Edukasi Penggunaan Google Form Untuk Evaluasi Program Unggulan Di SMAN 2 Abiansemal

Authors

  • Helmy Syakh Alam Universitas Primakara Denpasar Indonesia
  • Anak Agung Gede Adi Mega Putra Universitas Primakara Denpasar Indonesia
  • Akbar Aditya Dinata Universitas Primakara Denpasar Indonesia
  • I Putu Gede Saputra Universitas Primakara Denpasar Indonesia
  • I Kadek Robert Dananjaya Universitas Primakara Denpasar Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.47200/jnajpm.v10i1.2822

Keywords:

Google Form, Program evaluation, Design thinking, Educational data analysis

Abstract

The use of Google Form as an evaluation tool for flagship programs at SMA Negeri 2 Abiansemal was educated to enhance data-based feedback collection. This study was conducted using a design thinking approach, involving interviews, problem analysis with Miro Board, and the development and implementation of Google Form. The results revealed that traditional methods relying on parent meetings were considered less representative, while Google Form enabled structured, comprehensive, and anonymous data collection from students. Teacher satisfaction with the evaluation process significantly increased, highlighting the advantages of this technology-based solution. The implementation of Google Form not only simplified data analysis but also empowered the school to improve programs sustainably, aligning with the SDGs' goal of quality education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baiquni, I. A. F., Syarifulanam, C., & Inayati, N. L. (2024). Pemanfaatan Google Form Sebagai Alat Evaluasi Pembelajaran Siswa di SMP Muhammadiyah Al-Kautsar. Jurnal Teknologi dan Pembelajaran, 1(3). https://jurnal.kopusindo.com/index.php/jtpp/article/view/96

Bulan, S., & Zainiyati, H. S. (2020). Pembelajaran Online Berbasis Media Google Formulir dalam Tanggap Work From Home Masa Pandemi Covid-19 di Madrasah Ibtidaiyah Negeri (MIN) 1 Paser. SYAMIL: Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education), 8(1), 15–34. https://doi.org/10.21093/sy.v8i1.2300

Costaner, L., Lisnawita, & Guntoro. (2025). Pelatihan Penggunaan Google Form Dan Copywriting Untuk Kegiatan Siswa Dan Siswi Disekolah. J-Coscis : Journal of Computer Science Community Service, 5(1), 55–64. https://doi.org/10.31849/jcoscis.v5i1.22114

Febriadi, B., & Nasution, N. (2017). Sosialisasi Dan Pelatihan Aplikasi Google Form Sebagai Kuisioner Online Untuk Meningkatkan Kualitas Pelayanan. INOVTEK Polbeng - Seri Informatika, 2(1), 68. https://doi.org/10.35314/isi.v2i1.119

Firdaus, A. N., & Aknuranda, I. (2023). Implementasi Design Thinking untuk Evaluasi dan Perbaikan Pengalaman Pengguna Situs Web SMAN 1 Baureno. 7(7), 3356–3364. http://j-ptiik.ub.ac.id

Iqbal, M., Marpaung, W. T., Maulida, S., Oktaviani, D., & Widyana, T. (2024). Evaluasi Program Pendidikan. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(3), 3904–3911. https://doi.org/10.54373/imeij.v5i3.1465

Latip, A., & Sutantri, N. (2021). Pelatihan Pemanfaatan Google Form Sebagai Platform Penilaian Akhir Tahun di SMA Edu Global Bandung. Journal Of Human And Education (JAHE), 1(1), 1–5. https://doi.org/ 10.31004/jh.v1i1.2

Magfiroh, A., & Nugraheni, N. (2024). Analisis Penerapan Sustainable Development Goals (SDGs) dalam Upaya Peningkatan Pendidikan berkualitas di Indonesia. 1(10), 52–57. https://doi.org/10.5281/zenodo.11127154

Mansyur, U., Alwi, E. I., & Akidah, I. (2022). Peningkatan Keterampilan Guru dalam Memanfaatkan Google Form sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Jarak Jauh. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 7(1), 23–34. https://doi.org/10.47200/jnajpm.v7i1.1112

Maudiyawati, Elfina, Nyolle, Saputra, A., & Akram. (2024). Pemanfaatan Media Google Form Sebagai Alat Pengembangan Media Pembelajaran. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara (JPkMN), 6(1.1), 546–553. https://doi.org/10.55338/jpkmn.v6i1.1.4906

