Analisis Manajemen Pendidikan Tinggi: Studi Kasus Pada Universitas Widya Gama Mahakam Samarinda

  • Nur Agus Salim Universitas Widya Gama Mahakam Samarinda
Keywords: Management, Higher education

Abstract

This research aims to analyze higher education management using a case study at Widya Gama Mahakam University, Samarinda. In this research, the author used a literature review or literature study method. Literature review is reviewing scientific literature on a topic and critically analyzing, evaluating, and synthesizing research findings, theory, and practice. It is hoped that the results of this research will provide a deeper understanding of higher education management and provide recommendations for further improvement and development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anwar, M., & Pratolo, S. (2012). Penerapan Model Tata Kelola Keuangan Perguruan Tinggi Yang Baik Untuk Mewujudkan Good University Governance (Studi Pada PTM se Indonesia). Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.

Arwildayanto, Suking, A., & Sumar, W. T. (2018). Analisis Kebijakan Pendidikan (Kajian Teoretis, Eksploratif, dan Aplikatif). (E. Kuswandi, Ed.) (1st ed.). Bandung: CV Cendekia Press.

Elfian, E., Ariwibowo, P., & Johan, R. S. (2018). Peran Pendidikan Tinggi dalam Meningkatkan Minat Masyarakat untuk Produktivitas Pendidikan. Sosio E-Kons, 9(3), 200. https://doi.org/10.30998/sosioekons.v9i3.1870

Hénard, F., & Mitterle, A. (2010). Governance and Quality Guidelinesin Higher Education (A Review of Governance Arrangements and Quality Assurance Guidelines). Paris: OECD/Directorate for Education.

Larasati, R., Asnawi, M., & Hafizrianda, Y. (2018). Analisis Penerapan Good University Governance Pada Perguruan Tinggi Di Kota Jayapura. Journal of Applied Managerial Accounting, 2(2), 304–323. https://doi.org/10.30871/jama.v2i2.951

Leach, R., & Percy-Smith, J. (2001). Local Governance in Britain (Contempora). Leeds: Palgrave.

Nulhaqim, S. A., Heryadi, D. H., Pancasilawan, R., & Ferdryansyah, M. (2016). Peranan Perguruan Tinggi Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Di Indonesia Untuk Menghadapi Asean Community 2015 Studi Kasus: Universitas Indonesia, Universitas Padjadjaran, Institut Teknologi Bandung. Share: Social Work Journal, 6(2), 197–219. https://doi.org/10.24198/share.v6i2.13209

Pujiono, & Satyawan, M. D. (2011). Menciptakan Mutu Perguruan Tinggi (Higher Educations) Berskala Internasional Melalui Strategi Penerapan Tata Kelola Universitas Yang Baik (Good University Governance). AKRUAL: Jurnal Akuntansi, 3(1), 58–68. https://doi.org/10.26740/jaj.v3n1.p59-69

Rabiah, S. (2019). Manajemen Pendidikan Tinggi Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan.

Jurnal Sinar Manajemen, 6(1), 58–67. https://doi.org/10.31934/jsm.v6i1.551

Rahayu, S., & Wahab, A. A. (2013). Pengaruh Penerapan Prinsip-Prinsip Good University Governance Terhadap Citra Serta Implikasinya Pada Keunggulan Bersaing Perguruan Tinggi Negeri Pasca Perubahan Status Menjadi Bhmn. Jurnal Administrasi Pendidikan, 17(1), 154–173. https://doi.org/10.17509/jap.v17i1.6441

Rianti. (2011). Kajian Yuridis Tentang Keberadaan Perguruan Tinggi Negeri Badan Hukum Milik Negara Dalam Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional. DiH: Jurnal Ilmu Hukum, 7(13), 1–10. https://doi.org/10.30996/dih.v7i13.252

S, U. C. (2011). Peran Pendidikan Tinggi Hukum Dalam Memenuhi Tuntutan Dunia Kerja. Jurnal Wawasan Yuridika (JWY), 24(01), 327–344. https://doi.org/10.25072/jwy.v24i1.21

Suharsaputra, U. (2015). Manajemen Pendidikan Perguruan Tinggi. Bandung: Refika Aditama.

Sukirman, & Sari, M. P. (2012). Peran Internal Audit Dalam Upaya Mewujudkan Good University Governance Di UNNES. Jurnal Dinamika Akuntansi, 4(1), 64–71. https://doi.org/10.15294/jda.v4i1.1961

Suryana, S. (2017). Permasalahan Mutu Pendidikan Dalam Perspektif Pembangunan Pendidikan. Edukasi, 2(1). Retrieved from https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/edukasi/article/view/971

Sutini, L. (2019). Akibat Hukum PTN BH yang Tidak Memenuhi Evaluasi Kinerja. Jurist- Diction, 2(5), 1765–1786. https://doi.org/10.20473/jd.v2i5.15242

Taufiq, A. (2018). Paradigma Baru Pendidikan Tinggi dan Makna Kuliah Bagi Mahasiswa. MADANI Jurnal Politik Dan Sosial Kemasyarakatan, 10(1), 34–52. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Wardhani, R. S., Taufiq, Fuadah, L. L., Siddik, S., & Awaluddin, M. (2019). Good University Governance: Budgeting Participation. Asia-Pacific Management Accounting Journal, 14(1), 1–18. https://doi.org/10.24191/apmaj.v14i1.808

Widjajanti, K., & Sugiyanto, E. K. (2015). Good University Governance Untuk Meningkatkan Excellent Service dan Kepercayaan Mahasiswa (Studi Kasus Fakultas Ekonomi Universitas Semarang). Jurnal Dinamika Sosial Budaya, 17(1), 69–81. https://doi.org/10.26623/jdsb.v17i1.504

Published
2024-01-16
How to Cite
Salim, N. (2024). Analisis Manajemen Pendidikan Tinggi: Studi Kasus Pada Universitas Widya Gama Mahakam Samarinda. Academy of Education Journal, 15(1), 462-473. https://doi.org/10.47200/aoej.v15i1.2228