Penerapan model pembelajaran RADEC untuk meningkatkan pemahaman konsep pada materi sistem pernapasan manusia Siswa Kelas V SD
DOI:
https://doi.org/10.47200/aoej.v15i2.2387Keywords:
RADEC Learning Model, Concept Understanding, Human Respiratory SystemAbstract
Conceptual understanding ability is a skill in which students can explain a matter or concept of knowledge with their personal understanding. However, students' conceptual understanding related to science learning, especially on the material of the human respiratory system is still lacking. This study aims to determine how the application of the RADEC learning model in improving concept understanding in human respiratory system material for grade V elementary school students. This research used experimental method with quasi experimental design nonequivalent control groups design. The results showed that the pretest of students' concept understanding ability was highest with a score of 60 with an average score of 33. After the application of the RADEC learning model, the posttest value of students' concept understanding was highest in the very good category with a score of 100 with an average score of 82. The increase in students' understanding of concepts in human respiratory system material after applying the RADEC learning model has increased significantly as evidenced by the n-gain results on students' pretest and posttest scores with a result of 0.72 which is in the high category indicating that there is an increase in understanding of high category concepts after the application of the RADEC learning model of human respiratory system material.
Downloads
References
Adriana, A., Sulfasyah, S., & Rukli, R. (2022). Comparison of RADEC Learning Model and SQ3R Learning Model on Reading Interest of Elementary School Students. Jurnal Pendidikan MIPA, No. Query Date, 12(8).
Agustin, R. F. Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKPD) Berbasis Model Pembelajaran RADEC (Read, Answer, Discuss, Explain, Create) Pada Materi Sistem Peredaran Darah Manusia di Kelas VI Sekolah Dasar.
Amin, N. F., Garancang, S., & Abunawas, K. (2023). Konsep Umum Populasi dan Sampel dalam Penelitian. PILAR, 14(1), 15-31.
Andini, S. R., & Fitria, Y. (2021). Pengaruh model radec pada pembelajaran tematik terhadap hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1435-1443.
Apriansah, A., Sujana, A., & Ismail, A. (2024). Pengaruh Pembelajaran RADEC Terhadap Pemahaman Konsep dan Kreativitas Siswa Kelas IV pada Materi Transformasi Energi. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 45-56.
Ardianti, S., Lestari, H., & Trimulyo, J. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Radec Terhadap Peningkatan Kemampuan Literasi Numerasi Siswa. Jurnal Kajian Islam Modern, 10(01), 59-67.
Amelia, E. D., Imran, M. E., & Anisa, A. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran RADEC (Read, Answer, Discussion, Explain, and Create) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas V pada Pembelajaran IPA SD Inpres Pattallassang. Journal on Education, 6(3), 17890-17901.
Dewi, S. Z., & Ibrahim, T. (2019). Pentingnya pemahaman konsep untuk mengatasi miskonsepsi dalam materi belajar IPA di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan UNIGA, 13(1), 130-136.
Deliany, N., Hidayat, A., & Nurhayati, Y. (2019). Penerapan multimedia interaktif untuk meningkatkan pemahaman konsep IPA siswa di sekolah dasar. Educare, 90-97.
Hendawati, Y., & Kurniati, C. (2017). Penerapan Metode Eksperimen Terhadap Pemahaman Konsep Siswa Kelas V Pada Materi Gaya Dan Pemanfatannya. Metodik Didaktik: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 13(1).
Hidayati, N. N. S., Gembong, S., & Juwari, A. (2023). Peningkatan Pemahaman Konsep Siswa Kelas V Pada Pembelajaran Ipa Materi Suhu Dan Kalor Dengan menggunakan Media Pembelajaran Wordwall di Sdn Bibis Kabupaten Magetan. Pendas: Jurnal Ilmiah pendidikan Dasar, 8(1), 1514-1528.
Janna, N. M., & Herianto, H. (2021). Konsep uji validitas dan reliabilitas dengan menggunakan SPSS.
Nengsih, R. D., & Hamsiah, A. (2023). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Radec Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep dan Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi Siswa Kelas VI UPTD SD Negeri 93 Barru. Bosowa Journal of Education, 3(2), 146-149.
Nugraha, D., Amir, M., & Nurkomala, N. (2023). Pengaruh Metode Simulasi Dan Metode Demonstrasi Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal Pena Edukasi, 10(1), 1-8.
