PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL DALAM UPAYA MENINGKATKAN PENERIMAAN SISWA BARU DI SMA SWASTA

  • Alifia Habibah Universitas Ahmad Dahlan
  • Dian Hidayati Universitas Ahmad Dahlan
Keywords: cocial media, private high school, increase in new student admissions

Abstract

Competition between schools in the world of education is in fact unavoidable. The competition is getting more intense every year given the emergence of many private schools. For private schools, especially at the high school level, the most crucial thing is how to increase public interest, which is expected to have a direct impact on increasing new student admissions at the school. Social media is considered as one of the strategies that has a strong impact in efforts to increase the acceptance of new students in the midst of increasing competition between schools, especially in private high schools which are increasingly emerging lately. This research method is descriptive qualitative. The subjects of this study were 2 people including the head of the new student admissions team in high school, namely the Deputy Head of Public Relations, and the head of a private high school. The object of this research is the school's social media. The results of this study show that various social media are used such as Instagram, Facebook, Twitter, Youtube, and Tiktok. The social benefits in increasing new student admissions are for school promotion media, branding, reaching a wide area more effectively and increasing the interest of prospective students. Social media management must also be considered to maximize the use of social media in increasing new student admissions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainiyah, N. (2017). Membangun Penguatan Budaya Literasi Media dan Informasi Dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 65-77.

Ainiyah, Nur. 2018. Remaja Millenial Dan Media Sosial: Media Sosial Sebagai Media Informasi Pendidikan Bagi Remaja Millenial. JPII Volume 2 Nomor 2 April 2018.

Gemiharto, Ilham dan Koswara, Iwan.2019. Kajian Pemanfaatan Media Sosial dalam Mempromosikan Budaya Tradisional Nusantara. Buku komunikasi dalam Media Digital.

Gobang, Kgd, Jonas. 2019. Literasi Medsos : Fatamorgana dan Implikasinya (Studi Kritis Terhadap Pemanfaatan Teknologi Informasi). Buku komunikasi dalam Media Digital

Husaeni. Mochammad. 2021. Implementasi Strategi Pemasaran Pendidikan Melalui Media Sosial Di Smp Bilingual Terpadu Pesantren Modern Al-Amanah Junwangi, Krian-Sidoarjo. Skripsi.

Kemendikbud. 2019. Mengenal Media Sosial agar Tak Menyesal. Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. Jakarta Timur.

Lisesar, Ashar, Nuarintyas. Pemanfaatan Media Sosial dalam Program „Penerimaan Peserta Didik Baru (PPDB) Kota Bandung.

Maryati, Siti. 2020. Manajemen Pemasaran Jasa Pendidikan di SD Al-Azhar 2 Bandar Lampung. SkripsiMulyani, Sri, Yani.2021. Pemanfaatan Media Sosial Tiktok Untuk Pemasaran Bisnis Digital Sebagai Media Promosi.

Prastiwi, Tri, NUzul. 2021. Manajemen Promosi PPDB di Era Pandemi Covid-19 Berbasis Digital Nuzul Tri Prastiwi1, Yari Dwikurnaningsih2 1SD Santo Antonius 02 Semarang. Prosiding Webinar Nasional IAHN-TP Palangka Raya, No. 6 Tahun 2021.

Rahmasari, Adyati E. 2022. Pengelolaan Media Komunikasi Sekolah dalam Menjalin Hubungan dengan Stakeholders pada RA Al Hikmah. Abdimasku, Vol. 5, No. 2, Januari 2022: 129-136.

Sadiman. A. S. dkk., (2008). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sari, Clara, A. et al. 2019. Komunikasi Dan Media Sosial. Makassar.

Sazali, Hasan, dan Sukriah, Ainun. 2021. Pemanfaatan Media Sosial (Instagram) Oleh Humas Smau CT Foundation Sebagai Media Informasi Dan Publikasi Dalam Meningkatkan Citra Lembaga Pendidikan. Jurnal Ilmu Komunikasi | Vol. 10, No. 2, September 2021: Hal. 147-160.

Sukirman. 2021. Pemanfaatan Facebook Page Sebagai Media Promosi Sekolah Muhammadiyah di Kecamatan Tanon Sragen.

Sunarwan, Bambang. 2015. Aktifitas Komunikasi dan Media Sosial (Survai Pola Komunikasi Masyarakat DKI Jakarta Melalui Social Network Sites). Jurnal Studi Komunikasi dan Media, Vol. 19, No. 1, Hal. 93-106.

Surahman, Sigit. 2019. Post-Truth, Masyarakat Digital, dan Media Sosial.

Suryawan, Ari, dkk. 2020. Optimalisasi Media Sosial untuk Eksistensi SD Muhammadiyah Sirojudin dalam Penerimaan Peserta Didik Baru. Community Empowerment Vol.05 No.02 (2020).

Trinoto, Adi Anreas. 2019. Efektifitas Media Sosial Sebagai Alat Promosi Pada Sekolah Menengah Kejuruan di Bekasi. Jurnal String Vol. 3 No. 3 April.

Winduwati, Septia dan Roswita. 2019. Pentingnya Kemampuan Personal Branding di Era Digital (Kegiatan Penyuluhan Di SMAN 39 Jakarta).

Published
2023-01-01
How to Cite
HabibahA., & HidayatiD. (2023). PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL DALAM UPAYA MENINGKATKAN PENERIMAAN SISWA BARU DI SMA SWASTA. Academy of Education Journal, 14(1), 107-123. https://doi.org/10.47200/aoej.v14i1.1298

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>