Optimalisasi Pelaksanaan Layanan Perpustakaan Untuk Meningkatkan Literasi Siswa
DOI:
https://doi.org/10.47200/aoej.v15i2.2512Keywords:
Library Service, Literacy, Optimization, ImplementationAbstract
This study aims to identify and optimize the implementation of library services at SMP Al-Imam Islamic School Balikpapan to enhance student literacy. Currently, the library services play a crucial role in supporting literacy activities, but there is still potential for further development. This research uses a qualitative approach with a case study method, where data were obtained through in-depth interviews, observations, and document analysis. The findings indicate that the library services have shown positive developments, particularly in increasing student participation in literacy programs. The continuously updated book collection and the relevance of literacy programs tailored to students' needs are key factors supporting literacy improvement. Based on these findings, it is recommended to continue innovating library services, such as expanding access to digital resources and developing more interactive and engaging literacy programs. This optimization is expected to further strengthen the role of the library as a literacy center that significantly contributes to improving the quality of education at SMP Al-Imam Islamic School Balikpapan.
Downloads
References
Afghani, D. R., Prayitno, H. J., Jayanti, E. D., & Zsa-zsadilla, C. A. (2022). Budaya Literasi Membaca di Perpustakaan untuk Meningkatkan Kompetensi Holistik bagi Siswa Sekolah Dasar. Buletin KKN Pendidikan, 4(2).
Cahyono, T. Y. (2017). Sistem perpustakaan berdasarkan konsep manajemen pengetahuan. Universitas Negeri Malang.
Ertando, A., Prayitno, B. A., & Harlita, H. (2019). Implementation Of Guided Inquiry Learning Model On The Topic Of Invertebrate To Enhance Student Curiosity At Grade X MIA. Unnes Science Education Journal, 8(2). https://doi.org/10.15294/usej.v8i2.37270
Hanafi, A. A. (2023). Pengelolaan Perpustakaan MA Al-Furqon Cimerak untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa. Jurnal Global Futuristik, 1(2). https://doi.org/10.59996/globalistik.v1i2.22
Imanuddin, A. (2023). Manajemen Perpustakaan Dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa. Tarbawi, 1(1).
Irawati, E., & Susetyo, W. (2017). Implementasi Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional Di Blitar. Jurnal Supremasi, 7(1). https://doi.org/10.35457/supremasi.v7i1.374
Julidian, J., Sudarno, S., & Arifin, M. H. (2022). Analisis Pengelolaan Manajemen Perpustakaan Dalam Meningkatkan Gerakan Literasi Sekolah. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(3). https://doi.org/10.37905/aksara.8.3.2191-2206.2022
Kastro, A. (2020). Peranan Perpustakaan Sekolah Sebagai Sarana Pendukung Gerakan Literasi Sekolah Di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Kajian Pembelajaran dan Keilmuan, 4(1). https://doi.org/10.26418/jurnalkpk.v4i1.40887
Kemendikbud, pengelola web. (2020). Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia. Dalam 2020.
Krisdiantoro, W. T., Rangkuti, Y. Y., & Maryani, N. (2022). Manajemen Perpustakaan Dalam Meningkatkan Program Literasi Siswa. TADBIR MUWAHHID, 6(1). https://doi.org/10.30997/jtm.v6i1.5498
Niswaty, R., Darwis, M., M, D. A., Nasrullah, Muh., & Salam, R. (2020). Fasilitas Perpustakaan Sebagai Media dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa. Khizanah al-Hikmah : Jurnal Ilmu Perpustakaan, Informasi, dan Kearsipan, 8(1). https://doi.org/10.24252/kah.v8i1a7
Nurlaela, L., Ulfah, M., & Farisi, M. I. (2023). Manajemen Pengembangan Kurikulum di Sekolah Dasar Islam. J-MPI (Jurnal Manajemen Pendidikan Islam), 8(2). https://doi.org/10.18860/jmpi.v8i2.16352
Pratama, W. A., Hartini, S., & Misbah. (2019). Analisis Literasi Digital Siswa Melalui Penerapan E-Learning Berbasis Schoology. Jurnal Inovasi dan Pembelajaran Fisika, 06(1).
Purwani, A. T. (2021). Manajemen Perpustakaan Sekolah Dalam Dalam Menumbuhkan Budaya Literasi Peserta Didik Smp Taman Asuhan Kota …. Jurnal Manajemen Pendidikan-Dasar Menengah Tinggi (JMP-DMT), 1(2).
Putriaurina, A. D., Syam, R. Z. A., & Ruqayah, F. (2021). LAYANAN PERPUSTAKAAN SEKOLAH BERDASARKAN STANDAR NASIONAL INDONESIA. Tibanndaru : Jurnal Ilmu Perpustakaan dan Informasi, 5(2). https://doi.org/10.30742/tb.v5i2.1653
Rahma, E., Emidar, & Zulfikarni. (2018). Faktor Penunjang Pengembangan Perpustakaan Sekolah Berbasis Teknologi Informasi. Record and Library Journal, 4(1).
Risma Firda Diana, Khoiriyah, Z., & Zuhdan, M. T. (2022). Optimalisasi Fungsi Perpustakaan Sebagai Pusat Belajar Yang Meningkatkan Literasi Siswa MI Idzharul Ulum Lamongan. KHIDMATUNA: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1). https://doi.org/10.36781/khidmatuna.v1i1.312
Setiawan, A. A., & Sudigdo, A. (2019). Penguatan Literasi Siswa Sekolah Dasar Melalui Kunjungan Perpustakaan. Prosiding Seminar Nasional PGSD, 2015.
sugiyono. (2013). Sugiono, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R and D,. Sugiyono.
Sulianta, F. (2020). Literasi Digital, Riset dan Perkembangannya dalam Perspektif Social Studies. Feri Sulianta, June.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dian Hidayah, Dian Hidayati, Widodo, Enung Hasanah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.