Pemanfaatan e-book digital untuk meningkatkan keterampilan menulis dongeng pada Siswa Sekolah Dasar

  • Risma Utari Universitas Pendidikan Indonesia
  • Prana Dwija Iswara Universitas Pendidikan Indonesia
  • Ani Nur Aeni Universitas Pendidikan Indonesia
Keywords: E-Books, Flip Book Media, Interest in Learning, Writing Fairy Tales, Writing Skills

Abstract

This research aims to find out how interested in learning, as well as improving the skills of writing fairy tales in class III students at SDN Mandalaherang III by utilizing a learning media in the form of digital e-books based on Flip Book. The number of subjects who took part in this research was 32 people, consisting of class III students, 1 homeroom teacher, and 1 media expert. The data collection method that researchers used this time was observation or interviews with the homeroom teacher, and also written tests for students. Based on the research results that have been obtained, it can be concluded that the average score produced by students is 85 with a greater percentage of aspects of suitability of the storyline with consecutive images, meaning that the use of Flip Book-based digital media can help students improve their writing skills. especially in writing fairy tales in Indonesian subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ardianti, R., & Wanabuliandari, A. (2020). The Influence of Interactive Digital Comic Based on Andragogy Learning on Students' Learning Interest. In Proceedings of the 2nd International Conference on Education (ICED 2020).

E-learning and the science of instruction: Proven guidelines for consumers and designers of multimedia learning. John Wiley & Sons.

Erniati, S. N. (2020). Penggunaan Media Flip book Dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Narasi Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas IV SD Islam Al-Azhar 34 Makassar. DIKDAS MATAPPA: Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar , 364-365.

Fitri, L., & Suryanto, B. (2019). "Pemanfaatan E-book Digital Berbasis Flip book dalam Pembelajaran Menulis Cerita Dongeng di Sekolah Dasar." Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(1), 10-22.

Hartati, S., & Widiastuti, D. (2021). "Pemanfaatan E-book dalam Pembelajaran Menulis Cerita Dongeng di Sekolah Dasar." Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 30-44.

Hirwanto. (2016, November 1). Digilib IKIP PGRI PONTIANAK. Retrieved from Pengaruh Penggunaan Media Film Terhadap Kemampuan Menulis Dongeng Pada Siswa Kelas VII MTS Darunna’im Pontianak: https://digilib.ikippgriptk.ac.id/id/eprint/468

Kamaludin, M. (2017). Evaluasi Pembelajaran Bahasa Indonesia: Penilaian dan Pengembangan Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta.

Kozma, R. B. (1991). Learning with media. Review of educational research, 61(2), 179-211.

Listiani, F. D. (2020). Faktor Penyebab Kesulitan Menulis Fabel Dan Model Pembelajaran Yang Diharapkan Mahasiswa Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Universitas Sanata Dharma. KREDO: Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 114.

Marnina, M. (2018). Hubungan antara Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Insan Mandiri, 3(1), 1-10.

Mundziroh, A. (2013). Peningkatan Kemampuan Menulis Narasi Siswa Kelas III SDN Babadan Boyolali Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD. Jurnal Pancaran Pendidikan, 2(1).

Nikmah, F., Pratama, A., & Hafiz, M. (2020). The Use of Mobile-Based Media for Effective Learning in the Era of the Industrial Revolution 4.0. In Proceedings of the International Conference on Social, Economic, and Educational Technology (ICSEET 2020).

Nugroho, A., & Utami, R. (2020). "Penggunaan E-book Berbasis Flip book dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Cerita Dongeng pada Siswa Sekolah Dasar." Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 7(2), 98-111.

Octamela, H., Suweken, G., & Ardana, K. (2019). Pengaruh Media Buku Elektronik (E-book) Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA di Kelas V SD Negeri 1 Karangpandan Kabupaten Karanganyar. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 42-50.

Periskila Lapenangga, Y. R. (2020). Peningkatan Kemampuan Menulis Cerita Dongeng melalui Media Strip Story pada Siswa Kelas III SD. Musamus Journal of Primary Education, 75-76.

Permatasari, D., & Setiawan, A. (2021). "Penggunaan E-book Berbasis Flip book dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Cerita Dongeng pada Siswa Sekolah Dasar." Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Komunikasi, 7(2), 87-99.

Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants part 1. On the Horizon, 9(5), 1-6.

Rahayu, W., & Santoso, B. (2020). "Pengembangan E-book Interaktif sebagai Media Pembelajaran Menulis Cerita Dongeng pada Siswa Sekolah Dasar." Jurnal Teknologi Pendidikan, 5(1), 45-58.

Sari, A. P., & Prasetyo, A. (2019). "Penggunaan E-book Interaktif untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Cerita Dongeng pada Siswa Sekolah Dasar." Jurnal Pendidikan Dasar, 8(2), 101-115.

Sauhenda, F. (2018). Pembelajaran Menulis di Sekolah Dasar. Journal on Education, 1(2), 155-170.

Sauhenda, T. M. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Kemampuan Menulis Esai Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 12(1), 379-390.

Setiawan, B., & Wijaya, D. (2018). "Pemanfaatan E-book Interaktif Berbasis Flip book untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Cerita Dongeng pada Siswa Sekolah Dasar." Jurnal Pendidikan Dasar, 7(1), 56-68.

Suparno, E., & Susilo, A. (2019). "Pemanfaatan Teknologi E-book untuk Meningkatkan Minat Baca dan Kemampuan Menulis Cerita pada Siswa Sekolah Dasar." Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(2), 118-131.

Suryanto, S., Widjajanti, D. B., & Agustin, R. R. (2017). Pengembangan buku cerita bergambar interaktif berbasis android dalam meningkatkan kemampuan menulis cerita anak usia 5-6 tahun. Jurnal Teknologi Informasi dan Pendidikan, 10(2), 139-147.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional

Waryanto, H., Siahaan, P., & Napitupulu, D. (2017). The Influence of E-book Media towards Learning Interest. In Proceedings of the International Conference on Education (ICED 2017).

Waryanto, N., et al. (2017). E-book on Online Learning Interaction Model based on Android. Journal of Physics: Conference Series, 812(1), 012065.

Wulandari, N. (2021, Mei 19). Repository UIN Raden Intan Lampung. Retrieved from Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Flip book Maker Pada Pelajaran Fiqh Peserta Didik Kelas IV: http://repository.radenintan.ac.id/14304/

Yahya, I. (2018). Motivasi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 2(2), 345-359. Clark, R. C., & Mayer, R. E. (2016).

Yuliana, S., & Suryadi, B. (2018). "Pemanfaatan E-book Interaktif dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Cerita Dongeng pada Siswa Sekolah Dasar." Jurnal Pendidikan Dasar, 7(2), 89-101.

Published
2024-01-01
How to Cite
UtariR., IswaraP., & AeniA. (2024). Pemanfaatan e-book digital untuk meningkatkan keterampilan menulis dongeng pada Siswa Sekolah Dasar. Academy of Education Journal, 15(1), 91-101. https://doi.org/10.47200/aoej.v15i1.2128