Pengaruh Pendidikan Buddhis Terhadap Penguatan Moralitas Pancadharma Siswa Beragama Buddha

  • Panya Dama Setiawan STIAB Smaratungga
  • Supartono Supartono STIAB Smaratungga
  • Mujiyanto Mujiyanto STIAB Smaratungga
Keywords: Buddhist Education, Pancadharma, Morality

Abstract

Buddhist education pancadarma aims to guide individuals in practicing morality. This research applies quantitative research methods and focuses on correlational research. In this particular investigation, the main method used to collect data is through the distribution of questionnaires. The results of the study indicate that Buddhist education has a significant relationship with the strengthening of Pancadharma morality in Buddhist students. Linear regression indicates that about 29% of the variance in moral strengthening can be explained by Buddhist education. Statistical tests confirm that Buddhist education significantly enhances Pancadharma morality, with a low level of significance. This study highlights the important role of Buddhist education in shaping moral values in Buddhist students and provides a deep understanding of its relationship in the context of Buddhism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ardhani, D. C., & Kristin, F. (2023). Penerapan Model Pembelajaran RADEC dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran IPA. Jurnal IKA: Ikatan Alumni PGSD UNARS, 13(1), 197–211. https://doi.org/10.53565/pssa.v9i2.937

Budiman, A., Sutikyanto, & Mujiyanto. (2023). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Pembentukan Kedisiplinan Remaja di Lembaga Orang Tua Asuh Dharma Kalyana, Keling, Jepara Tahun 2023. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 6(3), 671–675. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jrpp/article/view/19306

Devi, M. P. (2022). Pelaksanaan Brahma Vihāra Sebagai Sarana Mewujudkan Toleransi Antar Umat Beragama Di Indonesia. Jotika Journal in Education, 2(1), 23–28. https://doi.org/10.56445/jje.v2i1.60

Dharmaji Chowmas, R. J. dan S. D. R. (2020). Implementasi Nilai-Nilai Karakter Buddhis pada Sekolah Minggu Buddha Mandala Maitreya Pekanbaru. Jurnal Maitreyawira, 1(2), 15–28. https://maitreyawira.e-journal.id/jm/article/view/25

Firdaus, R., Fadllurrohman, F., & Amalia, A. (2022). Pembentukan Karakter Religius Siswa Di SDN 1 Palam Banjarbaru. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(3), 819. https://doi.org/10.35931/am.v6i3.1090

Hatmono.D, M. dan. (2022). Makna Ritual Pengambilan Tirta untuk Penguatan Karakter yang terjadi pada peristiwa-peristiwa masa lalu . Peninggalan sejarah di wilayah Indonesia pada Daerah tersebut berada di Kecamatan Tegaldlimo , Kabupaten Bayuwangi . Kabupaten Bayuwangi keberadaanny. Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 16(4), 1448–1458.

Islam, S. (2020). Karakteristik Pendidikan Karakter; Menjawab Tantangan Multidimensional Melalui Implementasi Kurikulum 2013. Belajea; Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 181. https://doi.org/10.29240/belajea.v5i2.1606

Lestari, P. (2023). Pendidikan Karakter Buddhis dalam Chanting Paritta dan Sutta. Journal of Humanity and Social Justice, 5(2), 71–83.

Mei Winda Ratana, Sukodoyo, H. B. (2023). Analisis Nilai-Nilai Karakter Dalam Kacchapa Jātaka Untuk Pendidikan Buddhis. Jurnal Maitreyawira, 4(2), 30–43.

Mewar, M. R. A. (2021). Krisis Moralitas Pada Remaja Di Tengah Pandemi Covid-19. Perspektif, 1(2), 132–142. https://doi.org/10.53947/perspekt.v1i2.47

Muchtar, D., & Suryani, A. (2019). Pendidikan Karakter Menurut Kemendikbud. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 3(2), 50–57. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v3i2.142

Mujiyanto, M. (2022). Pengaruh Pendidikan Monastik terhadap Adversity Quotient Anak Asuh Pusdiklat Buddhis Bodhidharma. Jurnal Agama Buddha Dan Ilmu Pengetahuan, 08(2), 104–112. https://doi.org/10.53565/abip.v8i2.677

Nugraha, D. (2020). Moralitas , Keberterimaan , Pendidikan Karakter , HOTS ,. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(2), 76–82. https://doi.org/10.26737/jp-bsi.v5i2.1843

Pratiwi, D. A. E., & Novianti, J. (2023). Pentingnya Menanamkan Pendidikan Karakter Dalam Meningkatkan Disiplin Siswa Agama Buddha Di Sdn Giyono Kecamatan Jumo Kabupaten Temanggung. 08(2), 5817–5829.

Ratna Dewi, M., Sutikyanto, & Mujiyanto. (2023). Pengaruh Kegiatan Keagamaan Buddha Terhadap Pembentukan Karakter Siswa Beragama Buddha SMP Smaratungga Ampel. ABIP: Jurnal Agama Buddha Dan Ilmu Pengetahuan, 09(1), 94–103. https://doi.org/10.53565/abip.v9i1.855

Rismayanthi, C. (2011). Optimalisasi Pembentukan Karakter Dan Kedisiplinan Siswa Sekolah Dasar Melalui Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 8(1), 10–17.

Tenrere, S. B., Farizal, F., & Rifa’i, A. (2020). Pengaruh Pendidikan Moral Dan Kompetensi Sosial Guru Terhadap Pembentukan Karakter Siswa Smp Manba’Ul Ulum Jakarta. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(3), 39–61. https://doi.org/10.36671/andragogi.v2i3.115

Tsoraya, N. D., Khasanah, I. A., Asbari, M., & Purwanto, A. (2023). Pentingnya Pendidikan Karakter Terhadap Moralitas Pelajar di Lingkungan Masyarakat Era Digital. Literaksi: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(01), 7–12.

Wardani, N., Maharani, S. D., Mada, U. G., & Buddhis, P. (2020). Tinjauan Filsafat Moral Immanuel Kant. Jurnal Agama Budddha Dan Ilmu Pengetahuan, 06, 1–14.

Http://www.sariputa.com/artikel/ajaran-dasar/konten/panca-dharma-panca-dhamma/264.

Published
2024-02-23
How to Cite
SetiawanP., SupartonoS., & MujiyantoM. (2024). Pengaruh Pendidikan Buddhis Terhadap Penguatan Moralitas Pancadharma Siswa Beragama Buddha. Academy of Education Journal, 15(1), 648-656. https://doi.org/10.47200/aoej.v15i1.2271