Implementasi manajemen pembelajaran Kelas Inklusi di SMA Kartini Batam

Authors

  • Tammara Anwari Putri Universitas Ahmad Dahlan
  • Dian Hidayati Universitas Ahmad Dahlan
  • Sukirman Sukirman Universitas Ahmad Dahlan

DOI:

https://doi.org/10.47200/aoej.v15i1.2149

Keywords:

Learning management, Inclusive school, Inclusion student

Abstract

Since its inception, Kartini High School in Batam City has been a public school that provides academic services to the general student category. In 2012, some students were identified as having special needs. Since 2012, Kartini Batam High School has accepted nine students with special needs. This research aims to analyze the implementation of inclusive education at SMA Kartini Batam. This research is a descriptive qualitative research, and according to the place, this research is a field research. Descriptive research describes a situation or describes a situation under study. Data collection techniques using observation, interviews, and reduced documentation are then draw conclusions. The process of data analysis is done by qualitative analysis. The research results are steps taken by the school, namely planning, organizing, and implementing, as well as comprehensive evaluation to improve students’ learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agung Setiawan. 2018. Manajemen Kurikulum Di Sekolah Dasar Dalam Pengembangan Pendidikan Inklusif. Thesis :Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta: Jakarta

Anggia Ayu Sebrina & Dadang Sukirma. 2018. Implementasi Kurikulum Pada Sekolah Penyelenggara Pendidikan Inklusif . UPI : Bandung

Anjasari , Anggun Dyah. “ Penyelenggaraan Pendidikan Inklusi pada jenjang SD, SMP, dan SMA Kabupaten Sidoarjo.” JPI (Jurnal Pendidikan inklusi) 1, no. 2 (17 Maret 2018):91.https://doi.org/10.26740/inklusi.v1n2.p91-104.

Atmaja, J. R. (2019). Pendidikan Bimbingan Anak Berkebutuhan Khusus. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.

Dr. H. Furtasan Ali Yusuf, S. S. (2021). Manajemen Pendidikan. Depok: PT. Raja Grafindo Persada.

Faradilla, C. (2013). Penerapan pendidikan inklusif pada pembelajaran taman kanak-kanak kelompok A.

garnida, d. (2018). pengantar pendidikan inklusif. bandung: refika aditama.

Garnida, D. (2018). pengantar pendidikan inklusif. Bandung: Refika Aditama.

Harjanto, D. (2011). Perencanaan Pengajaran. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Indonesia. Permendiknas. Undang-undang nomor 70 Tahun 2009. Tentang penyelenggaraan Sekolah Inklusif

Indonesia. Peraturan Menteri Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak. Nomor 11 tahun 2011. Tentang perlindungan Anak.

Indonesia. Peraturan Kemendikbut. UU No. 23 Tahun 2002 tentang Perlindungan Anak Pasal 49

olivia, s. (2017). pendidikan inklusi untuk anak-anak berkebutuhan khusus di integrasikkan belajar di sekolah umum. yogyakarta: andi.

Prof. Dr. Munawir Yusuf, M. D. (2020). Cerdas Istimewa di Kelas Inklusi. Jakarta: PT. Pernada.

Prof. Dr. T.G Raturmanan, M. d. (2020). Perencanaan Pembelajaran. Depok: PT. Raja Grafindo Persada.

Sakdiah, F. (2015). Implementasi pendidikan inklusif di sekolah negeri sumbersari , Malang.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono, P. D. (2016). Metode Penelitian dan Pengembangan. Bandung: Alfabeta.

Sulthon. (2020). Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus. Depok: Raja Grafindo Persada.

Winardi, P. D. (2017). Teori Organisasi dan Pengorganisasian. Jakarta: Rajawali pers.

yuwono, i. (2017). indikator pendidikan inklusif. banjarmasin: zifatma publisher.

Mahmudah Tahun 2016 dalam Jurnal Ilmiah Manajemen Pembelajaran Kelas Inklusi di SD Negeri 7 Sidokumpul

Tyas Ratnawati. 2021 . Manajemen Pembelajaran Inklusif di SMPN 36 Jakarta. Thesis: Universitas Negeri Jakarta: Jakarta

Published

2024-01-01

How to Cite

Putri, T. A., Hidayati, D., & Sukirman, S. (2024). Implementasi manajemen pembelajaran Kelas Inklusi di SMA Kartini Batam. Academy of Education Journal, 15(1), 142–147. https://doi.org/10.47200/aoej.v15i1.2149