Pemanfaatan aplikasi canva sebagai media pembelajaran untuk meningkatkan minat belajar siswa Kelas X-4 SMA Negeri 1 Tondano

  • Theodorus Pangalila Universitas Negeri Manado
  • Nuriska Paka Universitas Negeri Manado
  • Ervina Pombaile Universitas Negeri Manado
  • Apriyanti Abdul Universitas Negeri Manado
  • Ferry Lourens Sampel Universitas Terbuka
Keywords: Canva Application, Learning Media, Learning Interest

Abstract

This research was conducted with the aim of finding out the use of the Canva Application as a Learning Media to increase the Learning Interest of Class X-4 Students at SMA Negeri 1 Tondano. This research method is qualitative and to obtain results from the research, it was carried out by directly observing students in class X-4 and trying to use the Canva application technology to see whether it could increase students' interest in learning. Learning media are tools that can help the teaching and learning process. Material can be more easily transferred and absorbed by students. One of the media used is media that is able to attract students' interest in understanding the lesson, namely the Canva application. Canva is a design tool that uses the internet network. Everyone can use Canva with the interesting features provided in the application. With the Canva application, it is hoped that it can help students and teachers in the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustian, N., & Salsabila, U. H. (2021). Peran teknologi pendidikan dalam pembelajaran. Islamika, 3(1), 123–133.

Alifah, S. (2021). Peningkatan Kualitas Pendidikan di Indonesia untuk Mengejar Ketertinggalan dari Negara Lain. CERMIN: Jurnal Penelitian, 5(1), 113–123.

Anggraeni, S. W., Alpian, Y., Prihamdani, D., & Winarsih, E. (2021). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Video untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5313–5327.

Doringin, F., Umami, N. Z., Sasia, K., & Pangalila, T. (2023). Towards the Model of Learning Management System for Elementary and Secondary Education. Technium Social Sciences Journal, 49, 330–337.

Haryadi, R., & Selviani, F. (2021). Problematika pembelajaran daring di masa pandemi Covid-19. Academy of Education Journal, 12(2), 254–261.

Khairani, N., & Mudinillah, A. (2022). Pemanfaatan Penggunaan Aplikasi Canva Pada Pelajaran IPS Kelas 4 SD 23 Rambatan. Ibtida’i: Jurnal Kependidikan Dasar, 9(1), 29–42.

Mahardika, A. I., Wiranda, N., & Pramita, M. (2021). Pembuatan media pembelajaran menarik menggunakan canva untuk optimalisasi pembelajaran daring. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 4(3).

Maolida, E. H., & Salsabila, V. A. (2021). Canva and Screencast-O-Matic Workshop for Classroom Purpose: A Community Service for Madrasah Ibtidaiyah Teachers. AJAD: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 54–60.

Pangalila, T. (2017). Peningkatan civic disposition siswa melalui pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan (PKn). Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 7(1), 91–103.

Pangalila, T. (2019). Interaksi sosial guru dalam pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di SMA Katolik Karitas. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 16(2), 137–144.

Pangalila, T., & Rattu, J. A. (2021). Pkm Pelatihan Penggunaan Perangkat Pembelajaran Daring Bagi Guru-Guru Di Sd Katolik Sta. Clara Tomohon-Sulawesi Utara. ABDIMAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 14(2). https://doi.org/https://doi.org/10.36412/abdimas.v14i2.3052.g1565

Pangalila, T., & Sampel, F. L. (2023). The Use of the WhatsApp Application in the Learning Process in Class IX C of SMP Negeri 2 Tondano. Technium Social Sciences Journal, 49, 84–89.

Pangalila, T., Umar, M., & Waney, A. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Penerapan Model Cooperative Learning Tipe Think Pair & Share Pada Mata PelajaraN PKN Di SMA NEGERI 1 Tompaso. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(1), 49–63.

Sugiyono, P. (2011). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. In Alpabeta. Alfabeta.

Supit, D., Pangalila, T., Pasandaran, S., & Nurhayati, N. (2022). Kompetensi Moral Guru Dan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(5), 8080–8091.

Warouw, R. A., Pangalila, T., & Keintjem, M. V. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Blended Learning Dalam Pembelajran PPKN Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas XI IPS DI SMA NEGERI 2 Tondano. Academy of Education Journal, 14(2), 367–376.

Published
2024-01-12
How to Cite
PangalilaT., PakaN., PombaileE., AbdulA., & SampelF. (2024). Pemanfaatan aplikasi canva sebagai media pembelajaran untuk meningkatkan minat belajar siswa Kelas X-4 SMA Negeri 1 Tondano. Academy of Education Journal, 15(1), 415-420. https://doi.org/10.47200/aoej.v15i1.2212