Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Struktur Tubuh Manusia melalui Model Snowball Throwing Bagi Siswa SD
DOI:
https://doi.org/10.47200/aoej.v9i2.262Abstract
This research is motivated by the low learning outcomes of natural science subjects about the structure of the human body and its functions for fourth grade students of SD Negeri 2 Jatilawangsang odd semester 2014/2015 academic year. The purpose of this study is to improve student learning outcomes. The research was carried out through two cycles, namely through the first cycle and second cycle using the Snowball Throwing learning model. In the initial study the average value was 56.85, the first cycle being 72.85. Then in the second cycle increased optimally to 82.28. The percentage of completeness of the initial study was 25.71% then the first cycle became 77.15%. Then in the second cycle increased to 94.28%. The percentage of incomplete in the pre cycle 74.29% then the first cycle decreased to 22.85%. Then in the second cycle to 5.72%. Conclusion of the application of the Snowball Throwing model Improved Learning Outcomes of the Human Body Structure and Its Functions for Grade IV Students of SD Negeri 2 Sudagaran, Banyumas Regency 2014/2015 Academic Year.
Downloads
References
Budiningsih, Asri. (2012). Peningkatan Mutu Dan Minat Belajar IPS Melalui Cooperative Learning Model STAD Di Kelas 7A SMPN 1 Ajibarang. Jurnal Paedagog, 14 (7), hal. 4.
Direktorat Ketenagaan. (2009). Modul 8. Kurikulum Sekolah Dasar: Perspektif Pendidikan SD. Jakarta: Penerbit Universitas Terbuka.
Gagne. (2011). Modul 2. Pembelajaran Di Sekolah Dasar: Strategi Pembelajaran. Jakarta: Pusat Penerbit Universitas Terbuka.
Ibrahim, Muslim. (2012). Penerapan Model Pembelajaran Research Group Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Sains Pada Siswa Kelas 8A SMP Negeri 2 Karanglewas Kabupaten Banyumas. Jurnal Paedagog, 14 (7), hal. 50.
Joni. (2011). Modul 1. Hakikat Strategi Pembelajaran: Strategi Pembelajaran di SD. Jakarta: Penerbit Universitas Terbuka
Kurikulum 2004. (2012). Modul 2. Pendekatan Dalam Pembelajaran IPA SD: Pembelajaran IPA di SD. Tangerang Selatan: Penerbit Universitas Terbuka.
Permendiknas No. 22 tahun 2006. (2016). Penggunaan Model Eksperimen Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Bagi Siswa Kelas V SDN Pesantren Tambak. TUT WURI Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan. 4 (1), hal.77.
Rasyid Harun. (2012). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Pada Siswa Kelas VIIG SMPN 2 Wangon Semester Genap Tahun Pelajaran 2010/2011. Jurnal Paedagog, 14 (7), hal. 67.
Slameto. (2012). Penerapan Model Pembelajaran Research Group Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Sains Pada Siswa Kelas 8A SMP Negeri 2 Karanglewas Kabupaten Banyumas. Jurnal Paedagog, 14 (7), hal. 50
Sudjana. (2009). Modul 1. Konsep Dasar PKM. Pemantapan Kemampuan Mengajar (PKM)-PGSD. Jakarta: Pusat Penerbit Universitas Terbuka.
TIM-FKIP. (2012). Modul 1. Konsep Dasar PKM: Pemantapan Kemampuan Mengajar (PKM)-PGSD. Tangerang Selatan: Pusat Penerbit Universitas Terbuka.
W.Anitah, Sri, dkk. (2011). Modul 2. Pembelajaran Di Sekolah Dasar: Strategi Pembelajaran di SD. Jakarta: Pusat Penerbit Universitas Terbuka.
Abineno J.I. Diunduh tanggal 28 September 2016 pukul 16.15 dari situs http://pengertiandefinisi.com/pengertian-manusia-menurut-para-ahli/
Kisworo (2008). Diunduh tanggal 27 September 2016 pukul 1.14 dari situs http://globallavebookx.blogspot.co.id/2015/03/pengertian-model-pembelajaran-snowball.html
Suprijono. (2009). Diunduh tanggal 27 September 2016 pukul 1.16 dari situs http://mgmppknkabkuburaya.blogspot.co.id/2012/08/artikel-3-penerapan-metode-snowball.html