ANALISIS STRATEGI GURU DALAM MENGEMBANGKAN RANAH AFEKTIF PESERTA DIDIK DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Nurhandayani Hasanah Universitas Islam Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Darwisa Darwisa Universitas Islam Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Indah Aminatuz Zuhriyah Universitas Islam Maulana Malik Ibrahim Malang

DOI:

https://doi.org/10.47200/aoej.v14i2.1828

Keywords:

Teacher strategy, affective realm, primary school

Abstract

In developing attitude assessments in primary schools, a teacher needs to implement effective strategies. Teachers can use a variety of observation techniques on a regular basis to observe student behavior in the classroom context and activities outside the classroom. Teachers can also engage students in self-reflection and peer assessment to gain a more holistic understanding of their attitudes. The method used uses literature study research, where researchers obtain information through documents such as journals, books, and other literature reviews. The result of this study is that by analyzing in-depth, the affective realm refers to one of three domains in Bloom's taxonomy known as Bloom's Revised Taxonomy. This field deals with aspects of emotions, attitudes, and values in learning. A teacher needs to use a variety of strategies that involve creating a supportive environment, setting a positive example, integrating values in teaching, providing time and space for reflection and discussion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afrilia, D. (2021). STRATEGI GURU DALAM MELAKSANAKAN PENILAIAN PEMBELAJARAN PADA MASA PANDEMI COVID-19.

Akbar, I. T., & Purwanto, H. (2016). Problematika penilaian afektif pada mata pelajaran pendidikan agama islam. 14(2).

Alifah, F. N. (2019). Pengembangan Strategi Pembelajaran Afektif. Tadrib, 5(1), 68–86. https://doi.org/10.19109/tadrib.v5i1.2587

Arin Tantrim Mawati, dkk. (2021). Strategi Pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.

Ashifa, R., & Dewi, D. (2021). IMPLEMENTASI NILAI-NILAI PANCASILA SEBAGAI STRATEGI PEMBANGUNAN KARAKTER BANGSA DI ERA GLOBALISASI. Academy of Education Journal, 12(2), 215-226. https://doi.org/10.47200/aoej.v12i2.682

Danial, V. (2019). Membentuk Karakter Melalui Pembelajaran Ranah Afektif Peserta Didik Di SMP Negeri 8 Gorontalo. PAKERTI: Jurnal Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti, 1(2).

DWI KUSWIANTO. (2011). UPAYA GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MENGEMBANGKAN RANAH AFEKTIF PESERTA DIDIK DI SMP NEGERI 4 PURWANEGARA BANJARNEGARA. Skripsi Thesis, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Hadiati, S., Anita, A., & Pramuda, A. (2020). Pengembangan Instrumen Penilaian Afektif Pada Asisten Praktikum Laboratorium Fisika. Radiasi : Jurnal Berkala Pendidikan Fisika, 13(2), 35–39. https://doi.org/10.37729/radiasi.v13i2.263

Haudi. (2021). Strategi Pembelajaran. Insan Cendikia Mandiri.

Haryadi, R., & Nurmala, R. (2023). PENGARUH PENGGUNAAN APLIKASI QUIZIZZ SEBAGAI ALAT EVALUASI PEMBELAJARAN FISIKA. Academy of Education Journal, 14(1), 133-141. https://doi.org/10.47200/aoej.v14i1.1371

Hutapea, R. H. (2019). Instrumen Evaluasi Non-Tes dalam Penilaian Hasil Belajar Ranah Afektif dan Psikomotorik. BIA’: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen Kontekstual, 2(2), 151–165. https://doi.org/10.34307/b.v2i2.94

Julaeha, S. (2019). Problematika Kurikulum dan Pembelajaran Pendidikan Karakter. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 157. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i2.367

Kadir. (2015). Strategi Pembelajaran Afektif Untuk Meningkatkan Pendidikan Masa Depan. Jurnal Al-Ta’dib, 8(2), 135–149.

