Pelaksanaan Jaring Aspirasi Sebagai Komunikasi Publik Pemerintah Daerah Kabupaten Kulon Progo

  • Bawa Supratman Badan Kesatuan Bangsa dan Politik Kabupaten Kulonprogo
  • Fatah Nashir Badan Permusyawaratan Desa Petanahan Kabupaten Kebumen
  • Ahmad Syafii Rahman Universitas Cokroaminoto Yogyakarta
  • Zainul Arifin Universitas Cokroaminoto Yogyakarta
  • Cipto Sembodo Universitas Cokroaminoto Yogyakarta
Keywords: Jaring Aspirasi, public information, , comunication, local government

Abstract

Jaring Aspirasi is a liaison between the people and the local government leaders of Kulonprogo Regency. With the face-to-face model with a regent every Thursday, it is hoped that public information will be absorbed immediately to solve problems as soon as possible. This legal sociology study is intended to find out how the process works. then the research was conducted by means of observation, documentation and interviews. Triangulation was also carried out to obtain data validity as expected. Qualitative analysis is analytical descriptive of the results of the collected data. The information and public complaints in the seminar department are resolved in four categories depending on the quality of the information. This pattern satisfies members of the community and makes them realize that information cannot always be resolved at one time, especially in matters requiring disposition with other institutions. Kamispaginan as a form of public service is a form of joint deliberation between the regional government and the community which should be continued with increased socialization so that community participation will also increase.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anomsari, Endah Tri. 2013. “Partisipasi Masyarakat Dalam Pengelolaan Hutan Bersama Masyarakat (Studi Kasus Di Kecamatan Karanggayam, Kebumen).” Jurnal Natapraja 1(1).

Atmadja, Iin Suny. 2017. “Peranan Pemerintah Desa Dalam Sistem Administrasi (Studi Di Desa Sariharjo Kecamatan Ngaglik Kabupaten Sleman).” Lensa Hukum 6.

Kabupaten Kulonprogo. 2013. Keputusan Bupati Kulon Progo Nomor 215 Tahun 2013 tentang Pembentukan Tim Informasi dan Dokumentasi Pemerintah Kabupaten Kulonprogo.

Muhammadiyah. 2013. “Partisipasi Publik Sebagai Strategi Mewujudkan Good Governance Otonomi Daerah.” Jurnal Ilmu Pemerintahan Otoritas 3(1):57–66.

Nashir, Fatah. 2017. “Kamis Paginan Sebagai Media Pelayanan Publik Bupati Kulonprogo Hasto Wardoyodalam Perspektif Siyasah.” UIN Sunan Kalijaga, Yogyakarta.

PPID Kabupaten Kulonporogo. 2014. laporan PPID Kabupaten Kulonprogo tahun 2014. Kulonprogo.

PPID Kabupaten Kulonporogo. 2015. laporan PPID Kabupaten Kulonprogo tahun 2015. Kulonprogo.

PPID Kabupaten Kulonprogo. 2016. “Profil PPID.” Diambil (http://ppid.kulonprogokab.go.id/pages-128-profil-ppid.html).

Republik Indonesia. 2008. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2008 Tentang Keterbukaan Informasi Publik.

Republik Indonesia. 2009. Undang-Undang RI Nomor 25 Tahun 2009. Tentang. Pelayanan Publik.

Republik Indonesia. 2010. Undang-undang RI nomor 35 tahun 2010 tentang Pedoman Pengelolaan Pelayanan Informasi dan Dokumentasi di Lingkungan Kementrian Dalam Negeri dan Pemerintah Daerah.

Republik Indonesia. 2012. Peraturan Pemerintah RI No. 96 Tahun 2012 tentang Pelaksanaan Undang-Undang Nomor 25 Tahun 2009 Tentang Pelayanan Publik.

Sitoresmi, Suci. 2013. “Efektivitas Sistem Informasi Layanan Aspirasi dan Pengaduan Online Rakyat (LAPOR!) Pada Unit Kerja Presiden Bidang Pengawasan dan Pengendalian Pembangunan (UKP4).” Universitas Indonesia.

Sumaryadi, I. Nyoman. 2010. Sosiologi Pemerintahan.Dari Prespektif Pelayanan, Pemberdayaan, Interaksi Dan System Kepemimpanan Pemerintahan Indonesia. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Triantaka, Gusti Made, dan Ni Made Ari Yuliartini Griadhi. 2015. “Pengaduan Masyarakat Sebagai Bentuk Partisipasi Dan Peningkatan Pelayanan Publik Untuk Mewujudkan Pemerintahan Yang Baik.” E-Journal Kertha Negara 3(2).

Zana, Iqbal Saputra. 2014. “Partisipasi Politik Masyarakat Dalam Pemilihan Umum Kepala Daerah Kalimantan Timur Tahun 2013 Di Kelurahan Sempaja Utara Kecamatan Samarinda Utara.” eJournal Administrasi Negara 3(2):837–47.

Published
2019-06-25
How to Cite
Supratman, Bawa, Fatah Nashir, Ahmad Rahman, Zainul Arifin, and Cipto Sembodo. “Pelaksanaan Jaring Aspirasi Sebagai Komunikasi Publik Pemerintah Daerah Kabupaten Kulon Progo”. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat 4, no. 1 (June 25, 2019): 1 - 16. Accessed July 22, 2024. https://jurnal.ucy.ac.id/index.php/nuansaakademik/article/view/501.
Section
Articles