Nurafifah, T. S., Sujana, A., & Aeni, A. N. (2024). Peran RADEC dalam Mengembangkan Kreativitas dan Pemahaman Konsep Siswa Kelas V pada Materi Pertumbuhan Manusia. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 10(1), 421-430.
Nurmitasari, S. (2023). Keefektifan Model Pembelajaran RADEC Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran IPA Kelas IV di SD Muhamadiyah Ambon.
Pohan, A. A., Abidin, Y., & Sastromiharjo, A. (2020). Model Pembelajaran Radec Dalam Pembelajaran Membaca Pemahaman Siswa. In Seminar Internasional Riksa Bahasa (pp. 250-258).
Pratama, Y. A., Sopandi, W., Hidayah, Y., & Trihatusti, M. (2020). Pengaruh model pembelajaran RADEC terhadap keterampilan berpikir tingkat tinggi siswa sekolah dasar. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 6(2), 191-203.
Ratnasari, N., & Sukmawati, W. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran RADEC terhadap Perubahan Penguasaan Konsep Siswa Sekolah Dasar Materi Siklus Air. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 9(3), 1015-1024.
Rindiana, T., Arifin, M. H., & Wahyuningsih, Y. (2022). Model Pembelajaran Radec Untuk Meningkatkan Higher Order Thingking Skill Dalam Pembelajaran Ips Di Sekolah Dasar. Autentik: Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 6(1), 89-100.
Sari, N., & Sukmawati, W. (2023). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran RADEC terhadap Penguasaan Konsep Sistem Peredaran Darah Manusia pada Siswa Kelas V SD. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 9(4), 1257-1266.
Savitriana, H., Anjarwati, P., Kartika, R. A., & Nurhaliza, S. (2023). Model Pembelajaran RADEC Sebagai Alternatif Dalam Meningkatkan Higher Order Thingking Skill Pada Pembelajaran Ipa Di Sekolah Dasar: a systematic literature. JIMU: Jurnal Ilmiah Multidisipliner, 1(1), 17-30.
Susanti, N. K. E., Asrin, A., & Khair, B. N. (2021). Analisis Tingkat Pemahaman Konsep IPA Siswa Kelas V SDN Gugus V Kecamatan Cakranegara. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(4), 686-690.
Syifani, A., Sujana, A., & Ali, E. Y. (2024). Pengaruh model pembelajaran RADEC terhadap kemandirian belajar dan pemahaman konsep siswa kelas V sekolah dasar. COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 7(3), 554-560.
Tulljanah, R., & Amini, R. (2021). Model pembelajaran RADEC sebagai alternatif dalam meningkatkan higher order thinking skill pada pembelajaran IPA di sekolah dasar: Systematic review. Jurnal Basicedu, 5(6), 5508-5519.
Utami, E. W. (2020). Kendala dan peran orangtua dalam pembelajaran daring pada masa ubercul Covid-19. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Vol.3, No. 1, pp. 471-479).
Utami, Y. P., & Cahyono, D. A. D. (2020). Study at home: analisis kesulitan belajar matematika pada proses pembelajaran daring. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 1(1), 20-26.
Waruwu, M. (2023). Pendekatan penelitian pendidikan: metode penelitian kualitatif, metode penelitian kuantitatif dan metode penelitian kombinasi (Mixed Method). Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 2896-2910.
Widodo, W., Suciati, S., & Hidayat, R. (2024). Implementasi Model Pembelajaran RADEC (Read Answer Discuss Explain Create) Serta Dampaknya Pada Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi dan Kemampuan Komunikasi. Jurnal Studi Guru dan Pembelajaran, 7(1), 270-285.
Yulianti, Y., Lestari, H., & Rahmawati, I. (2022). Penerapan model pembelajaran RADEC terhadap peningkatan kemampuan berpikir kritis siswa. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1), 47-56.
Yulisdiva, A., Sodikin, C., & Anggraeni, P. (2023). Perbandingan Model Pembelajaran Read, Answer, Discuss, Explain, And Create (Radec) Dengan Model Pembelajaran Inquiry Terhadap Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa Pada Materi Gaya. Jurnal Edukasi Sebelas April, 7(1), 16-25.