PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS IV SEKOLAH DASAR

  • Lailatul Muna Universitas Muhammadiyah Malang
  • Gigit Mujianto Universitas Muhammadiyah Malang
Keywords: Indonesian, Problem Based Learning, Learning Outcomes

Abstract

The low learning outcomes of class IV narrative text material make learning ineffective. The research objective is to improve student learning outcomes. The research was carried out in two cycles with the PBL (Problem Based Learning) model, in early learning the average value was 75, increased by 81 in cycle I, and Cycle II increased by 93. The percentage of completeness in early learning was 50% then in Cycle I it increased by 70 %, and Cycle II rose 95%. The percentage of incompleteness before the cycle was 50%, then Cycle I decreased by 30%, and Cycle II decreased again by 5%. The conclusion of the application of the PBL model is able to improve learning outcomes in Indonesian language class IV at SDN 02 Girimoyo, Malang Regency.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arends, R. I. (2011). Learning to Teach (terjemahan). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Astuti, A. P. (2016). Pengembangan Instrumen Penilaian Bahasa Indonesia Kelas VII Berbasis Quipper School. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 2(2), 334–350.

Dery, D. W., Pebriana, P. H., & Putra, K. E. (2019). Research & Learning in Primary Education Penerapan Model Kooperatif Think Talk Write Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 1(1), 25-37.

Destiana. (2019). Pengaruh teknologi informasi berbasis android (Smartphone) dalam pendidikan industry 4.0. Pros. Semin. Nas. Pendidik. Progr. Pascasarj. Univ. Pgri Palembang.

Handini, R., Setiawan, R., Satyagung, E., Rasetya, O. M., & Pandin, M. G. (2022). DONATION MOVEMENT AS THE IMPLEMENTATION OF CITIZENSHIP EDUCATION IN THE DISRUPTION ERA. Academy of Education Journal, 13(2), 248-262. https://doi.org/10.47200/aoej.v13i2.1029

Kaharudin, L., & Rosnawati, V. (2020). PERBANDINGAN PROJECT BASED LEARNING DAN GUIDED INQUIRY PADA PENGEMBANGAN PEMAHAMAN KONSEP PESERTA DIDIK SMA. Academy of Education Journal, 11(2), 104-114. https://doi.org/10.47200/aoej.v11i2.395

Kurniasih & Sani. (2016). Ragam Pengembangan Model Pembelajaran Untuk Meningkatkan Profesionalitas Guru. Jakarta: Kata Pena.

Nahdi, K., & Yunitasari, D. (2020). Literasi Berbahasa Indonesia Usia Prasekolah: Ancangan Metode Dia Tampan dalam Membaca Permulaan. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 434–441. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.372

Narsa, I. K. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia pada Materi Menulis Teks Cerita Fantasi Melalui Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning. Journal of Education Action Research, 5(2), 165–170.

Nisa, A. K. (2015). Implementasi Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pemrograman Desktop Kelas XI RPL SMK Ma’arif Wonosari. Universitas Negeri Yogyakarta.

Nuraini, F. (2017). Penggunaan Model Problem Based Learning (Pbl) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas 5 SD. Jurnal Mitra Pendidikan, 1(4), 369–279.

Octaviani, A., & Purnamaningsih, I. (2023). STUDENTS’ PERCEPTION OF THE EFFECTIVENESS OF USING GOOGLE CLASSROOM APPLICATION AS AN INTEGRATION OF DISTANCE LEARNING TECHNOLOGY. Academy of Education Journal, 14(1), 10-19. https://doi.org/10.47200/aoej.v14i1.1329

Pamuji, A., & Hidayati, D. (2021). MODEL PENGEMBANGAN DAN EVALUASI PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DI MTs KARANGKAJEN. Academy of Education Journal, 12(1), 158-168. https://doi.org/10.47200/aoej.v12i1.438

Rumasoreng, M., Khuzaini, N., & Astuti, A. (2020). PERBANDINGAN PEMBELAJARAN BERBASIS PROYEK DENGAN BERBASIS MASALAH DITINJAU DARI KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH. Academy of Education Journal, 11(2), 115-128. https://doi.org/10.47200/aoej.v11i2.396

Saputra, Y. A. (2021). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah PGSD, 5(2).

Setiawan, A. (2020). Meningkatkan keaktifan siswa dalam mata pelajaran bahasa Indonesia dengan menggunakan pendekatan saintifik dalam kegiatan lesson study. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 6(2), 164–180.

Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-ruzz Media.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Suria, M. D. O., Suwatra, I. W., & Murda, N. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Snowball Throwing Berbantuan Media Audiovisual terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(1), 89–97.

Syukri, R. A., Bahri, A., Khaltsum, U., & Makassar, U. M. (2021). Penerapan model pembelajaran fun learning dalam meningkatkan hasil belajar menulis karangan narasi siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar Indonesia, 1(1), 51–60.

Wahyuni, S. (2014). Pengembangan Interactive E-Book Bidang Asesmen Bahasa Untuk Mengembangkan Kompetensi Dan Kemandirian Mahasiswa Program Pendidikan Bahasa. Jurnal Literasi, 13(1), 128–139.

Yulianto, A., Fatchan, A., & Astina, I. K. (2017). Penerapan model pembelajaran project based learning berbasis lesson study untuk meningkatkan keaktifan belajar siswa. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(3), 448–453.

Yusita, N. K. P., Rati, N. W., & Pajarastuti, D. P. (2021). Model Problem Based Learning Meningkatkan Hasil Belajar Tematik Muatan Pelajaran Bahasa Indonesia. Journal for Lesson and Learning Studies, 4(2), 174–182.

Zaenab Hanim, Karina Octavira, R. S. (2020). Development Of E-Learning Using Moodle Application On Model Pembelajaran Subject In Education Technology Master Degree University Of Mulawarman. Jurnal Pendas Mahakam, 5 (2), 178–185.

Published
2023-07-01
How to Cite
MunaL., & MujiantoG. (2023). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS IV SEKOLAH DASAR. Academy of Education Journal, 14(2), 359-366. https://doi.org/10.47200/aoej.v14i2.1661