Meningkatkan Hasil Belajar Menyundul Bola Dalam Permainan Sepak Bola Melalui Model Pembelajaran Pemecahan Masalah (Problem Solving) Pada Siswa Kelas VIII MTS Negeri 1 Maluku Tengah

Authors

  • Risaldi Universitas Pattimura
  • Bahmid Hasbullah Universitas Pattimura
  • Mieke Souisa Universitas Pattimura
  • Mesak Hattu Universitas Pattimura

DOI:

https://doi.org/10.47200/aoej.v15i2.2622

Keywords:

Learning Outcomes, Heading the Ball, Problem Solving

Abstract

The problem in this study is whether the learning outcomes of heading the ball in a football game can be improved through the problem solving learning model? The purpose of this study is to find out the improvement of learning outcomes of heading the ball in football games through the problem solving learning model in grade VIII students of MTS Negeri 1 Central Maluku. The subjects of the study were 18 students in grade VIII. The research instruments used in this study include; rubric assessment of attitudes, knowledge and psychomotor. The results of the study showed that the learning outcomes of the first cycle with a total score of 1214 and learning completeness reached 66.30% or there were 10 students who completed out of 18 students. Student learning outcomes in cycle II with a total score of 1441 and learning completeness reached 80.05%. There was an increase in learning outcomes of 13.75%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

EKO SIGIT PURWANTO. (2023). PENELITIAN TINDAKAN KELAS (1st ed.). CV.EUREKA MEDIA AKSARA.

Haudi. (2021). Strategi Pembelajaran (Hadion Wijoyo (ed.); 1st ed.). ANGGOTA IKAPI : 020/SBA/20. Penerbit: CV.Insan Cendikia Mandiri).

Jauhar, S., & Nurdin, M. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving Dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa SD. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, Vol. 1 Nom, 141–149.

Muhammad Nur Fauzi Angkotasan, Wihelmina Unmehopa, M. H. (2024). Meningkatkan Hasil Belajar Teknik Dasar Passing Sepakbola Menggunakan Kaki Bagian Dalam Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievment Division (STAD). Journal Of Sport Teaching and Development (STAND), Volume 5 N.

Prasetyo, A. H. (2021). Penelitian Tindakan Kelas Untuk Guru Inspiratif (1st ed.). CV. Adanu Abimata.

Putra, Fery Kurniawan Ady, B. A. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas XII TKR 1 Pada Mata Pelajaran Sistem Pengapian Konvensional Di SMK Negeri 1 Madiun. JPTM, Volume 02, 1–8.

Rahmat Hidayat, A. (2019). Ilmu Pendidikan. Konsep, Teori dan Aplikasinya (Candra Wijaya (ed.); 1st ed.). Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI)

Rizki Prasetyo, Fitriana Puspa Hidasari, A. T. (n.d.). Pengaruh Metode Bermain Terhadap Hasil Belajar Heading Sepak Bola Pada Peserta Didik SMP. Program Studi Pendidikan Jasmani Kesehatan Dan Rekreasi FKIP UNTAN, 1–11. https://media.neliti.com/media/publications/216544-pengaruh-metode-bermain-terhadap-hasil-b.pdf

Salim, H. &. (2014). Strategi Pembelajaran. Suatu Pendekatan Bagaimana Meningkatkan Kegiatan Belajar Siswa Secara Transformatif (Rusmiati (ed.); 1st ed.).

Tim GTK DIKDAS. (2021). Modul Belajar Mandiri. Calon Guru Aparatur Sipil Negera (ASN) Pegawar Pemerintah dengan Perjanjian Kerja (PPPK). Bidang Studi PJOK SMP/SMA/SMK. Direktorat GTK Pendidikan Dasar Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Yusri Rumfot, Ema Rumahlewang, Johanna Matitaputty, M. H. (2024). Meningkatkan Hasil Belajar Menyundul dalam Permainan Sepakbola Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament (TTG) Pada Siswa Kelas X SMA Negeri 7 Ambon. Academy of Education Journal, Vol. 15, N, 1677–1684.

Warsito Sugito Adi.2020. Buku Panduan Guru PJOK SDLB. Jakarta: Kemdikbud.

Published

2024-11-07

How to Cite

Risaldi, Hasbullah, B., Souisa, M., & Hattu, M. (2024). Meningkatkan Hasil Belajar Menyundul Bola Dalam Permainan Sepak Bola Melalui Model Pembelajaran Pemecahan Masalah (Problem Solving) Pada Siswa Kelas VIII MTS Negeri 1 Maluku Tengah. Academy of Education Journal, 15(2), 1691–1698. https://doi.org/10.47200/aoej.v15i2.2622