Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Disiplin Guru terhadap Kinerja Guru
Abstract
This research aims to: 1) determine whether or not there is an influence of school principal leadership on teacher performance; 2) knowing whether or not there is an influence of teacher discipline on teacher performance; 3) determine whether or not there is an influence of the principal's leadership and teacher discipline on teacher performance. The research method used is a quantitative method. The results of this research show that: 1) there is a very significant positive influence between the principal's leadership style on teacher performance; 2) there is a very significant positive influence between job satisfaction and teacher performance; 3) there is a positive influence between organizational commitment and job satisfaction together on teacher performance.
Downloads
References
Arifudin, O. (2022). Optimalisasi kegiatan ekstrakurikuler dalam membina karakter peserta didik. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(3), 829–837.
Asvio, N., Yamin, M., & Risnita. (2019). Influence of Leadership Style, Emotional Intelligence and Job Satisfaction toward Organizational Commitment (Survey at SMA Muhammadiyah South Sumatera). International Journal of Scientific & Technology Research 8 (8).
Danim, S., & Suparno. (2019). Manajemen dan Kepemimpinan Transformasional ekepalasekolahan. Jakarta: Rineka Cipta.
Hartati, S., Aslamiyah, N., Wulandari, A., & Afifah, A. L. (2023). Pelatihan penulisan dan pengembangan budaya literasi diri untuk guru-guru PAI Madarasah Tsanawiyah Lampung Selatan. Laporan Pengabdian Masyarakat, 7(2), 1–7.
Ismarini, E., Djasmi, S., & Suntoro, I. (2014). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah, Disiplin Kerja dan Iklim Kerja Sekolah terhadap Kinerja Guru SMP Negeri Kecamatan Kotabumi Kota Kabupaten Lampung Utara. Jurnal Manajemen Mutu Pendidikan 2 (1).
Juniarti, E., Ahyani, N., & Ardiansyah, A. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Disiplin Guru terhadap Kinerja Guru. Journal of Education Research, 1(3), 193–199.
Mulyasa, E. (2011). Menjadi Kepala Sekolah Yang Profesional. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Murkatik, K., Harapan, E., & Wardiah, D. (2020). The Influence of Professional and Pedagogic Competence on Teacher’s Performance. Journal of Social Work and Science Education,1(1), 58-69. Retrieved from https://ejournal.karinosseff.org/index.php/jswse/article/view/10.
Professionalism toward Teacher’s Performance. Journal of Social Work and Science Education,1(1),13-23.Retrieved from https://ejournal.karinosseff.org/index.php/jswse/article/view/6
Rusneli., Sumadi., & Karwan, H. (2018). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah, Disiplin Kerja, dan Konsep Diri Terhadap Kompetensi Profesional Guru SD Negeri. Jurnal Manajemen Mutu Pendidikan FKIP Unila 6 (1).
Rifa’i, M. (2018). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Disiplin Kerja Guru di SD Negeri 060794 Kecamatan Medan Area. HIJRI- Jurnal Manajemen Pendidikan dan Keislaman, 7 (1).
Rohma, S., Harapan, E., & Wardiah, D. (2020). The Influence of School-Based Management and Teacher’s
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan, Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Supriadi. (2017). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Madrasah dan Disiplin Kerja terhadap Kinerja Guru di Madrasah Tsanawiyah Diniyyah Putri Lampung, Kecamatan Gedong Tataan, Kabupaten Pesawaran. UIN Raden Intan Lampung: Tesis.
Sutanto, A. (2016). Manajemen Peningkatan Kinerja Guru Konsep, Strategi, dan Implementasi. Jakarta: Kencana.
Suryana, C., & Iskandar, S. (2022). Kepemimpinan kepala sekolah dalam menerapkan konsep merdeka belajar di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7317–7326.
Tobari., Kristiawan, M. & Asvio, N. (2018). The Strategy of Headmaster on Upgrading Educational Quality in Asean Economic Community (AEC) Era. International Journal of Scientific & Technology Research 7 (4).
Toha, M. (2014). Kepemimpinan dalam Manajemen. Jakarta: PT Raja Grapindo.
Tyas, D. R. M., Miyono, N., & Kusumaningsih, W. (2023). Pengaruh supervisi akademik dan kepuasan kerja guru terhadap profesionalisme Guru Sekolah Dasar Negeri Di Kecamatan Kembang Kabupaten Jepara. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(5), 3854–3862.
Wahjosumidjo. (2013). Kepemimpinan Kepala Sekolah (Tinjauan Teoritik dan Permasalahannya). Jakarta: Rajawali Press.
Wardani, I. U., Aziz, A., Husni, M., & Aslehatun, M. (2022). Implementasi Pembelajaran Peta Konsep Terhadap Kreativitas dan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal DIDIKA: Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 277–290.
Wardani, I. U., Lasmawan, I. W., & Kertih, I. W. (2023). Implementasi Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) dalam Membentuk Karakter Siswa. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 667–672.
Wardani, I. U., Lasmawan, I. W., & Suastra, I. W. (2023). Guru dan tantangan kurikulum baru: analisis peran guru dalam kebijakan kurikulum baru. Jurnal Darma Agung, 31(5), 301–313.
Widiyaningsih, P., & Narimo, S. (2023). Peran Guru dalam Memaksimalkan Semangat Belajar Peserta Didik pada Implementasi Program Kurikulum Merdeka di SMK Negeri 1 Boyolali. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(8), 6325–6332.
Copyright (c) 2024 Fuadiyah Irfiana, Romy Siswanto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.