Kandiri, K., & Arfandi, A. (2021). GURU SEBAGAI MODEL DAN TELADAN DALAM MENINGKATKAN MORALITAS SISWA. Edupedia : Jurnal Studi Pendidikan dan Pedagogi Islam, 6(1), 1–8. https://doi.org/10.35316/edupedia.v6i1.1258

Kusumawati, I., & Zuchdi, D. (2019). PENDIDIKAN MORAL ANAK USIA DINI MELALUI PENDEKATAN KONSTRUKTIVIS. Academy of Education Journal, 10(01), 63-75. https://doi.org/10.47200/aoej.v10i01.272

Olivia Herlina Hanggi. (n.d.). Konsep Penilaian Afektif sebagai Inspirasi Cerdas dari Diklat Online Guru Melek IT (DOGMIT) Angkatan 15. https://www.kompasiana.com/olive.hanggi/5839d7428823bd55058b4574/konsep-penilaian-afektif-sebagai-inspirasi-cerdas-dari-diklat-online-guru-melek-it-dogmit-angkatan-15?lgn_method=google

Purnomo, S. (2014). ANALISIS PERAN GURU DALAM MENANAMKAN RANAH AFEKTIF PEMBELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN PADA KELAS XI ILMU PENGETAHUAN SOSIAL (SEKOLAH MENENGAH ATAS NEGERI 01 PENGKADAN). 5(1).

Pratama, E., Patmisari, P., & Muthali’in, A. (2023). STRATEGI GURU DALAM MENGEMBANGKAN KETERAMPILAN KEWARGANEGARAAN (CIVIC SKILLS) SISWA. Academy of Education Journal, 14(2), 245-255. https://doi.org/10.47200/aoej.v14i2.1642

Safiqo, T. (2020). Pendidikan Afektif Dan Penerapannya Dalam Pembelajaran Di Sekolah. Tasyri` : Jurnal Tarbiyah-Syari`ah-Islamiyah, 27(2), 51–60. https://doi.org/10.52166/tasyri.v27i2.99

Saftari, M., & Fajriah, N. (2019). Penilaian Ranah Afektif Dalam Bentuk Penilaian Skala Sikap Untuk Menilai Hasil Belajar. Edutainment : Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Kependidikan, 7(1), 71–81. https://doi.org/10.35438/e.v7i1.164

Silvi Ananda Putri Devi, H. P. (2021). Penyelesaian Permasalahan Penilaian Ranah Afektif Dalam Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal Amal Pendidikan, 2(2), 118–129.

Triani, L., Marlina, R., & Riak, S. (2023). ANALISIS BUTIR SOAL ULANGAN HARIAN KEMAGNETAN DAN INDUKSI ELEKTROMAGNETIK KELAS IX SMP. Academy of Education Journal, 14(1), 83-94. https://doi.org/10.47200/aoej.v14i1.1401

Wulan, D. R., Rosita, C. D., & Nopriana, T. (2021). Kondisi Psikologi Siswa SMP dalam Pembelajaran Matematika pada Masa Pandemi Covid-19. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 5(1), 51. https://doi.org/10.33603/jnpm.v5i1.4392

Yeri Nofrianti, Arifmiboy. (2021). Peran Kompetensi Kepribadian Guru Pai Dalam Meningkatkan Ranah Afektif Siswa di Madrasah Ibtidaiyah Swasta (MIS) Piladang. Jurnal Kajian Dan Pengembangan Umat, 4(2).

Published

2023-07-20

How to Cite

Hasanah, N., Darwisa, D., & Zuhriyah, I. A. (2023). ANALISIS STRATEGI GURU DALAM MENGEMBANGKAN RANAH AFEKTIF PESERTA DIDIK DI SEKOLAH DASAR. Academy of Education Journal, 14(2), 635–648. https://doi.org/10.47200/aoej.v14i2.1828