Penerapan metode latihan terbimbing dalam pembelajaran tenis meja untuk meningkatkan hasil belajar Mahasiswa
DOI:
https://doi.org/10.47200/aoej.v15i2.2490Keywords:
Learning outcomes, Table tennis, Guided training methodsAbstract
This research aims to improve student learning outcomes in table tennis courses through guided training methods. The research was carried out on students of Physical Education, Health and Recreation at Pattimura University for the 2022/2023 Academic Year. Using the type of Classroom Action Research (Classroom Action Research). The instruments used for data collection are observation and performance tests of forehand and backhand hitting skills in table tennis (Assessment Rubric). Based on the results of this study, it shows that the application of guided training methods in table tennis learning on the subject of basic techniques of forehand and backhand strokes has a positive impact on improving student learning outcomes, this can be seen from the absorption of students increasing from the first cycle by 65.74% (12 students out of 34 students have completed learning) and the second cycle increasing to 82.79%. In the second cycle, the completeness of student learning has been classically achieved. This means that it has achieved the success indicators as expected by researchers and lecturers of the Table Tennis course.
Downloads
References
Andy, A; Sugeng, P & Deden, S.A. (2019) Hubungan Hasil belajar Siswa Kelas Khusus Olahraga dengan Kecerdasan Emosiona. Jurnal Keolahragaan, 7 (2), 126-134
Ardiansyah, A.A & Nana (2020) Peran Mobile Learnings Sebagai Inovasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siwa Pada Pemblajarahn Di Sekolah. Indonesian Journal Of Educational Research and Review, 3 (1), 47-56
Bagya, S.W; Kurnia T & Iwan S. (2019). Pengaruh Latihan Multiball dan Latihan Berpasangan Terhadap Ketepatan Forehand Drive Pada Ekstrakurikuler Tenis Meja di Sekolah SMP Negeri 14 Jakarta. Jurnal Pendidikan Jasamani dan Adaptif, 2 (1), 1-11
Bayu, Senaputra. (2018). Survei Kemapuan Pukulan Backhand dalam Permainan Tenis Meja di Klub Tenis Meja Se-Kabupaten Sidoarjo. Artikel Skripsi Universitas PGRI Kediri.
Blegur, J., Wasak, M. R., & Manu, L. (2017). Penilaian Formatif Peserta Didik atas Kompetensi Pendidik dalam Proses Pembelajaran. Satya Widya, 33(2), 117-127.
Burhanuddin, K & Dony, A. (2021). Pengaruh Latihan Multiball Terhadap Hasil Keterampilan Pukulan Drive Forehand dan Backhand pada Ekstrakurikuler Tenis Meja. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 9 (1), 487-494
Jhony, H & Yustinar (2020) Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Tenis Meja melalui Media Dinding. Journal of Education Research, 1 (3), 237-244
Mahamuddin. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Tenis Meja Melalui Metode Terbimbing Dan Demonstrasi Pada Siswa Kelas Vii Upt Smp Negeri 7 Satap. Jurnal Panrita, 01 (01), 11-19.
Marganingsih, M. (2022). Peningkatan Keterampilan Menulis Cerpen Melalui Media Teks Lagu Dengan Metode Latihan Terbimbing. KREDO: JUrnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra, 6 (1), 12-20.
Ni Luh Sari Merta. (2022. Penerapan Latihan Terbimbing untuk Meningkatkan Hasil
Belajar PJOK Siswa. Journal of Education Action Research, 6 (3), 333-340.
Risnawati, A dan Sugiman. (2016). Pengaruh Problem Posing dan PBL Terhadap Hasil belajar Mahasiswa Pendidikan Matematika. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3 (1) 100-108
Satria, B dan Arwandi. (2020). Pengaruh Metode Latihan Multiball Terhadap Ketepatan Pukulan Forehand dan Backhand dalam Permainan Tenis Meja. Jurnal Patriot 2 (2), 487-494
Solissa, Jonasa (2018). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Tenis Meja Melalui Pendekatan Metode Bagian pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 19 Ambon. Jurna Jendela Pengetahuan 11 (25), 42-53
Suyono. (2015). Implementasi Belajar dan Pembelajaran, Bandung: Remaja Rosda Karya.
Syukron Ma’mun (2021) Analisis Metode Pembelajaran Ceramah Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Mimbar Kampus, 20 (2), 137-150
Tyan, N. A. (2021). Perbandingan Latihan Shadow dengan Latihan Multiball Terhadap Frekuensi Pukulan Forehand dan Backhand Tenis Meja Pada Ekstrakurikuler di SD Supriyadi Semarang. Journal of Physical Activity and Sports (JPAS), 2(1), 71-77.
W, A., Tayeb, T., & Idris, R. (2016). Minimalisasi Kesulitan Siswa Dalam Penyelesaian Masalah Matematika Dengan Penerapan Pola Latihan Terbimbing Kelas Xii Ipa1 Sma Negeri 1 Anggeraja, Kecamatan Anggeraja, Kabupaten Enrekang. Mapan: Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 4(2), 13-21.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jonas Solissa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.