(@kursusarab) تحليل محتوى تعليم اللغة العربية في تطبيق تيك توك على حساب

Authors

  • Siti Nursina Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Fatma Yulia Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.47200/aoej.v15i2.2485

Keywords:

Application, Arabic Language Learning, Tiktok

Abstract

Innovative learning has been widely encountered today due to the accelerating development of technology, one of which is application-based learning. Tiktok is an application that is being loved by the world community, even one of them is the Indonesia people, this allows users to access various information and entertainment delivered in short videos. So this study aims to find out what Arabic learning content is created and shared by the content creator studied, namely on @kursusarab account. Whether there is a pattern in the content created and shared by content creators in Arabic learning content and what kind of language learning content is most interesting and liked by TikTok users in learning Arabic that will be seen based on the highest engagement from the number of viewers, Most likes/likes for each pattern or type of learning content from @kursusarab creators. The method used in this study is a qualitative research method with an analysis method, namely content analysis. The results in this study show that the use of the tiktok application as a form of application-based Arabic learning gets a positive response from other tiktok users, this is reviewed from the number of engagements received from @kursusarab creators with a total of 2.1 million viewers and 456.1 thousand likes/likes on the content of the song "see my garden" in Arabic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisyah, N., Panjaitan, S., & Rasyid, H. Al. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Bahasa Arab Berbasis Canva. Journal Of Education Research, Vol.4(No.2), 484.

Aminullah, M. A., Al Azmi, F., & Jalal, D. (2022). Pembelajaran Bahasa Arab Mandiri Melalui Platform Aplikasi Tiktok Sebagai Tren Belajar Masa Kini. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 5(2), 283–302. https://doi.org/10.35931/am.v5i2.1219

Amrina, A., M. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Canva Dalam Pembuatan Video Pembelajaran Bahasa Arab di Kelas X MAN 1 Padang Panjang. Loghat Arabi : Jurnal Bahasa Arab dan Pendidikan Bahasa Arab. Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 1–10.

Amzaludin, A., Ain, I. Q., & Khumairah, E. S. (2023). Akun TikTok (@kampungarabalazhar) Sebagai Media Belajar Bahasa Arab Online. Jurnal Simki Pedagogia, 6(2), 554–565.

Dalimunthe, M. N., & Yulia, F. (2023). Analisis Materi Ajar Bahasa Arab pada Akun Tik-Tok @kursusarabalazhar. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab, 5(2), 214–231. https://doi.org/10.21154/tsaqofiya.v5i2.274

Handayani., S. (2022). Pemanfaatan Video Animasi Youtube Untuk Meningkatkan Pengembangan Maharah Istima ’ Bahasa Arab. Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 105–116.

Haq, S. (2023). PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI ERA DIGITAL : PROBLEMATIKA DAN SOLUSI DALAM PENGEMBANGAN MEDIA. 7(1), 211–222.

Karami, V. E., Rachmayanti, U. Y., & Rif’ah, I. (2021). Penggunaan Aplikasi Berbasis Audio Visual ( Youtube dan Tiktok ) Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab. Seminar Nasional Bahasa Arab Mahasiswa V Tahun 2021 HMJ Sastra Arab Fakultas Sastra Universitas Negeri Malang, 5, 378–388.

Kurniati, D. (2022). Penggunaan Media Sosial dalam Pembelajaran Bahasa Arab dengan Model Blended Learning. Ta’limi | Journal of Arabic Education and Arabic Studies, 1(2), 119–138.

Kusuma, E. D., & Yulia, F. (2023). Analysis of Arabic-Indonesian Translation Errors on Google Translate. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam Dan Multikulturalisme, 5(2), 1–13. https://doi.org/10.37680/scaffolding.v5i2.2722

Marliani, L. P. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. PAEDAGOGY : Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Psikologi, 1(2), 125–133. https://doi.org/10.51878/paedagogy.v1i2.802

Miftachul Taubah. (2020). APLIKASI TIK TOK SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN MAHARAH KALAM | Jurnal Mu’allim. Mu’Alim Jurnal Pendidikan Islam, 2(September 2016), 62.

Naufal. (2021). Akun Instagram @ hayfa.Academy Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab Online. Multaqa Nasional Bahasa Arab IV, 2(1), 250–260.

Oktaviani, R. T. (2020). Pemanfaatan Video sebagai Media Pembelajaran dalam Pendidikan dan Pelatihan (Diklat). MADIKA: Media Informasi Dan Komunikasi Diklat Kepustakawanan, 5(1), 90–98.

Permana. (2022). Korelasi Media Sosial Tiktok dalam Pembentukan Karakter pada Mahasiswa PGSD. Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 10(1).

Priantiwi, T. N., & Abdurrahman, M. (2023). Analisis Konten Pembelajaran Bahasa Arab pada Media Tiktok. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(3), 1365–1371. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i3.1502.

Putri, K. H., & Julaikah, D. I. (2022). Analisis Video Akun Tiktok Wisma Jerman sebagai Media Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Jerman Peserta Didik Kelas X Semester I. LATERNE, 11(3), 1–13. https://doi.org/10.26740/lat.v11n03.p1-13

Putri, R., & Sulistyanto. (2022). Analisis Isi Konten Edukasi Funfact Pada Akun Tiktok @Buiramira. Verba Vitae Unwira, 3(1), 48–64. https://journal.unwira.ac.id/index.php/VERBAVITAE/article/view/1856

Riyana. (2020). Pedoman pengembangan media video. Jurnal Pedagogik Dan Dinamika Pendidikan, 1(2).

Umi Baroroh, A. A. H. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Melalui Aplikasi Videoscribe dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Ilmu Bahasa Arab Dan Pembelajarannya, 9(2), 140–155.

Warini, N. L., Dewi, N. P. E. S., Susanto, P. C., & Dewi, P. C. (2020). Daya Tarik Tiktok sebagai media pembelajaran bahasa Inggris Online. SINTESA: Seminar Ilmiah Nasional Teknologi, Sains Dan Sosial Humaniora, 3. https://doi.org/10.36002/snts.v0i0.1230s

السَّنْهَاجِي، أَ, عَ, مُ. (1300). كتاب مَتْنُ الآجُرُّومِيَّةِ

عبد الحميد، م, م, ا. (٢٠١٥) تحفة السنية. القاهرة: دار الكتب العلمية

Published

2024-08-01

How to Cite

Siti Nursina, & Fatma Yulia. (2024). (@kursusarab) تحليل محتوى تعليم اللغة العربية في تطبيق تيك توك على حساب. Academy of Education Journal, 15(2), 1418–1431. https://doi.org/10.47200/aoej.v15i2.2485