Model Manajemen Pendidikan Keluarga Muslim dalam Quran

Authors

  • Rafi Pradipa UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta Indonesia
  • Subiyantoro Subiyantoro UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta Indonesia
  • Siska Dewi UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta Indonesia
  • Karwadi Karwadi UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta Indonesia
  • Muhammad Nasruddin Universitas Cokroaminoto Yogyakarta Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.47200/jnajpm.v10i2.3166

Keywords:

educational Management, Muslim family, Islamic values, children, POAC

Abstract

This article formulates a model of child education management in Muslim families based on Islamic values using the POAC (Planning, Organizing, Actuating, Controlling) framework. Employing a library research method, the study reviews the Qur’an, Hadith, and Islamic literature. The findings indicate that child education management can be structured into four main stages: planning, which emphasizes instilling tauhid from an early age (QS. Luqman: 13); organizing, through role distribution and family responsibilities in accordance with the principle of qawwam (QS. An-Nisa: 34); actuating, realized through role modeling, advice, worship practices, and moral education (QS. Luqman: 14–17); and controlling, which emphasizes fair reward and punishment (QS. Az-Zalzalah: 7–8). This model integrates modern management theory with Islamic teachings and provides a practical guide for Muslim families to nurture children who are faithful, virtuous, and responsible.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ananta, Yusi Desia. 2025. “Penanganan Kurangnya Perhatian Orang Tua pada Perilaku Anak Usia Dini.” 3(1).

Al Ayyubi, Ibnu Imam, Ai Sri Masfuroh, Firda Noerzanah, Abdul Muhaemin, dan Niken Siti Nur Apriyanti. 2024. “Konsep Pendidikan Anak Usia Dini Perspektif Q.S Luqman Ayat 13-19.” Al-Fahmu: Jurnal Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir 3(1):31–41. doi: 10.58363/alfahmu.v3i1.181.

Badruduin. 2024. “Sebab Konflik Ketidak Harmonisan Dalam Keluarga Di Tinjau Dari Al-Qur’an.” Aainul Haq: Jurnal Hukum Keluarga Islam e-ISSN: 4(Juni):13–34.

Devi Rofidah Celine, Ahmad Yusam Thobron. 2024. “Nilai-Nilai Pendidikan Unggul Perspektif Qs. Luqman Ayat 12-19.” Al-Fatih: Jurnal Pendidikan dan Keislaman VII(2):106–33.

FadliRizal. 2020. “Anak Sering Membangkang, Dampak dari Pola Asuh yang Salah.” www.halodoc.com.

Fahrina, Ainuzzulfa, Nelyahardi Gutji, Fellicia Ayu Sekonda, Program Studi Bimbingan dan Konseling, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, dan Universitas Jambi. 2022. “Dampak Peceraian Orangtua pada Peserata Didik di SMK Revany Indra Putra Kota Jambi.” 6:9026–29.

Harini, Hegar, Sulistianingsih Sulistianingsih, Enny Haryanti, Arbiana Putri, dan Ahmad Jauhari Hamid Ripki. 2024. “Pengaruh Keterlibatan Orang Tua Dalam Manajemen Pendidikan Terhadap Kesejahteraan Siswa Dan Keluarga.” Communnity Development Journal 5(2):3535–39.

Hasbi, Wahy. 2012. “Keluarga sebagai Basis Pendidikan Pertama dan Utama.” Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA XII(2):256.

Khadijah, Siregar Winda Nuriyah, Nasution Putri Indah Sari, dan Tanjung Imai. 2022. “Faktor Yang Mempengaruhi Tumbuh Kembang Anak.” Pendidikan dan Konseling 4(1):2354–59.

Khisna Azizah,Ainur Rofiqoh, Ifatu Romdhoni. 2019. “Kemandirian Anak.” Journal of Chemical Information and Modeling 53(9):1689–99.

Kholilullah, dan M. Arsyad. 2020. “Pola Asuh Orang Tua Pada Anak Usia Dini Dalam Pembentukan Perilaku Agama Dan Sosial.” Aktualita: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan 10(2):66–88.

Mardiyah, Alifatun. 2021. “Manajemen Pendidikan Keorangtuaan Menuju Keluarga yang Ramah Anak Di Kelompok Bermain.” Media Manajemen Pendidikan 3(3):459. doi: 10.30738/mmp.v3i3.8915.

Moh. Nazir. 2014. Metode Penelitian. disunting oleh Moh. Nazir. Idonesia: perpustakaan.upi.edu.

Nurdin, Ali. 2021. “Konsepsi Manajemen Pendidikan Karakter Dalam Al-Qur’an.” Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam dan Manajemen Pendidikan Islam 3(1):94–116. doi: 10.36671/andragogi.v3i01.155.

Rifqi Salwa Andhika, Wiwik Handayani. 2023. “Efektivitas Program Kelas Parenting Puspaga Dalam Mencegah Kekerasan Pada Anak Di Balai Rw 04 Kelurahan Lidah Kulon.” Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat 3(3):369–76.

Rusyidah, Rukha’ Fajris, dan Zaenal Abidin. 2023. “Pendidikan Islam Di Keluarga Menurut Q.S Luqman Ayat 13-16.” Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam 3(2):91–100.

Sari, Milya. 2020. “Natural Science : Jurnal Penelitian Bidang IPA dan Pendidikan IPA , ISSN : 2715-470X ( Online ), 2477 – 6181 ( Cetak ) Penelitian Kepustakaan ( Library Research ) dalam Penelitian Pendidikan IPA.” 41–53.

Wahyuni, Putri. 2024. “Manajemen Pendidikan Islam Keluarga dalam Perspektif Al-Quran.” AJMIE: Alhikam Journal of Multidisciplinary Islamic Education 5(1):158–69. doi: 10.32478/nd5mfh88.

Zed Mestika. 2004. Metodologi Penelitian. Jakarta : Yayasan Bogor Indonesia.

Downloads

Published

2025-11-01

How to Cite

Pradipa, Rafi, Subiyantoro Subiyantoro, Siska Dewi, Karwadi Karwadi, and Muhammad Nasruddin. “Model Manajemen Pendidikan Keluarga Muslim Dalam Quran”. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat 10, no. 2 (November 1, 2025): 489–498. Accessed December 5, 2025. https://jurnal.ucy.ac.id/index.php/nuansaakademik/article/view/3166.