PENGARUH RECITATION METHOD TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS VII MTs NEGERI 1 KOTA JAMBI PADA MATA PELAJARAN PPKn

  • Adhisty Yulia Yahya Universitas Jambi
  • Siti Tiara Maulia Universitas Jambi
  • M. Salam Universitas Jambi
Keywords: PPKn, Learning Outcomes, Recitation Method

Abstract

The learning outcomes of seventh grade students at MTs Negeri 1 Jambi City in Citizenship subjects are clearly below the KKM set by the school, which is 75. This is due to the lack of student interest in the learning strategies used in learning citizenship at MTs Negeri 1 Jambi City. Because it does not succeed in captivating students' attention or inspiring them to want to learn more. The purpose of this study was to determine how the resitation approach affects the learning outcomes of seventh grade students at MTS Negeri 1 Jambi City. The type of research used was a pseudo-experiment with a pre-test-post-test-control group design. The research findings show that there is an influence between the resitation method and the learning outcomes of seventh grade students at MTs Negeri 1 Jambi City. This can be proven by the results of the Mann-Whitney test conducted by researchers, namely Zhitung of -2.118 with a Sig value. 0,034. Because the significance level is smaller than 0.05, Ha is accepted and H0 is rejected.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andriani, H., Auliya, N. H., Fardani, R. A., Hardani, Istiqomah, R. R., Sukmana, D. J., Utami, E. F., & Ustiawaty, J. (2020). Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif (H. Abadi, Ed.). CV. Pustaka Ilmu.

Husna, F. L., Salam, M., & Hakim. M. Lukman. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division (STAD) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VIII Pada Mata Pelajaran PPKn di SMP Negeri 10 Kota Jambi. Academy of Education Journal, 14(2), 446–456.

Ismayani, R., & Kasriman. (2023). Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Snowball Throwing Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas 4 Pembelajaran Matematika. Academy of Education Journal, 14(2), 585–593.

Kurnia, H., & Septera, G. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Academy of Education Journal, 10 (2), 109–121.

Maulia, S. T., Alfiandra, & Kurnisar. (2015). Pengaruh Penerapan Strategi Pembelajaran Active Knowledge Sharing Terhadap Keaktifan Belajar Siswa Kelas XI Pada Mata Pelajaran PPKn di SMA Muhammadiyah 2 Palembang. Bhinneka Tunggal Ika, 2, 73–83.

Nasution, M. K. (2017). Penggunaan Metode Pembelajaran Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 11(1), 9–16.

Nurhuda, H. (2022). Masalah-Masalah Pendidikan Nasional; Faktor- Faktor dan Solusi Yang Ditawarkan. Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Dasar, 5, 129.

Oktaviani, D. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Siswa SMP Melalui Model Pembelajaran Group To Group Exchange. Academy of Education Journal, 11(1), 1–12.

Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. 289–302.

Sappaile, B. I., Pristiwaluyo, T., & Deviana, I. (2021). Hasil Belajar dari Perspektif Dukungan Orangtua dan Minat Belajar Siswa (H. Upu, Ed.). Global RCI.

Siyoto, S., & Sodik, A. (2015). Dasar Metodologi Penelitian (Ayup, Ed.). Literasi Media Publishing.

Sudrajat, Y. (2020). Implementasi Pembelajaran Aktif (Active Learning) Untuk Meningkatkan Kompetensi Spiritual Dan Sosial Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila. Academy of Education Journal, 11(1), 143–167.

Sunarto. (2018). Penerapan Model Pembelajaran TPS (Think Pair Share) pada Materi Negara Maju dan Negara Berkembang untuk Meningkatkan Kemampuan Bertanya dan Hasil Belajar Siswa. Academy of Education Journal, 9(1), 37–43.

Sunjoyo, Setiawan, R., Carolina, V., Magdalena, N., & Kurniawan, A. (2013). Aplikasi SPSS untuk Smart Riset. Alfabeta.

Wilandari, K. D. (2018). Penerapan Pembelajaran TGT (Team Games Tournament) pada Materi Sistem Gerak pada Manusia untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Academy of Education Journal, 9(1), 18–27.

Published
2023-08-03
How to Cite
YahyaA., MauliaS., & SalamM. (2023). PENGARUH RECITATION METHOD TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS VII MTs NEGERI 1 KOTA JAMBI PADA MATA PELAJARAN PPKn. Academy of Education Journal, 14(2), 738-748. https://doi.org/10.47200/aoej.v14i2.1873

Most read articles by the same author(s)