729

Keywords:

Education, Learning Community, Learning Quality

Abstract

Learning quality is the level of success and effectiveness of a learning process in achieving predetermined educational goals, but in reality the quality of learning in Indonesia is still relatively low. So this research aims to analyze the role of learning communities in improving the quality of learning. The method used in this research is a qualitative research method. The data collection and analysis techniques are observation, interviews and documentation. The results of this research show that the learning community plays a role in improving the quality of learning. This can be seen from the role it plays in carrying out the adaptation process, achieving goals, integrating and maintaining patterns so that the continuity of guidance provided by the learning community has a big impact on the quality of learning. The following important roles of learning communities in education and individual development include Teacher Professional Development, Collaboration Among Teachers, and Learning Innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A Muri Yusuf. (2019). Metiode penelitian kualitatif, kuantitatif dan penelitian gabungan, edisi pertama, Jakarta,. kencana.

Abdullah, A. A., Ahid, N., Fawzi, T., & Muhtadin, M. A. (2023). Peran Guru dalam Pengembangan Kurikulum Pembelajaran. Tsaqofah, 3(1), 23–38. https://doi.org/10.58578/tsaqofah.v3i1.732

Achjar, K. A. H., Rusliyadi, M., Zaenurrosyid, A., Rumata, N. A., Nirwana, I., & Abadi, A. (2023). Metode Penelitian Kualitatif: Panduan Praktis untuk Analisis Data Kualitatif dan Studi Kasus. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Afrilyanti, Desy Safitri, & Sujarwo. (2024). Pendekatan Konstruktivisme dalam Pembelajaran IPS. Mutiara: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 2(2), 55–69. https://doi.org/10.61404/jimi.v2i2.198

Anggraini. (2022). Peran Komunitas Belajar dalam Pengembangan Profesionalisme Guru di Sekolah. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 19(2), 89-102.

Arianti. (2018). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Didaktika Jurnal Kependidikan, 12(2), 117–134. https://doi.org/10.58344/jmi.v2i6.284

Darmalaksana, W. (2020). Metode penelitian kualitatif studi pustaka dan studi lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33–54.

Harlita, I., & Ramadan, Z. H. (2024). Peran Komunitas Belajar di Sekolah Dasar dalam Mengembangkan Kompetensi Guru. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(3), 2907–2920.

Harmita, D., Sofiana, F., & Amin, A. (2022). Inovasi Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(5), 2195–2204.

Hasani, I., & Kurniawati, H. (2024). Membangun Lingkungan yang Mendukung Pertumbuhan dan Pembelajaran: Studi Kasus Sekolah Ramah Anak di SDIT AR-Rahmaniyah Depok. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 4(3), 257–274.

Indonesia, U.-U. R. (2003). Sistem pendidikan nasional. Jakarta: Direktorat Pendidikan Menengah Umum.

Iskandar, R. (2019). Peran Komunitas Belajar dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Indonesia, 34(2), 117-130.

Mandela, R. Y., Paturahman, S. H., & Irma, A. (2024). Analisis Kompetensi Pedagogik Guru di SDN 37 Pekanbaru: Dengan Fokus Pada Tantangan Yang Dihadapi dan Solusi. Innovations in Multidisciplinary Education Journal, 1(2), 112–119.

Miles. M. B., Huberman, A, M ., & Saldana, J. (2014). Qualitatif data analysis; Metheds sourcebook (Third edit). SAGE Publications, Ins.

Pratama, R. H. Y., Hartini, H., & Juwarmini, S. (2024). Upaya peningkatan hasil belajar dengan penerapan pendekatan CRT pada mata pelajaran IPAS kelas 4 SDN Kelun. MARAS: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 2(3), 1616–1625.

Rabiah, S. (2019). Manajemen Pendidikan tinggi dalam meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Sinar Manajemen, 6(1), 58–67.

Ramadhaningsing, D., Ismail, & Hasnaeni. (2023). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Biologi Melalui Aplikasi Quizizz di Kelas XI SMA Negeri 10 Pinrang. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 5(2), 128–133. http://ejournal-jp3.com/index.php/Pendidikan/article/view/622/354

S. Aminah Roikan. (2019). Pengantar metode penelitian kualitatif ilmu politik, edisi pertama,. Kencana,.

Salamah, E. R. (2022). Pentingnya Interaksi Guru Dan Siswa. Proceedings, 1, 73–83.

Sambo, M. (2022). Membenahi Kualitas Pendidikan Kita. Media Indonesia.[Online].(Diakses Pada Tanggal 16 Januari 2023). Tersedia: Https://M. Mediaindonesia. Com/Opini/499935/Membenahi-Kualitas-Pendidikan-Kita.

Sihombing. (2021). Peningkatan Kualitas Pembelajaran melalui Pengembangan Profesionalisme Guru di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 12(3), 47-58.

Srirahmawati, A., Deviana, T., & Wardani, S. K. (2023). Peningkatan Keterampilan Abad 21 (6C) Siswa Kelas IV Sekolah Dasar melalui Model Project Based Learning pada Kurikulum Merdeka. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 5283–5294.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kualitatif. 13, 85–100.

Taufiqurrahman, M. (2023). Pembelajaran Abad 21 Berbasis Kompetensi 4C di Perguruan Tinggi. PROGRESSA: Journal of Islamic Religious Instruction, 7(1), 78–90.

Zahroh, A. (2014). Total Quality Management: Teori dan Praktik Manajemen untuk Mendongkrak Mutu Pendidikan. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Published

2025-01-01

How to Cite

Cholivah, W., Hidayati, D., & Sukirman. (2025). Peran Komunitas Belajar Untuk Meningkatkan Mutu Pembelajaran Di SMP Muhammadiyah Yogyakarta. Academy of Education Journal, 16(1), 84–93. https://doi.org/10.47200/aoej.v16i1.2729