PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS YOUTUBE DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR PESERTA DIDIK

Authors

  • Yulistian Yulistian Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Febrian Alwan Bahrudin Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Ria Yuni Lestari Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

DOI:

https://doi.org/10.47200/aoej.v14i2.1654

Keywords:

Learning Media, YouTube, Learning Interest

Abstract

This study aims to determine whether there are differences in students' learning interests, and to determine whether there is influence of YouTube media on students' learning interests in learning Pancasila and Citizenship Education. This study uses a quantitative approach, with a “quasi experimental” method. The population is class XI students of  SMA Negeri 1 Pabuaran with a total of 241 students. The samples used were 58 samples taken from control class and experimental class. The results showed that there was a significant difference between the results of the learning interest of the experimental class and the control class with the results of the independent sample T-test obtained a significance value (2-tailed) of 0.000 > 0.05. In the linear regression results, the results obtained were Tcount > Ttable, namely (4.650 > 1.701), so that the YouTube media had a significant effect on the learning interest of the experimental class students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Batubara, H. H. (2021). Media Pembelajaran Digital . Bandung: PT REMAJA ROSDAKARYA.

Djamarah, S. B. (2015). Psikologi Belajar. Jakarta : Rineka Cipta .

Etarini, N. N. (2021). Model Pembelajaran Think Pair Share Meningkatkan Hasil Belajar PPKn Siswa Kelas IX B SMP Negeri 1 Semarapura Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Ilmiah Diseminasi Pendidikan & Penelitian Humaniora, 1(1), 24-31.

Habibah, A., & Hidayati, D. (2023). PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL DALAM UPAYA MENINGKATKAN PENERIMAAN SISWA BARU DI SMA SWASTA. Academy of Education Journal, 14(1), 107-123. https://doi.org/10.47200/aoej.v14i1.1298

Hidayat, S., Apriliya, S., & Fauziyaturrosyidah, A. (2021). Metode Gamification Sebagai Solusi Fenomena Learning Loss Dalam Pembelajaran Daring selama Pandemi Covid-19: A Literatur Review. Journal of Elementary Education, 04(05), 741-752.

Kemendikbud, P. W. (2021). Dorongan Pemulihan Pembelajaran di Masa Pandemi, Kurikulum Nasional Siapkan Tiga Opsi. Diambil pada tanggal 15 Agustus 2022, dari kemendikbud.go.id: https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2021/12/dorong-pemulihan-pembelajaran-di-masa-pandemi-kurikulum-nasional-siapkan-tiga-opsi

Kemp, S. (2022). Digital 2022: Indonesia. Diambil pada tanggal 27 Juni 2022, dari datareportal.com : https://datareportal.com/reports/digital-2022-indonesia

Muzdalifa, E. (2022). Learning Loss Sebagai Dampak Pembelajaran Online Saat Kembali Tatap Muka Pasca Pandemi Covid-19. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 2(1), 187-192.

Nuryadi, M. H., & Widiatmaka, P. (2022). Keungulan YouTube sebagai Media Pembelajaran untuk Menumbuhkan Sikap Nasionalisme Mahasiswa. Journal of Civic Education, 5(3), 356-367.

Oktaviani, R., Legiani, W. H., & Bahrudin, F. A. (2022). Pengaruh Media Quizizz Terhadap Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran PPKn (Quasy Eksperimen Pada Siswa Kelas X SMA Negeri 4 Kota Serang). Journal of Civic Education, 5(3), 310-319.

Olivia, F. (2011). Teknik Ujian Efektif. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.

Rahmasari, H. (2020). Penggunaan Media YouTube Sebagai Solusi Media Pembelajaran Bahasa Arab di Masa Pandemi. Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 23-41.

Septiayani, R., Lestari, R. Y., & Legiani, W. H. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Video Dokumenter dalam Model Pembelajaran Blended Learning Pada Mata Pelajaran PPKn Terhadap Minat Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Kewarganegraan, 113-123.

Setiadi, E. F., Azmi, A., & Indrawadi, J. (2019). YouTube Sebagi Sumber Belajar Generasi Milenial. Journal of Civic Education, 2(2), 313-323.

Sholehatin, & Wirdati. (2021). Metode Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Pendidikan Agama Islam di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Islam, 1(3), 251-270.

Slameto. (2020). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mmepnegaruhinya . Jakarta: Rineka Cipta.

Solihat, A. N., Sadiah, A., & Gumilar, G. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Learning Loss dan Implikasinya terhadap Learning Outcome. Jurnal Inovasi Pendidikan Ekonomi, 12(1), 12-22.

Sudjana, N., & Ibrahim. (2009). Penelitian dan Penilaian Pendidikan . Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R%B. Bandung: ALFABETA, cv.

Susanto, A. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar . Jakarta: Prenadamedia Group.

Susanto, D., & Hasanah, E. (2022). BUDAYA BELAJAR DIKELAS V SD MUHAMMADIYAH MRISI. Academy of Education Journal, 13(2), 273-283. https://doi.org/10.47200/aoej.v13i2.1127

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pmeblajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103-114.

Wael, A., Tinggapy, H., Rumata, A. R., Tenriawali, A. Y., Hajar, I., & Umanailo, M. C. B. (2021). REPRESENTASI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM DAKWAH ISLAM DI MEDIA SOSIAL. Academy of Education Journal, 12(1), 98-113. https://doi.org/10.47200/aoej.v12i1.428

Published

2023-07-01

How to Cite

Yulistian, Y., Bahrudin, F. A., & Lestari, R. Y. (2023). PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS YOUTUBE DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR PESERTA DIDIK. Academy of Education Journal, 14(2), 289–304. https://doi.org/10.47200/aoej.v14i2.1654