Penerapan metode pembelajaran PPKn dalam meningkatkan minat belajar siswa di SMP Negeri 3 Imogiri
DOI:
https://doi.org/10.47200/aossagcj.v3i2.2286Keywords:
learning methods, PPKn, interest in learningAbstract
The research entitled Application of Civics Learning Methods in Increasing Students' Learning Interest at SMPN 3 Imogiri aims to find out how the application of Civics learning methods can increase students' interest in learning at SMPN 3 Imogiri, to assess the effectiveness of applying the Civics learning method in increasing students' interest in learning at SMPN 3 Imogiri and To choose alternative Civics learning methods that can be used at SMPN 3 Imogiri to meet the learning needs of students with various interests and talents. The informants in this study were the Principal, PPkn Teachers and Student Representatives of SMPN 3 Imogiri. This study uses a qualitative approach. The research data was obtained through interviews, observation and documentation. The results of this study indicate that applying the PPKn learning method at SMPN 3 Imogiri is proven to be able to improve its students in Civics subjects and is quite effective in increasing students' interest in learning PPKn as well as teaching methods of quizzes, question and answer, power point and discussion for Civics subjects can be an alternative in increasing student learning interest in Civics subjects at SMPN 3 Imogiri.
References
Arlina, AuliaPutri, Sari, A., Emelia, J., Ulandari, Syafitri, & Aida. (2023). Implementasi Pembelajaran di Sekolah RA Ar-Ridha.
Astuti, S. P. (2015). Pengaruh Kemampuan Awal dan Minat Belajar terhadap Prestasi Belajar Fisika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(1), 68–75. https://doi.org/10.30998/formatif.v5i1.167
Atap, S., & Asahan, K. (2022). Upaya Meningkatan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ppkn Dengan Metode Discovery Learning Menggunakan Media Video Pembelajaran Kelas Viii Di Smp Negeri Binjai. 2(1), 16–25.
Fatimah, C., Asmara, P. M., Mauliya, I., & Puspaningtyas, N. D. (2021). Peningkatan Minat Belajar Siswa Melalui Pendekatan Matematika Realistik Pada Pembelajaran Metode Penemuan Terbimbing. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 117–126.
Febby, Trisno, B., & Rodhiawati. (2023). Strategi Guru Dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Pai Di Mtsn 15 Tanah Datar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 723–731.
Hakim, M. L., Devi, S., & Suprayit, A. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Demonstrasi Terhadap Peningkatan Kemampuan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Tentang Teks Deskripsi. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(6), 325–332.
Harefa, D., Sarumaha, M., Fau, A., Telambanua, T., & Hulu, F. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Belajar Siswa. 08(January), 325–332.
Herman, H., Silalahi, D. E., & Sinaga, Y. K. (2022). Collaborative Teacher and Students Sebagai Realisasi Pembelajaran Inovatif. Indonesia Berdaya, 4(1), 267–272. https://doi.org/10.47679/ib.2023408
Koiri, M. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning dalam Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar PPKN Materi Sumpah Pemuda dalam Bingkai Bhinneka Tunggal Ika di Kelas VIIIF SMPN 1 Gading Tahun Ajaran. 2, 574–578.
Maani, S. (2022). Pembelajaran Kooperatif Model Role Playing untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PPKN di SMP Negeri 1 Pemenang. Jurnal Paedagogy, 9(2), 266. https://doi.org/10.33394/jp.v9i2.4834
Maknun, L., & Kamila, H. (2022). Model Pembelajaran dalam Rangka Menghadapi Pembelajaran Tatap Muka di Era New Normal pada Tingkat Sekolah Dasar/ Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Basicedu, 6(1), 684–691. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2004
Mamonto, S. (2023). Penerapan Metode Role Playing Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas 4 Pada Mata Pelajaran Matematika Supriawan Mamonto Universitas Negeri Manado. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(2), 608–614.
Nasihin, M. H., Yuliana, D., & Munawwir, Z. (2021). No Penerapan Model Pembelajaran Langsung melalui Microsoft Power Point Untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa Kelas VII pada Mata Pelajaran PPKn di SMP Nurul Huda Semester Genap Tahun Pelajaran 2020/2021. Frontiers in Neuroscience, 14(1), 1–13.
Noer, U. (2017). Strategi, Metode & Teknik-Teknik Serta Tik Dalam Pembelajaran PAI
Nuwa, G. G., Nuwa, G., & Chotimah, N. (2021). Peran Guru Pendidikan Kewarganaegaraan Sebagai Motivator Dalam Meningkatkan Minat Berlajar Siswa Dikelas Vii Smpn 1 Talibura. Jurnal Andi Djemma : Jurnal Pendidikan, 4(2), 71. https://doi.org/10.35914/jad.v4i2.375
Parni. (2023). Konsep belajar menurut islam. Educatioanl Journal, 3(1), 1–10.
Prihatini, M. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Pemberian Tugas Rumah Untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKn Pada Sisswa Kelas VII-B SMP Negeri 3 Tapung. Jurnal Madania, 8(1), 53–66.
Salsabila, T. H., Hartini, S., & Hum, M. (2022). Upaya dan Faktor Penghambat Guru PPKn Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tatap Muka Terbatas Di SMPN 03 Paguyangan. 11(05), 520–530.
Santi, N. (2023). Menulis Cerpen Menggunakan Model Pembelajaran Sinetik Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Keterampilan Menulis Pada Siswa Kelas Ix-B Smp Negeri 143 Jakarta Tahun Pelajaran 2022/2023. JURNAL KI HAJAR DEWANTARA, 01(02), 39–51.
Sari, N., Tama Putri, S., & Anwar, K. (2021). Partisipasi Orang Tua Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pkn Di Kelas Vii1 Smp Negeri 2 Tigo Nagari Kabupaten Pasaman. Jurnal Manajemen Pendidikan, 6(2), 63–72. https://doi.org/10.34125/mp.v6i2.694
Sugiyono. (2006). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R Dan D.
Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian dan Pengembangan research development.
Tioman Aritonang. (2019). Meningkatkan Minat Belajar Pkn Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Tari Bambu. Jurnal Global Edukasi, 3(1), .31 – 38. http://jurnal.goretanpena.com/index.php/JGE
Widiarti, R. (2014). Metode Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Kelas Rendah dan Kelas Tinggi di Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah Tamansari Kecamatan Karangmoncol Purbalingga Tahun Pelajaran 2013/2014. Skripsi Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah.