Evaluation of the implementation of the free Senior High School education program in North Sulawesi

  • Jeane Tuilan Universitas Negeri Manado
  • Jeane Mantiri Universitas Negeri Manado
  • Brain Fransisco Supit Universitas Negeri Manado
  • Margareth I. R. Rantung Universitas Negeri Manado
Keywords: Evaluation, Implementation, Policy, Free Education Program, High School

Abstract

The implementation of free education must be guaranteed to be implemented in accordance with existing government policies. One of them is evaluating the implementation of free education. This research aims to evaluate the implementation of the free senior high school education program in North Sulawesi Province. The research method used is a descriptive-qualitative method with purposive sampling technique. Data collection techniques include observation, interviews and documentation. The research results show that the evaluation was carried out to measure the extent to which free education was successfully implemented effectively and efficiently. Evaluation of the implementation of free education programs certainly does not necessarily always go according to what has been determined. By analyzing according to the evaluation approach implemented at State Senior High Schools in North Sulawesi, it can be concluded that the implementation of free education evaluation still does not meet the criteria for efficiency, equity, accuracy and responsiveness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abubakar, M. F. (2017). Implementasi Kebijakan Pendidikan Gratis Tingkat Pendidikan Dasar Dan Menengah Di Kabupaten Bulungan Provinsi Kalimantan Utara (Studi Kasus Di SMA Negeri 1 Tanjung Selor). Jurnal Paradigma (JP), 5(2), 71-78.

Aditya, Y., Idris, A., & As, A. (2019). Peran Dinas Pendidikan Dalam Program Penyelenggaraan Pendidikan Gratis Di Sekolah Dasar Negeri 016 Kota Samarinda. EJournal Ilmu Pemerintahan, 7(1), 507-18.

Bakry, A. (2010). “Kebijakan Pendidikan Sebagai Kebijakan Publik,” Jurnal MEDTEK , vol. Volume 2, Nomor 1, pp. 1–13, Apr. 2010.

Dunn. (2013). Pengantar Analisis Kebijakan Publik, Cetakan Kelima. Yogyakarta: Gajah Mada Universitas Press.

Gerston, L. N. (2014). Public Policy Making. Process and Principles, Third Edition. New York : E Sharpe.

Hidayat, R., & Abdillah, A. (2019). Ilmu pendidikan: konsep, teori dan aplikasinya. Jakarta: Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia.

Indonesia, P. P. R. (2003). Undang-undang (UU) Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta, Indonesia : LN.2003/NO.78, TLN NO.4301, LL SETNEG : 37 HLM.

Munib, M., Farida, S., Rohim, R., Badruttamam, B., & Faddol, M. (2022). Manajemen Keuangan Dalam Kebijakan Pendidikan Gratis. IQTISODINA, 5(2), 18-28.

Munthe, A. P. (2015). Pentingnya evaluasi program di institusi pendidikan: sebuah pengantar, pengertian, tujuan dan manfaat. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 5(2), 1-14.

Rahman, A., & Nasihin, A. (2020). Mampukah sekolah gratis mencapai pemenuhan standar nasional pendidikan?. Ta'dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 102-116.

Ray, R. I. W., & Surtyani, M. (2020). Evaluasi Kebijakan Publik Dalam Pelaksanaan Program Nasional Pemberdayaan Masyarakat Mandiri Perkotaan Di Kelurahan Mekar Jaya Depok. The Indonesian Journal of Public Administration (IJPA), 6(2), 27-45.

Rolos, M. C., Posumah, J. H., and Londa, V. Y. (2022). Implementasi Kebijakan Pemerintah Daerah Dalam Pelaksanaan Pendidikan Gratis Siswa Sekolah Dasar Di Kabupaten Minahasa Tenggara. JAP: Jurnal Administrasi Publik , vol. Nomor 113, Volume 8, no. ISSN 2338 – 9613, pp. 1–11

Sari, N. L. and As’ari, H. (2021). Evaluasi Kebijakan Penyelenggaraan Pendidikan Gratis Pada Jenjang Sekolah Dasar dan Menengah Pertama. Jurnal Birokrasi Dan Pemerintahan Daerah , vol. Volume 3, Nomor 2, no. ISSN: 2714-8130, pp. 167–178.

Sasmiharti, J. (2023). Manfaat Sosial Ekonomi Dari Pendidikan Gratis Di Masyarakat. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 6(1), 57-62.

Siagian, S. P. (2005). Fungsi-Fungsi Manajeerial. Jakarta: Bumi Aksara.

Stark, J. S., & Thomas, A. (1994). Assessment and program evaluation. Needham Heights: Simon & Schuster Custom Publishing.

Sumuweng, I. O. (2021). Dampak Beralihnya Kewenangan Penyelenggara Urusan Pendidikan Sekolah Menengah Atas Dari Pemerintah Kabupaten Ke Pemerintah Provinsi. POLITICO: Jurnal Ilmu Politik , vol. Volume 10, Nomor 1, no. Vol. 10 No. 1.

Sutapa M. (2008). Kebijakan Pendidikan Dalam Perspektif Kebijakan Publik,” Jurnal Manajemen Pendidikan, vol. Volume 2, Nomor 4, pp. 12–16.

Supriyadi, U. D. (2016). Pelaksanaan BOS dan minat masyarakat mengikuti pendidikan dasar gratis. Jurnal Ilmu Pendidikan, 17(1).

Suyahman. (2016). Analisis Kebijakan Pendidikan Gratis Di Sekolah Menengah Atas Dalam Kaitannya Dengan Kualitas Pendidikan Menengah Atas,” Juranal Pendidikan Kewarganegaraan , vol. Volume 6, Nomor 2, pp. 1047–1054.

Wirawan, Evaluasi, Teori, Model, Aplikasi dan Profesi. Jakarta : Rajawali Press, 2012.

Published
2024-03-28
How to Cite
TuilanJ., MantiriJ., SupitB., & RantungM. (2024). Evaluation of the implementation of the free Senior High School education program in North Sulawesi. Academy of Education Journal, 15(1), 832-840. https://doi.org/10.47200/aoej.v15i1.2318

Most read articles by the same author(s)