PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS GOOGLE SITES PADA PEMBELAJARAN SBDP KELAS IV DI SD 1 DASAN GERES
DOI:
https://doi.org/10.47200/aoej.v14i2.1831Keywords:
SBDP, google sites, elementary school, ADDIEAbstract
Elementary school learning requires learning media to be able to convey the learning objectives desired by the teacher, including SBDP learning. SBDP learning is often accompanied by monotony and participants are not interested in learning it because it is considered difficult. So you can use Google Sites for the learning process, Google Sites media is media that is easy to use for all groups, and Google Media is a container in the learning process in the 4.0 era for students. The purpose of learning is to see the effectiveness of using google sites media in elementary schools, and whether google sites media can attract students' learning interest. This research uses R&D research or the ADDIE model. The results of the research average percentage of 72% and 75% are in the good category. The media that was validated was then tested on Gueu and students obtained an average percentage of 85%, while in the small group trials, it was 88%, and in the large group it was 81.2%. Including practical media and can attract students' learning interest.
Downloads
References
Adianti, R. (2023). Problematika Guru Ppkn Dalam Memanfaatkan Media Pembelajaran Digital. Academy Of Education Journal, 14(2), 388–398. Https://Doi.Org/10.47200/Aoej.V14i2.1676
Adzkiya, D. S., & Suryaman, M. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Google Site Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Kelas V Sd. Educate : Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(2), 20. Https://Doi.Org/10.32832/Educate.V6i2.4891
Billa, R. F. S., & Siregar, T. M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Google Sites Berbantuan Augmented Reality Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. 2(2).
Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Addie Model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35–42. Https://Doi.Org/10.21070/Halaqa.V3i1.2124
Dewi, K. P., Pratama, M. D., Aisyah, S., & Noviyanti, S. (2022). Analisis Materi Pokok Seni Budaya Dan Prakarya (Sbdp) Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3).
Fitri, H., Junindra, A., & Mayar, F. (2022). Analisis Pembelajaran Sbdp Menggunakan Model Project Based Learning Terhadap Kreativitas Peserta Didik Di Sekolah Dasar. 6(2).
Hanum, A., & Sari, P. M. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Kodular Berbasis Literasi Sains Pada Pembelajaran Ipa Bagi Kelas 4 Sd. Academy Of Education Journal, 14(2), 494–505. Https://Doi.Org/10.47200/Aoej.V14i2.1761
Hidayat, F., & Nizar, M. (2021). Model Addie (Analysis, Design, Development, Implementation And Evaluation) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Inovasi Pendidikan Agama Islam (Jipai), 1(1), 28–38. Https://Doi.Org/10.15575/Jipai.V1i1.11042
Nafeesa, S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif “Meteor Bumestala” Berbasis Website Google Sites Materi Bumi Dan Alam Semesta Kelas Vi Sekolah Dasar. 11.
Nana Sudjana. (1990). Teori-Teori Belajar Untuk Pengajaran. Fakultas Ekonomi Ui.
Pitriani, S. (2020). Analisis Materi Pokok Seni Budaya Dan Prakarya (Sbdp) Kelas Iii Mi/Sd. Auladuna: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 7(1), 60. Https://Doi.Org/10.24252/Auladuna.V7i1a6.2020
Qomariyah, R. S., Dewi, N. A. L., Nafis, I. A., & Fitria, L. N. (2022). Efektifitas Penilaian Portofolio Pada Mata Pelajaran Sbdp Di Sekolah Dasar. 1(2).
Saputro, A., & Wijayanti, O. (2021). Tantangan Guru Abad 21 Dalam Mengajarkan Muatan Sbdp Di Sekolah Dasar. Jurnal Riset Dan Inovasi Pembelajaran, 1(3), 51–59. Https://Doi.Org/10.51574/Jrip.V1i3.77
Sari, L. M., Purba, R. F., Umayroh, R., Munawaroh, S., & Akmalia, R. (2022). Penerapan Pendekatan Heuristik Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Peserta Didik Di Madrasah Ibtidaiyah. Academy Of Education Journal, 13(2), 199–209. Https://Doi.Org/10.47200/Aoej.V13i2.1234
Sari, W. N. (2023). Analisis Kebutuhan Media Pembelajaran Dalam Materi Pembelajaran Ekosistem Untuk Kelas V Sd Di Kecamatan Winong Kabupaten Pati Jawa Tengah. 6.
Siswanto, A. E., Yanti, N. D., Isa, V. N., & Noviyanti, S. (2022). Kreativitas Guru Dalam Proses Pembelajaran Sbdp Di Kelas V Sekoah Dasar. 4(3).
Sudrajat, Y. (2020). Implementasi Pembelajaran Aktif (Active Learning) Untuk Meningkatkan Kompetensi Spiritual Dan Sosial Siswa Dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila. Academy Of Education Journal, 11(2), 142–167. Https://Doi.Org/10.47200/Aoej.V11i2.398
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Alfabeta, Cv.
Sutiah, S. (2016). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Metode Drill Materi Operasi Hitung Bilangan Bulat Dan Pemecahan Masalah Pada Mata Pelajaran Matematika Di Kelas V Sdn 165726 Tebing Tinggi. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 5(1), 155–164. Https://Doi.Org/10.24114/Esjpgsd.V5i1.4154
Wati, R., & Iskandar, W. (2020). Analisis Materi Pokok Seni Budaya Dan Prakarya (Sbdp) Kelas Iv Mi/Sd. 7.
Yulistian, Y., Bahrudin, F. A., & Lestari, R. Y. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Youtube Dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik. Academy Of Education Journal, 14(2), 289–304. Https://Doi.Org/10.47200/Aoej.V14i2.1654
Yushtika Muliana Pubian & Herpratiwi,. (2022). Penggunaan Media Google Site Dalam Pembelajaran Untuk Meningkatkan Efektifitas Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar. Xxx(Xxx).