Peran Guru Sebagai Teladan Dalam Pendidikan Karakter Di Sulawesi Utara

Authors

  • Christo J. R. Masinambow Universitas Negeri Manado
  • Tori Wakerkwa Universitas Negeri Manado
  • Susan Jacobus Universitas Negeri Manado

DOI:

https://doi.org/10.47200/aoej.v16i1.2721

Keywords:

Teacher, Character Education, Exemplary

Abstract

In the midst of the challenges of modernization and globalization, character education is an important component in forming students' personalities. Various problems, such as environmental influences and lack of special training on character education, make the teacher's role not optimal in instilling student character. This research aims to analyze the role of teachers in the character education process and provide recommendations for developing example-based educational practices. This research uses a qualitative method, a type of literature study. The research results show that teachers have a strategic role as role models in instilling positive characters, such as honesty, discipline, responsibility and tolerance. The teacher's example is reflected in daily behavior, interactions with students, and the application of values in the learning process. Thus, character education through teacher example is very effective in building positive attitudes in students. Additional support in the form of training, supportive policies, and collaboration between schools, parents and the community is needed to strengthen the role of teachers as role models in character education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aini, N., Kurniawan, A. D., Andriani, A., Susanti, M., & Widowati, A. (2023). Literature

Review: Karakter Sikap Peduli Sosial. Jurnal Basicedu, 7(6), 3816-3827.

Agus Wibowo, Pendidikan Karakter Strategi Membangun Karakter Bangsa Berperadaban, (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2017)

Anci, R. (2014). Menuju Kepala Sekolah yang Profesional. Jurnal Expose Vol. XXIII, No. 2, Desember 2014; 12-22.

Arifin, Muzayyin. (2016). Kapita Selekta Pendidikan Islam. Surabaya: Al Ikhlas.

Burhanuddin, A. (2019). Membangun Karakter Siswa, Guru Dapat Lakukan 7 Hal Berikut. https://siedoo.com/berita-24826-membangun-karakter-siswa-guru-dapat-lakukan-7hal berikut/

Buchory dan Swadayani, T.B. (2014). Implementasi Program Pendidikan Karakter di SMP. Jurnal Pendidikan Karakter, 7(3), 82-90.

Cahyanto, B., Mukhtar, A. S., Ba’da Mawlyda Iliyyun, Z., & Faliyandra, F. (2022). Penguatan

Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar: Studi Implementasi di SD Brawijaya Smart

School. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 10(2), 202-213.

Depdiknas. (2003). Undang-undang RI No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan

Nasional.Diunduhdarihttps://Kelembagaan.ristekdikti.go.id/wpContent/uplads/2016/08/

UU.no20th2003.Pdf (Diakses Pada 5 Desember 2024)

Djamarah, Z. A. (2016). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Emiasih, (2011). "Pengaruh Pemahaman Guru Tentang Pendidikan Karakter Terhadap

Pelaksanaan Pendidika Karakter Pada Mata Pelajaran Sosiologi", Jurnal Komunitas, Vol.3, No.2

Fitria, Farida. 2022. Strategi Guru Dalam Membentuk Karakter Siswa Di SDI Miftahul Hikmah Mojokerto. Digilib Uinsby. UIN Sunan Ampel Surabaya

Habel. (2015). Peran Guru Kelas Membangun Perilaku Sosial Siswa Kelas V Sekolah Dasar 005 di Desa Setarap Kecamatan Malinau Selatan Hilir Kabupaten Malinau. Jurnal Sosiologi, Vol 3, No. 2, 2015: 14-27.

Hadi, N. F., & Afandi, N. K. (2021). Literature review is a part of research. Sulawesi Tenggara Educational Journal, 1(3), 64-71.

Hamalik, Oemar. 2019. Pendidikan Guru Berdasarkan Pendekatan Kompetensi. Jakarta: Bumi Aksara Haryanto. (2012). pengertian pendidikan menurut para ahli. http://belajarpsikologi.com

Haryanto. (2020). Evaluasi Pembelajaran (Konsep dan Manajemen). UNY Press.

Hasbullah, H. (2016). Kebijakan Pendidikan dalam Perspektif Teori, Aplikasi, dan Kondisi Objektif. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Hidayatullah, M. Furqon. 2021. Pendidikan Karakter: Membangun Peradaban Bangsa. (Surakarta: Yuma Pustaka)

Hulu, Y. (2021). Peran guru dalam pengembangan karakter pada siswa kelas III SD Negeri

071154 Anaoma Kecamatan Alasa. JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 4(1), 18-23.

Lickona, T. (2016). Mendidik Untuk Membentuk Karakter: Bagaimana sekolah memberikan pendidikan tentang sikap hormat dan bertanggungjawab. Jakarta: Bumi Aksara.

Maksudin. (2013). PendidikanKarakterNon-Dikotomik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.2013.

Mulyasa E. (2015). Manajemen dan Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: PT Bumi Aksara

Ma'mur, J. (2016). Buku Panduan Internalisasi Pendidikan Karakter di Sekolah. Diva Press.

Muslich, Masnur. 2013. Pendidikan Karakter Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. Bumi Aksara.

Novan Ardy Wiyani, Inovasi Kurikulum Dan Pembelajaran PAI SMA Berbasis Pendidikan Karakter, (Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2016)

Santoso, R., & Adha, M. M. (2019). Inovasi pendidikan karakter melalui pembelajaran berbasis lingkungan sosial dan budaya. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP Universitas Lampung 2019 (pp. 568-575). FKIP Universitas Lampung

Sudjarwo. 2015. Proses Sosial dan Interaksi Sosial Dalam Pendidikan. Bandung. CV Mandar Maju.

Sukmadinata, N.S. (2013). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Suriansyah, dkk. 2015. Strategi Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Tsauri, S. (2015). Pendidikan Karakter Peluang dalam Membangun Karakter Bangsa. Jember: IAIN Jember Press.

Usman, M. (2015). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Rosda Karya.

Zulkarnain, D. (2019). Peran Guru Dalam Pelaksanaan Pendidikan Karakter Pada Siswa Kelas X Di Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Palangka Raya. Jurnal Civic Education: Media Kajian Pancasila Dan Kewarganegaraan, 3(1), 27.

Published

2025-01-01

How to Cite

Masinambow, C. J. R., Wakerkwa, T., & Jacobus, S. (2025). Peran Guru Sebagai Teladan Dalam Pendidikan Karakter Di Sulawesi Utara. Academy of Education Journal, 16(1), 37–47. https://doi.org/10.47200/aoej.v16i1.2721