Kerja Sama Guru Dan Orang Tua Pada Pembelajaran Tahfid Quran Bagi Anak Usia Dini

  • Ahmad Zain Sarnoto Institut PTIQ Jakarta
  • Busthomi Ibrohim UIN Sultan Maulana Hasanuddin
  • Taufik Nugroho Universitas Cokroaminoto Yogyakarta
Keywords: memorize the quran, parents, teachers, cooperation, ECE

Abstract

When the child is obliged to memorize the verses of the Qur'an in front of the teacher. Some young children still find it difficult to master and need adults to help deal with this problem. Meanwhile, RA Bait Qur 'any at-Tafkir views that the process cannot run only in schools but requires optimizing the relationship with parental education. This case study research explores and further analyzes the pattern of relationships developed in RA in establishing relationships with parents in order to strengthen the memorization of their students. In addition to holding regular meetings through the walidain madrasa, RA Bait Qur 'any at-Tafkir also applies home learning. All of these activities relate to the position and benefits of parents to carry out the Quran memorization program at RA at-Tafkir.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisyah, S. (2018). Wawancara Kepala Sekolah RA Bait Qur’any.

Faridah, L. U. (2017). Pengenalan Bahasa Arab Untuk Anak Sejak Dini. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab III, 3(3), 411–419.

Fatihah, N., & Difla Nadjih. (2017). Hubungan Pendidik Dan Terdidik Dalam Al-Quran. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 7(2), 73–86.

Fitroh, S. F., Jannah, R., Wulani Fajar, Y., Faridatun Nisa, T., & Karim, M. B. (2018). Penggunaan Metode Iqro’ untuk Anak Usia Dini. Early Childhood Education Journal of Indonesia, 1(1), 16–26.

Habiburrahmanuddin, N. (2016). Sebuah Pembelajaran Dalam Setiap Aktifitas Anak. At-Tafkir Press.

Hasbullah, H. (2016). Model Pengembangan Kurikulum PAUD. As-Sibyan : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 21–28.

Hikmah, N. (2010). Desain Lembaga Pendidikan Bait Qur’any. Yayasan Bait Qur’any.

Hikmah, N. (2018a). Konvergensi Pendidikan Dalam Al-Qur’an dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Anak Usia Dini. Bait Qur’any Multimedia.

Hikmah, N. (2018b). Parenting Al-Qur’an “Born to Be Star” Konvergensi Pendidikan Dalam Al-Qur’an dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Anak Usia Dini”,. Bait Qur’any Press.

Huliyah, M. (2020). Pembentukan Karakter Melalui Optimalisasi Tahfizul Qur’an Di Sekolah Dasar Tahfizul Qur’an (SDTQ) Al-Azka Kecamatan Cisauk, Kabupaten Tangerang. el -Buhuth: Borneo Journal Islmic Studies, 2(2), 107–120.

Imroatun, I. (2017). Pembelajaran Huruf Hijaiyah bagi Anak Usia Dini. Proceedings of The 2nd Annual Conference on Islamic Early Childhood Education, 175–188.

Imroatun, I., & Ilzamudin, I. (2020). Sejarah Peristilahan Tarbiyah Dan Taklim Dalam Tinjauan Filsafat Pendidikan Islam. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 10(2), 163–176.

Imroatun, I., Widat, F., Fauziddin, M., Farida, S., Maryam, S., & Zulaiha. (2021). Youtube as a Media for Strengthining Character Education in Early Childhood. Journal of Physics: Conference Series, 1779(1), 012064. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1779/1/012064

Khasanah, N. (2021). Strategi Mencapai Kebermaknaan Pembelajaran Bahasa Arab Pada Anak Usia Dini. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 11(1), 99–114.

Nadjih, D., & Imroatun, I. (2016). Hadits Tentang Pendidikan Jasmani Anak Usia Dini. Prosiding Seminar Nasional Peran Pengasuhan Anak Raudhatul Atfal Dalam Membangun Karakter Bangsa, 51–64.

Nasruddin, M., Sriwinarsih, E., Rukhiyah, Y., Supriyanti, S., & Khasanah, N. (2021). Pengaruh Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Terhadap Perilaku Anak Di Rumah Studi Kasus TK Aisyiyah 5 Kota Magelang. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 77–88. https://doi.org/10.32678/AS-SIBYAN.V6I1.4592

Nugraha, A. (2014). Pengembangan Pembelajaran. Mitra Mandiri.

Priyantoro, D. E., Ma’viyah, A., Hidayaturrohmah, N., Risnawati, A., & Maulidya, D. (2020). The Role of the Family in Cultivating Islamic Moderation Value to Early Childhood. Elementary : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(2), 184–194.

RA At-Tafkir Bait Qur’any. (2012a). Kurikulum TK BQ, Satuan Kegiatan Harian 2012 (SKH) TK Bait Qur’any.

RA At-Tafkir Bait Qur’any. (2012b). Pedoman RA At-Tafkir Bait Qur’any, Satuan Kegiatan Harian 2012 (SKH) TK Bait Qur’any.

Rahayu, S. H., Haroen, H., Budiutomo, T., Khasanah, N., & Nuryati, N. (2020). Manajemen Mutu Layanan Ta’lim Quran lil Aulad (TQA) di Yayasan Team Tadarus “AMM” Yogyakarta. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 5(2), 117–130. https://doi.org/10.47200/jnajpm.v5i2.578

Rohmawati, A. (2015). Efektivitas Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 9(1), 15–32.

Sari. (2018). Wawancara dengan Sari, guru kelas RA.

Sarnoto, A. Z. (2011). Aktualisasi Pemikiran Pendidikan Akhlak Ibnu Maskawaih Dalam Pendidikan. Jurnal Statement, 1(1), 72–82.

Sarnoto, A. Z. (2017). Aspek Kemanusiaan Dalam Pembelajaran Humanistik Pada Anak Usia Dini.

Sarnoto, A. Z., & Budiyanti, E. (2021). Karakteristik Model Quantum Learning Dalam Pendidikan Anak Usia Dini. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 65–76. https://doi.org/10.32678/AS-SIBYAN.V6I1.4273

Sarnoto, A. Z., & Wibowo, S. (2021). Membangun Kecerdasan Emosional Melalui Zikir Dalam Perspektif Al-Quran. Ulumuddin : Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 11(1), 55–68.

Srijatun, S. (2017). Implementasi Pembelajaran Baca Tulis Al Quran Dengan Metode Iqra Pada Anak Usia Dini Di RA Perwanida Slawi Kabupaten Tegal. Nadwa, 11(1), 25. https://doi.org/10.21580/nw.2017.11.1.1321

Sujiono. (2013). Pendidik Adalah Guru. Citra Press.

Yusuf, I. (2018). Wawancara dengan Istikharoh Yusuf.

Zulfitria. (2017). Peranan Pembelajaran Tahfidzal-Quran Dalam Pendidikan Karakter Di Sekolah Dasar. Naturalistic: Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 1(2), 124–134.

Published
2021-07-26
How to Cite
Sarnoto, A., Ibrohim, B., & Nugroho, T. (2021). Kerja Sama Guru Dan Orang Tua Pada Pembelajaran Tahfid Quran Bagi Anak Usia Dini. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 6(2), 125 - 138. https://doi.org/10.47200/jnajpm.v6i2.796
Section
Articles