Peran Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Kemampuan Bahasa Arab Siswa di Yayasan Pendidikan An - Nauri Madrasah Darul Madani

  • Jamaluddin Hasibuan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Medan
  • Fahrurrozi S Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Medan
Keywords: Learning Media, Ability, Arabic

Abstract

This research discusses the role of learning media in improving students' Arabic language skills at the An-Nuari Madrasah Darul Madani Education Foundation. This research is intended to find out the role of learning in improving students' Arabic language skills and to find out the role of using learning media in improving abilities. Arabic language for students. This research uses descriptive qualitative research methods. This research uses primary data and secondary data. The research location was carried out at the An-Nuari Madrasah Darul Madani Education Foundation. The results of this research show that the role of learning media can improve students' Arabic language learning abilities. This was obtained through observing students' activities in the classroom during the learning process and through the results of students' daily evaluation tests after the learning process. The teaching staff at the An-Nuari Madrasah Darul Madani Education Foundation use learning media in the form of whiteboards, pictures, cards, objects inside and outside the classroom and textbooks. The supporting media provided by the school is Infocus in improving the Arabic language of students at the An-Nuari Madrasah Darul Madani Education Foundation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adam, S. (2018). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Bagi Siswa Kelas X SMA Ananda Batam. CBIS Journal, 11(3).

Amal, I. (2022). Peranan Media Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Arab.

Arsyad, A. (2020). Media Pengajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Asnawir, & Usman, M. B. (2022). Media Pembelajaran. Jakarta: Ciputat Pers.

Azhari. (2019). Peran Media Pendidikan Dalam Meningkatkan Kemampuan Bahasa Arab Siswa Madrasah. Jurnal Ilmiah Didaktika, 16(1), 43–60.

Christina, E., Deo Sandeva, S., Trivinita L. B, D., Bayu S, A., & Aldo, D. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Penyakit Langka Berbasis Multimedia Interaktif Dengan Metode Luther. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi (JUKANTI), 6(1), 27–40. https://doi.org/10.37792/jukanti.v6i1.856

Daryanto. (2019). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Gafur, A. (2018). Desain Pembelajaran. Yogyakarta: Ombak.

Hamalik, O. (2018). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Hamalik, O. (2019). Psikologi Belajar dan Mengajar. Jakarta: Sinar Baru.

Hasibuan, & Mudjiono. (2019). Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Ibrahim. (2018). Inovasi Pendidikan. Jakarta: Depdikbud.

J. Moleong, L. (2018). Metodologi penelitian kualitatif (Revisi, Ce). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Majid, A. (2019). Perencanaan Pembelajaran (Mengembangkan Standar Kompetensi Guru). Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Marisa, & Dkk. (2019). Komputer dan Media Pembelajaran. Jakarta: Universitas Terbuka.

Marpaung, I. Y. O., & Siagian, S. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Macromedia Flash Proffesional 8 Kelas V Sd Swasta Namira. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi Dalam Pendidikan, 3(1), 28–40. https://doi.org/10.24114/jtikp.v3i1.5003

Munir. (2019). Multimedia Konsep Dan Aplikasi Dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Nawawi, H. (2020). Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. CV Pustaka Ilmu.

Nurhafizah. (2021). Kemampuan Berkomunikasi sebagai Pilar Profesionalisme guru dalam membimbing Anak Usia Dini. Bandung: UPI.

Rijali, A. (2019). ANALISIS DATA KUALITATIF. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81. https://doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2374

Sadiman, A. S. (2019). Media Pembelajaran. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Direktorat Tenaga Kependidikan.

Sadiman, R., & Dkk. (2018). Media Pendidikan (Cet. ke-15). Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.

Sugiyono. (2017). Metode penelitian pendidikan:(pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R & D). In Bandung: Alfabeta.

Tarigan, H. G. (2019). Menulis sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Published
2024-02-20
How to Cite
HasibuanJ., & SF. (2024). Peran Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Kemampuan Bahasa Arab Siswa di Yayasan Pendidikan An - Nauri Madrasah Darul Madani. Academy of Education Journal, 15(1), 624-632. https://doi.org/10.47200/aoej.v15i1.2268