Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Disiplin Guru terhadap Kinerja Guru

  • Fuadiyah Irfiana Institut Pesantren KH. Abdul Chalim Pacet Mojokerto
  • Romi Siswanto Universitas Terbuka
Keywords: Principal Leadership, Teacher Discipline, Teacher Performance

Abstract

This research aims to: 1) determine whether or not there is an influence of school principal leadership on teacher performance; 2) knowing whether or not there is an influence of teacher discipline on teacher performance; 3) determine whether or not there is an influence of the principal's leadership and teacher discipline on teacher performance. The research method used is a quantitative method. The results of this research show that: 1) there is a very significant positive influence between the principal's leadership style on teacher performance; 2) there is a very significant positive influence between job satisfaction and teacher performance; 3) there is a positive influence between organizational commitment and job satisfaction together on teacher performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arifudin, O. (2022). Optimalisasi kegiatan ekstrakurikuler dalam membina karakter peserta didik. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(3), 829–837.

Asvio, N., Yamin, M., & Risnita. (2019). Influence of Leadership Style, Emotional Intelligence and Job Satisfaction toward Organizational Commitment (Survey at SMA Muhammadiyah South Sumatera). International Journal of Scientific & Technology Research 8 (8).

Danim, S., & Suparno. (2019). Manajemen dan Kepemimpinan Transformasional ekepalasekolahan. Jakarta: Rineka Cipta.

Hartati, S., Aslamiyah, N., Wulandari, A., & Afifah, A. L. (2023). Pelatihan penulisan dan pengembangan budaya literasi diri untuk guru-guru PAI Madarasah Tsanawiyah Lampung Selatan. Laporan Pengabdian Masyarakat, 7(2), 1–7.

Ismarini, E., Djasmi, S., & Suntoro, I. (2014). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah, Disiplin Kerja dan Iklim Kerja Sekolah terhadap Kinerja Guru SMP Negeri Kecamatan Kotabumi Kota Kabupaten Lampung Utara. Jurnal Manajemen Mutu Pendidikan 2 (1).

Juniarti, E., Ahyani, N., & Ardiansyah, A. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Disiplin Guru terhadap Kinerja Guru. Journal of Education Research, 1(3), 193–199.

Mulyasa, E. (2011). Menjadi Kepala Sekolah Yang Profesional. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Murkatik, K., Harapan, E., & Wardiah, D. (2020). The Influence of Professional and Pedagogic Competence on Teacher’s Performance. Journal of Social Work and Science Education,1(1), 58-69. Retrieved from https://ejournal.karinosseff.org/index.php/jswse/article/view/10.

Professionalism toward Teacher’s Performance. Journal of Social Work and Science Education,1(1),13-23.Retrieved from https://ejournal.karinosseff.org/index.php/jswse/article/view/6

Rusneli., Sumadi., & Karwan, H. (2018). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah, Disiplin Kerja, dan Konsep Diri Terhadap Kompetensi Profesional Guru SD Negeri. Jurnal Manajemen Mutu Pendidikan FKIP Unila 6 (1).

Rifa’i, M. (2018). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Disiplin Kerja Guru di SD Negeri 060794 Kecamatan Medan Area. HIJRI- Jurnal Manajemen Pendidikan dan Keislaman, 7 (1).

Rohma, S., Harapan, E., & Wardiah, D. (2020). The Influence of School-Based Management and Teacher’s

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan, Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Supriadi. (2017). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Madrasah dan Disiplin Kerja terhadap Kinerja Guru di Madrasah Tsanawiyah Diniyyah Putri Lampung, Kecamatan Gedong Tataan, Kabupaten Pesawaran. UIN Raden Intan Lampung: Tesis.

Sutanto, A. (2016). Manajemen Peningkatan Kinerja Guru Konsep, Strategi, dan Implementasi. Jakarta: Kencana.

Suryana, C., & Iskandar, S. (2022). Kepemimpinan kepala sekolah dalam menerapkan konsep merdeka belajar di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7317–7326.

Tobari., Kristiawan, M. & Asvio, N. (2018). The Strategy of Headmaster on Upgrading Educational Quality in Asean Economic Community (AEC) Era. International Journal of Scientific & Technology Research 7 (4).

Toha, M. (2014). Kepemimpinan dalam Manajemen. Jakarta: PT Raja Grapindo.

Tyas, D. R. M., Miyono, N., & Kusumaningsih, W. (2023). Pengaruh supervisi akademik dan kepuasan kerja guru terhadap profesionalisme Guru Sekolah Dasar Negeri Di Kecamatan Kembang Kabupaten Jepara. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(5), 3854–3862.

Wahjosumidjo. (2013). Kepemimpinan Kepala Sekolah (Tinjauan Teoritik dan Permasalahannya). Jakarta: Rajawali Press.

Wardani, I. U., Aziz, A., Husni, M., & Aslehatun, M. (2022). Implementasi Pembelajaran Peta Konsep Terhadap Kreativitas dan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal DIDIKA: Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 277–290.

Wardani, I. U., Lasmawan, I. W., & Kertih, I. W. (2023). Implementasi Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) dalam Membentuk Karakter Siswa. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 667–672.

Wardani, I. U., Lasmawan, I. W., & Suastra, I. W. (2023). Guru dan tantangan kurikulum baru: analisis peran guru dalam kebijakan kurikulum baru. Jurnal Darma Agung, 31(5), 301–313.

Widiyaningsih, P., & Narimo, S. (2023). Peran Guru dalam Memaksimalkan Semangat Belajar Peserta Didik pada Implementasi Program Kurikulum Merdeka di SMK Negeri 1 Boyolali. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(8), 6325–6332.

Published
2024-04-15
How to Cite
IrfianaF., & SiswantoR. (2024). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Disiplin Guru terhadap Kinerja Guru. Academy of Education Journal, 15(1), 902-915. https://doi.org/10.47200/aoej.v15i1.2330