Poespito, D. B. A., & Handiwibowo, G. A. (2023). Perancangan dan Evaluasi Konten Media Sosial bagi UMKM Sambal Ning Niniek dengan Pendekatan Design Thinking. Jurnal Sains Dan Seni ITS, 11(5). https://doi.org/10.12962/j23373520.v11i5.88728

Pramadjaya, A., Septiani, S., & Ramadhan, A. S. (2024). Pemanfaatan Google Form Sebagai Media Pengumpulan Data Dan Evaluasi Pembelajaran Di Man 2 Kabupaten Serang. Abdi Laksana : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(3), 565–573. http://openjournal.unpam.ac.id/ index.php/JAL

Pratama, V., & Ardiansyah, H. (2023). Pelatihan dan Pemanfaatan Google Form sebagai Platform Evaluasi Pembelajaran Era Pandemi di SMP Muhammadiyah Kemangkon. Jumat Informatika: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 80–86. https://doi.org/10.32764/abdimasif.v4i2.3073

Prihantoro, A. (2022). Model Assessment of, for dan as Learning Terpadu dalam Mata Kuliah Reading Bahasa Inggris. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 7(2), 157–170. https://doi.org/10.47200/jnajpm.v7i2.1155

Prihantoro, A., Santoso, F. S., & Haroen, H. (2024). Penerapan Assessment Of, For Dan As Learning Dalam Perkuliahan Di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Indonesia. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 14(1), 59–78. https://doi.org/10.47200/ulumuddin.v14i1.2371

Pujianto, D., & Kadarsih. (2019). Pemanfaatan Google Form Sebagai Sarana Peningkatan Layanan. JIK, 10(2).

Putra, E., & Ali, Z. (2024). Edukasi Penerapan Google Form Sebagai Alat Penilaian Pembelajaran di SDN 26 Palu Melalui Program Kampus Mengajar. Jurnal Pengabdian Masyarakat Ilmu Pendidikan, 3(1), 120–133. https://doi.org/10.23960/jpmip.v3i1.525

Rauschenberger, M., Schrepp, M., Perez-Cota, M., Olschner, S., & Thomaschewski, J. (2013). Efficient Measurement of the User Experience of Interactive Products. How to use the User Experience Questionnaire (UEQ).Example: Spanish Language Version. International Journal of Interactive Multimedia and Artificial Intelligence, 2(1), 39. https://doi.org/10.9781/ijimai.2013.215

Sanzo, K. L., Scribner, J. P., Wheeler, J. A., & Maxlow, K. W. (2022). Design Thinking: Research, Innovation, and Implementation. Information Age Publishing, Incorporated. https://books.google.co.id/books? id=q8lfEAAAQBAJ

Suhendra, & Ranggadara, I. (2022). Edukasi Pemanfaatan Quizizz Dan Google Form Untuk Pembelajaran Online. Jurnal Pasopati, 4(2). https://doi.org/https://doi.org/ 10.14710/pasopati.2022.11529

Sukmana, H. (2023). Pengaruh Inovasi Destinasi Wisata Berbasis E-Government dan Partisipasi Masyarakat terhadap Pembangunan Berkelanjutan di Pulau Lusi. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 8(1), 163–174. https://doi.org/10.47200/ JNAJPM.V8I1.1640

Tiara Riski, Y., & Nur Huda, M. (2024). E-Evaluasi Berbasis Google Form dan Quizizz. AIJER: Algazali International Journal Of Educational Research, 6(2), 56–62. https://journal-uim-makassar.ac.id/index.php/AIJER/article/ view/1195

Downloads

Published

2025-05-11

How to Cite

Alam, Helmy Syakh, Anak Agung Gede Adi Mega Putra, Akbar Aditya Dinata, I Putu Gede Saputra, and I Kadek Robert Dananjaya. “Edukasi Penggunaan Google Form Untuk Evaluasi Program Unggulan Di SMAN 2 Abiansemal”. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat 10, no. 1 (May 11, 2025): 279–292. Accessed December 5, 2025. https://jurnal.ucy.ac.id/index.php/nuansaakademik/article/view/2822.

Issue

Section

Articles